آفتاب

نبیه بری:ارتش لبنان بزودی شرایط عادی را به عرسال باز می گرداند

نبیه بری:ارتش لبنان بزودی شرایط عادی را به عرسال باز می گرداند

بیروت - ایرنا - « نبیه بری » رییس مجلس لبنان تاکید کرد : به توانایی ارتش لبنان در بازگرداندن شرایط عادی به شهرک عرسال وحومه آن اطمینان داریم اما نگران تحولات در مناطق دیگر لبنان هستیم که گروه های تکفیری تروریستی می توانند در آنها دست به تحرکاتی بزرگتر بزنند.

به گزارش ایرنا، نبیه بری در اظهاراتی که روز دوشنبه منتشر شد، افزود: تروریست های تکفیری با استفاده از موقعیت جمعیتی و جغرافیایی برخی مناطق لبنان می توانند دست به تحرکات در آنها بزنند که به مراتب خطرناکتر از آنچه خواهد بود که درعرسال اتفاق افتاد.

وی خطاب به کسانی که درصدد گفت وگو با تروریست های تکفیری برای آتش بس هستند، تاکید کرد : هرگونه سخن از آتش بس و مذاکره بی معناست تا زمانیکه عناصر مسلح تروریست بطور کامل از عرسال عقب نشینی نکرده و نیروهای امنیتی و ارتشی را که به اسارت گرفته اند، آزاد نکرده باشند.

« عماد حوت» نماینده مجلس و از اعضای گروه جماعت اسلامی لبنان نزدیک به گروه 14 مارس دیروز با نبیه بری و « تمام سلام» نخست وزیر لبنان برای بررسی آتش بس بین گروه های تروریستی تکفیری که شهرک عرسال را اشغال کرده و نیروهای ارتش لبنان تماس گرفت و در این زمینه با آنان گفت وگو کرد.

نبیه بری با تاکید بر اینکه « لبنان در معرض خطر جدی قرار دارد»، از برخی اظهارنظرهای غیرمسئولانه ابراز تاسف کرد و خواستارحمایت همه جانبه و بدون پیش شرط از ارتش لبنان شد.

وی بر ضرورت تسریع در پیوستن عناصر جدید و داوطلب به ارتش و تجهیز آن به پیشرفته ترین سلاح ها نه فقط تفنگ و خودروهای حیپ تاکید و از همکاری برخی اهالی شهرک عرسال با ارتش و نپیوستن به عناصر مسلح ابراز خرسندی کرد.

رییس مجلس لبنان تاکید کرد که کمک های به ارتش لبنان باید دارای ارزش نظامی و متناسب با نوع و حجم ماموریت های آن برای حفظ ثبات و امنیت و دفاع از حاکمیت لبنان باشد.

دولت آمریکا با ادعای کمک گاه گاهی تعدادی تفنگ و خودروی جیپ به ارتش لبنان می دهد که معمولا از رده خارج و غیرقابل استفاده هستند.

نبیه بری پیشتر خواستار پیوستن 5 هزار نیروی داوطلب به ارتش لبنان و نیروهای امنیتی این کشور شده بود.

رییس مجلس لبنان با انتقاد شدید از برخی اظهارنظرها علیه ارتش لبنان، از مواضع « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه استقبال کرد و گفت که قطب نمای جنبلاط در ایستگاه های مهم ، مسیر درست را گم نمی کند.

تعدادی از نمایندگان مجلس لبنان که عضو گروه 14 مارس هستند از جمله محمد کباره و خالد الضاهر خواستار توقف عملیات ارتش لبنان در عرسال و نبرد با گروه های تروریستی تکفیری شده اند که این شهرک را اشغال کرده اند.

جنبلاط با تاکید به اینکه « هر نظامی اسراییلی که کشته می شود، فخر امت عربی و اسلامی است»، گفت که اسلام حقیقی نزد نیروهای مجاهد و مقاومت غزه است نه عناصر تکفیری که تنها چهره اسلام را مشوش می کنند و بذر فتنه را در منطقه و لبنان می کارند.

وی همچنین این ادعا را که حضور حزب الله در سوریه عامل ورود تروریست های تکفیری به لبنان شده است، رد کرد و گفت که این ادعا غیرصحیح است.

خاورم ** 1324
کد N424391

وبگردی