آفتاب

آرین‌منش:وظیفه دولت هدایت، حمایت و نظارت بر احزاب است

آرین‌منش:وظیفه دولت هدایت، حمایت و نظارت بر احزاب است

یک نماینده پیشین مجلس درباره طرح نحوه فعالیت احزاب گفت: بهتر است قانونی به تصویب مجلس برسد که از سوی دولت مطرح شود.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، درباره طرح قانون احزاب یادآور شد: در مجلس گذشته یعنی مجلس هشتم در کمیسیون امنیت ملی طرحی درباره قانون احزاب مطرح بود که به مجلس فعلی منتقل شد و به دلیل اختلاف نظرها در ارتباط با چگونگی گسترش فعالیت حزبی و نحوه حمایت دولت این قانون به مدت سه ماه مسکوت گذاشته شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس هشتم وظیفه دولت را هدایت، حمایت و نظارت بر احزاب دانست و افزود: متاسفانه در آستانه انتخابات می‌بینیم که تشکل‌های غیر سیاسی مانند کانون‌ها، مساجد و... نیز لیست‌ حمایت از نامزد ارایه می‌کنند، در حالی که این خلاف قانون است و تنها تشکیلاتی می‌توانند از خود لیست صادر کنند که از وزارت کشور مجوز دریافت کرده باشند در نتیجه عملا تشکل‌های فرهنگی کارکرد سیاسی پیدا می‌کنند.

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حال که مقرر شده مجلس و دولت با همکاری مشترک یکدیگر این کار را انجام دهند کلیات این طرح هرچیزی که باشد تفاوتی نمی‌کند چون معمولا مجوز فعالیت احزاب دارای چارچوب مشخصی در کشور است. موسسین آن باید مشخص باشد و دارای چارچوب و مرام‌نامه روشن باشد تا مجوز برای فعالیت آن صادر شود.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی موضوع اصلی این قانون را ضرورت تقویت احزاب دانست و گفت: باید اعتراف کرد تا به اکنون به فعالیت احزاب توجه کافی نشده است وکم توجهی به احزاب در 30 سال گذشته مشهود است. در حالیکه مردم سالاری دینی اقتضاء می‌کند که احزاب قوی در کشور داشته باشیم و احزاب بازوان توانمند نظام‌های دموکراتیک محسوب می‌شوند.

آرین منش تصریح کرد: لازم است کسانی که درگذشته از اعضای موسس یک حزب بودند که به دلیل تخلفات فاحش فعالیت آن متوقف شده؛ نتوانند تغییر نام دهند و در حزب دیگر فعالیت کنند.

وی با تاکید بر این‌که باید تعامل و همگرایی میان احزاب افزایش پیدا کند، یادآور شد: رهبر توصیه داشتند که کرسی‌های آزاد اندیشی تقویت شود و تمرین رقابت سالم به جای تخریب یکدیگرانجام شود، اگر بتوانیم فضای سالم سیاسی فراهم کنیم می‌توانیم فضای رقابت‌های سیاسی مناسبی نیز داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N424347

وبگردی