آفتاب

نشست نمایندگان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور

نشست نمایندگان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور

در نشست بعدازظهر دومین روز هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور نشست این دانشجویان با نمایندگان وزارتخانه‌های علوم‌، تحقیقات ، فناوری و بهداشت و درمان در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست علی‌اصغر رستمی معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اینکه در چندین نقطه مختلف جهان رایزن علمی داریم، گفت:‌ در تلاش هستیم که در کانادا،‌آلمان و اتریش نیز رایزن علمی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه رایزن علمی باید جایگاه واقعی‌اش را پیدا کند در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در مالزی تحصیل می‌کند و مشکلاتی که این دانشجویان دارند و اینکه برخی از رایزنان علمی به خاطر عدم تسلط به زبان انگلیسی نمی‌توانند با مراکز علمی کشورها ارتباط برقرار کنند، گفت: ما 5 هزار دانشجو در مالزی داریم. در این کشور رایزن علمی داریم که پیش از این آقای تاجیک بودند و قرار است جایگزین وی معرفی شود.

وی همچنین گفت: قبل از اعزام رایزنان علمی از آن‌ها مصاحبه برای زبان گرفته می‌شود و باید زبان آن‌ها در سطح مناسبی باشد که بتوانند ارتباط برقرار کنند.

رستمی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آقای هروی نماینده مجلس اعلام کرده ما سه هزار و 700 نفر دانشجوی بورسیه داریم که تمام آن‌ها غیرقانونی هستند که این سخنان وی باعث آزار دانشجویان شده است، افزود: بحثی بین وزارت علوم و مجلس در مورد آنچه که شما اشاره کردید در حال انجام است. جلسات متعددی تاکنون با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشته‌ایم. آقای هروی نیز عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است و جزو 5 نفری هستند که از سوی آقای لاریجانی در مورد بحث تحقیق در ارتباط با بورسیه‌ها تعیین شده‌اند. بحث این است که برخی از افرادی که بورس دریافت کرده‌اند شرط معدلی نداشته‌اند یا آزمونی برگزار نشده یا شرایط سنی را نداشته‌اند. این موضوع در حال پیگیری است تا بررسی شود که حقی ضایع شده یا خیر.

در ادامه این همایش مجلس‌آرا مدیرکل اداره دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به سوال برخی از دانشجویان دکتری خارج از کشور که خواهان جذب و استخدام در دانشگاه‌ها هستند، افزود: در این ارتباط سامانه جذب راه‌اندازی شده و افراد علاقه‌مند می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند تا روند این موضوع طی شود.

مجلس‌آرا با بیان اینکه وزارت علوم در این زمینه نقشی ندارد و می‌تواند فقط به دانشگاه‌ها در این زمینه‌ها توصیه کند، خطاب به این دانشجویان اظهار کرد:‌ شما فقط متقاضی حضور در دانشگاه‌ها در شهرهای بزرگ نباشید. به شهرهای کوچک نیز بروید چراکه شانس برای استخدام‌شدن زیادتر است چراکه اکثر دانشگاه‌ها در این مناطق اعم از دانشگاه‌های پیام نور،‌ غیرانتفاعی و ... به هیات علمی نیاز دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معیار مشخصی برای ارزیابی مدارک در وزارت علوم وجود دارد، گفت: کمیسیون ارزشیابی در وزارت علوم براساس موارد تخصصی خود در ارتباط با ارزیابی مدارک رای صادر می‌کند، البته ممکن است در رایی اشتباه شود. سال گذشته چهار هزار و 200 نفر مراجعه کردند که برای چهار هزار نفر مدرک صادر شد که بخش اعظم آن‌ها در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد بودند.

مدیرکل اداره دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در مورد ملاک‌های وزارت علوم در ارزیابی دانشگاه‌های خارج از کشور گفت:‌ در مورد آیین‌نامه جدید و دسته‌بندی دانشگاه‌ها حدود دو سال کار میدانی انجام شد. مسائل آموزشی، عمومی، فرهنگی و شاخص‌های دانشگاهی ملاک قرار گرفت و این دسته بندی صورت پذیرفت.

وی افزود: این سایت داینامیک است و اگر اساتید و دانشجویانی در مورد یک دانشگاه نظری داشته باشند می‌توانند نظر خود را بیان کنند ما این نظرات را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم و اگر موردتایید باشد اسامی این دانشگاه‌ها را بر روی سایت می‌گذاریم.

در این همایش همچنین گنجی رایزن علمی ایران در چین با اشاره به تجربیات خود از حضور در چین اظهار کرد: چینی‌ها با تولید علم در دهن غرب زده‌اند و وسیله‌ای که تولید می‌کنند واقعا نمود شعار مرگ بر آمریکاست.

وی با اشاره به تعاملی که با دانشجویان ایرانی که در چین مشغول به تحصیل هستند، گفت: هر یک از این دانشجویان سفیران ایران هستند و ما در چین با تعاملاتی که با دانشجویان برقرار کرده‌ایم هر دانشجویی خودش تلاش کرده که بار تحمیلی به جمهوری اسلامی را کم کند.

گنجی خطاب به دانشجویان حاضر در این مراسم گفت: شما در آینده می‌توانید رایزنان جمهوری اسلامی شوید.

وی همچنین بر افزایش ارتباطات علمی بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های سایر نقاط جهان نیز تاکید کرد.

در این همایش همچنین یاسمن نفیسی معاون دانشجویان و دانش‌آموختگان مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت و درمان نیز گفت: این مرکز وظیفه ارائه خدمات به دانشجویان داخل و خارج از کشور را دارد.

وی همچنین به سوالات برخی از دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در مورد خدمات این معاونت به آن‌ها پاسخ داد.

انتهای پیام

کد N423998

وبگردی