آفتاب

تلاش اوباما برای کم اهمیت جلوه دادن نقش روسیه و برای برخورد قاطعانه با چین

تلاش اوباما برای کم اهمیت جلوه دادن نقش روسیه و برای برخورد قاطعانه با چین

تهران ؛ ایرنا - باراک اوباما رییس جمهوری امریکا در مصاحبه ای با مجله اکونومیست که روز یکشنبه انتشار یافت، ضمن کم اهمیت جلوه دادن نقش روسیه در جهان ، برخورد ˈ بسیار قاطعانه ˈ غرب با چین را ضروری دانست.

به گزارش رویترز از واشنگتن ، اوباما در این مصاحبه سعی کرد بر سیاست خارجه امریکا در مورد آسیای جنوب شرقی در واکنش به قدرت اقتصادی و نظامی چین تمرکز کند. اما ماههاست که این ˈ محور ˈ تحت الشعاع سلسله بحران های بین المللی از جمله حمایت روسیه از جدایی خواهان شرق اوکراین قرار گرفته است .

روسیه سومین تولید کننده بزرگ نفت و دومین تولید کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان است . اتکای شدید اروپا به صادرات انرژی روسیه ، پاسخ غرب به بحران اوکراین را پیچیده و بغرنج کرده است .

اوباما نقش مسکو در جهان را کم اهمیت جلوه داد و عملکرد ولادیمیر پوتین را مردود دانست و وی را رهبری خواند که برای نیل به دستاورد سیاسی مشکل کوتاه مدت ایجاد می کند که این مشکل افرینی در بلندمدت به روسیه لطمه خواهد زد.

اوباما در این مصاحبه گفت : من البته فکر می کنم که حفظ چشم انداز حائز اهمیت است . روسیه چیزی به دست نخواهد آورد. مهاجران، دیگر در جستجوی فرصت رویکرد شتابان به سمت مسکو ندارند.

امید به زندگی مردان روس حدود 60 سال و جمعیت این کشور رو به کاهش است .

اوباما هفته گذشته به پوتین گفت : به گمان وی روسیه پیمان نیروهای هسته ای میانبرد مصوب سال 1988 را با هدف برچیدن موشک های کروز مستقر بر زمین را نقض کرده است .

اوباما در این مصاحبه با اشاره به چالش های منطقه ای روسیه گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم که این چالشها پس از بازگشت ناگهانی موضوع سلاح های هسته ای به بحث در مورد سیاست خارجه تشدید نخواهند شد. ˈ

*برخورد با چین

اوباما تنش های امریکا با چین را ˈ قابل مدیریت ˈ دانست .

چین درگیر مناقشه های منطقه ای با همسایگانش در دریای نفت خیز چین جنوبی است و اغلب کشمکش هایی با غرب بر سر مسائل اموال روشنفکری دارد.

اوباما به اکونومیست گفت : ˈ اما یک چیز باید در مورد چین بگویم و آن این است که باید در مقابل آنها بسیار محکم ایستاد چرا که آنها تا آنجا که بتوانند پیش خواهند رفت مگر آن که با مقاومت روبه رو شوند.

رییس جمهوری امریکا گفت : به گمان وی تنش های تجاری با چین هنگامی کاهش خواهد یافت که این کشور از تولید کننده محصولات ارزان قیمت جهان به اقلام با ارزش تر تبدیل شود. وی گفت :ˈ باید مکانیزم هایی برای برخورد قاطع با آنان هنگام نقض عرف بین المللی وجود داشته باشد. ˈ

مترجمام 1403 ** 1917
کد N424158

وبگردی