آفتاب
گزارش خبری/

هزینه های سنگین عملیات نظامی ارتش در شرق اوکراین/ مردم مخالف جنگ داخلی هستند

هزینه های سنگین عملیات نظامی ارتش در شرق اوکراین/ مردم مخالف جنگ داخلی هستند

درگیری های نظامی در شرق اوکراین دولت این کشور را متحمل هزینه های سنگینی کرده به طوری که علاوه بر افزایش تلفات، کی یف را بر آن داشته تا از طریق دریافت مالیات بخشی از این هزینه ها را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های غربی این روزها از گسترش اعتراضات ضددولتی در شهرهای اوکراین خبر می دهند. با گذشت چندین ماه از درگیری های نظامی در مناطق شرقی اوکراین، جبهه جدیدی علیه دولت نوپای این کشور شکل گرفته است. بیشتر اینها زنان و مادرانی هستند که همسران و فرزندانشان برای جنگیدن در مناطق بحرانی، به خدمت در ارتش فراخوانده شده اند.

در جدیدترین تصمیمات دولت اوکراین، بخشی از هزینه های جنگ طولانی در شرق این کشور باید از طریق افزایش مالیات 1.5 درصدی و توسط مردم تامین شود. این تصمیم با اعتراضات گسترده ای به ویژه در مناطقی که شاهد جنگ هستند، مواجه شده است. معترضان با برگزاری راهپیمایی در خیابان ها مخالفت خود را با تصمیمات اخیر دولت اوکراین از جمله فراخوان خدمت نظام و افزایش مالیات و نیز حضور مردان خانواده شان در این جنگ بی سرانجام اعلام می کنند.

از اواسط ماه آوریل عملیات نظامی ارتش اوکراین با عنوان "عملیات ضدتروریسم" برای مقابله با فعالیت جدایی طلبان در مناطق شرقی این کشور آغاز شده است. هر چند طی این مدت ارتش اوکراین از موفقیت های چشمگیر خود خبر داده و مدعی عقب راندن جدایی طلبان است اما ادامه درگیری ها در این مناطق نشان دهنده طولانی بودن این جنگ داخلی است. در روز بیست و دوم جولای 232 نماینده از مجموع 450 نماینده پارلمان اوکراین با طرح فراخوان عمومی مردان زیر 52 سال برای خدمت نظام موافقت کردند. با این حال درخواست برخی از نمایندگان برای اعلام وضعیت جنگی در کشور با مخالفت "پترو پوروشنکو" رئیس جمهور روبرو شد. وی اعلام وضعیت جنگی را تنها در شرایط بسیار ویژه دانست و گفت در شرایط کنونی اوکراین به کمک های صندوق بین المللی پول نیاز دارد و چنین اقدامی قطع این کمک ها را به دنبال دارد زیرا کمک های این صندوق شامل کشورهای در حال جنگ نمی شود.

در حالی که بی ثباتی سیاسی در اوکراین بیش از همه به وضعیت اقتصادی این کشور صدمه زده و آن را در آستانه ورشکستگی قرار داده است، طولانی شدن جنگ در مناطق شرقی و هزینه های روز افزون آن دولت را بر آن داشته تا بخشی از این هزینه ها را از طریق افزایش مالیات جبران کند. روز پنج شنبه پارلمان اوکراین لایحه افزایش 1.5 درصدی مالیات عمومی را تحت عنوان مالیات جنگ به تصویب رساند. این اقدام موجب شد طی دو روز گذشته خیابان های پایتخت و دیگر شهرها شاهد راهپیمایی مردم معترض باشد.

در همین حال افزایش تلفات در جنگ فرسایشی ارتش با جدایی طلبان، از دیگر عوامل نارضایتی عمومی مردم است. هر چند رسانه های دولتی اوکراین می کوشند با انتشار اخبار مثبت از جنگ و سانسور اخبار منفی و شمار تلفات ارتش، اوضاع را به گونه ای نشان دهند که تحت کنترل است اما بر کسی پوشیده نیست که عملیات موسوم به "ضدتروریسم" در شرق اوکراین خسارات و تلفات زیادی بر جا گذاشته است. هر چند تا کنون آمار دقیقی در مورد میزان این تلفات منتشر نشده اما نگاهی به اظهارات مقامات اوکراینی می تواند نشانگر ابعاد این جنگ باشد.

"ولادیسلاو سلسنیوف" سخنگوی ارتش اوکراین طی اظهاراتی در روز سیزدهم جولای اعلام کرد تا کنون حدود هزار نفر از جدایی طلبان در عملیات ضدتروریسم کشته شده اند. چنین آماری از تلفات از سوی جدایی طلبان رد شده است آنها می گویند تلفات کمتری داشته اند و در مقابل، بیشتر تلفات را متعلق به ارتش اوکراین می دانند. آمار قابل اتکایی که در این زمینه وجود دارد مربوط می شود به گزارش سازمان ملل که در آن میزان تلفات درگیری ها در شرق اوکراین بیش از هزار و 100 نفر اعلام شده است.  

این آمار و ارقام نگران کننده می تواند دلیل قابل قبولی برای گسترش اعتراضات به ادامه جنگ داخلی در اوکراین باشد. نکته دیگر این که اعتراضات مذکور بیش از همه در مناطق جنوب غربی این کشور مشاهده می شود. در این مناطق که بیشتر ساکنان آن را اقلیت مجار و رومانیایی تشکیل می دهند، اعتراضات پررنگ تری علیه فراخوان سربازگیری ارتش انجام گرفته است. بیشتر این معترضان جزو کسانی هستند که در اعتراضات سیاسی علیه "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهوری پیشین اوکراین مشارکت داشته اند و در واقع باید حامی دولت کنونی باشند. با این حال برخی از آنها به رسانه ها گفته اند برای شرکت در یک جنگ داخلی به میدان اصلی کی یف نرفته اند.

کد N423852

وبگردی