آفتاب

انگلیس در خصوص تسلیحات صادر شده به اسرائیل تحقیق می‌کند

انگلیس در خصوص تسلیحات صادر شده به اسرائیل تحقیق می‌کند

به دنبال افشاگری روزنامه "ایندیپندنت" درباره استفاده رژیم صهیونیستی از سلاحهای انگلیسی علیه غیرنظامیان در غزه، دولت انگلیس خبر از تحقیقات خود در خصوص صادرات تسلیحات این کشور به رژیم صهیونیستی داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، خبر انجام این تحقیقات به رغم حمایت‌های مداوم دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه دولت وی از آنچه که حق اسرائیل برای دفاع از خود خوانده‌اند، مطرح می‌شود.

خبر انجام این تحقیقات که قرار است از سوی یک اداره تجاری انگلیس به نام "اداره مهارت‌ها و نوآوری‌های تجاری" انجام شود، پس از آن اعلام شد که روزنامه ایندیپندنت انگلیس که همواره منتقد اسرائیل بوده در مطلبی گفت که اسرائیل از تسلیحات انگلیسی علیه غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند.

روزنامه ایندیپندنت گزارش داده بود شواهدی وجود دارد که سلاح‌هایی با قطعات ساخته شده در انگلیس توسط اسرائیل علیه نوار غزه استفاده می‌شوند.

این روزنامه تصریح کرد اسنادی را دیده است که براساس آن‌ها مجوزهای صادرات تسلیحات به ارزش 42 میلیون پوند به 130 تولید کننده تجهیزات دفاعی در انگلیس از سال 2010 تاکنون برای صادر کردن سلاح به اسرائیل اعطا شده است و این سلاح‌ها شامل پهپاد و خودروهای زرهی و مهمات می‌شوند.

همچنین یک گروه فعال انگلیسی به نام گروه "کمپین علیه تجارت سلاح" اعلام کرد که از این 42 میلیون مجوز صادرات سلاح، تنها 10 میلیون پوند آن در 12 ماه گذشته صادر شده‌اند.

این گروه فعال علیه تجارت سلاح گفته است که برای نخستین بار توانسته ابعاد کامل صادرات تسلیحاتی انگلیس و نام شرکت‌هایی که برای این صادرات مجوز از سوی اداره مهارت‌ها و نوآوری تجاری دریافت کرده‌اند را مشخص کند.

با این حال آنطور که روزنامه ایندیپندنت نیز تاکید کرده فروش این سلاح‌ها کاملا قانونی بوده است.

منتقدان اقدامات اسرائیل در نوار غزه از دولت انگلیس خواسته‌اند تا مشخص کند آیا ارتش اسرائیل از سلاح‌ها یا تجهیزات ساخت انگلیس علیه غزه استفاده کرده است یا خیر.

یک سخنگوی اداره مهارت‌ها و نوآوری تجاری انگلیس در پاسخ به این افشاگری روزنامه ایندیپندنت گفت: این اداره در حال بازبینی همه مجوزهای صادرات سلاح به اسرائیل است.

وی تاکید کرد: همه تقاضاهای مجوز صادرات با معیارهایی سختگیرانه و پرونده به پرونده بررسی خواهند شد.

این سخنگو عنوان کرد: در صورتی که خطر آشکار استفاده از این سلاح‌ها برای سرکوب داخلی وجود داشته باشد و یا خطر آشکار تحریک به جنگ و یا طولانی کردن جنگ‌ها با این سلاح‌ها وجود داشته باشد ما مجوز صادر نخواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N423860

وبگردی