آفتاب
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن:

شناساندن امامزاده‌ها در ترویج فرهنگ دینی تاثیرگذار است

شناساندن امامزاده‌ها در ترویج فرهنگ دینی تاثیرگذار است

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: در زمانی که خیلی از کشورها می‌خواهند بر ما تهاجم داشته باشند، شناساندن امامزاده‌ها می‌تواند در ترویج فرهنگ دینی جامعه تاثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: در زمانی که خیلی از کشورها می‌خواهند بر ما تهاجم داشته باشند، شناساندن امامزاده‌ها می‌تواند در ترویج فرهنگ دینی جامعه تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی در نشست خبری کنگره ملی حضرت بی‌بی حکیمه (ع) و حضرت هلال‌بن علی (ع) که در سالن جلسات سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، با معرفی شخصیت امامزاده هلال بن علی (ع) اظهار کرد: قبر ایشان در آران و بیدگل است و یکی از فرزندان امیرالمومنین (ع) است. علت اینکه به ایشان می‌گویند هلال بن علی به خاطر این است که طبق روایتی وقتی این فرزند متولد شد صورتش مثل هلال بود و همان سالی که امام حسین (ع) شهید می‌شود به ایران آمده و برادرش هم در همان منطقه فوت کرده است و سال فوت ایشان 1375 قمری است.

وی تصریح کرد: پس از شهادت حضرت زهرا (س)، حضرت علی (ع) با فضه ازدواج می‌کند و ایشان برادر امام حسین (ع)، امام حسن (ع) و حضرت زینب (س) است.

وی ادامه داد: فلسفه زیارت به زمان‌های خیلی قدیم بر می‌گردد. حتی در تاریخ نقل شده است که شاگردان ارسطو برای درس خواندن بر سر قبر ارسطو می‌رفتند و می‌گفتند چون در این خاک یک انسان بزرگ دفن شده است روح او می‌تواند باعث آرامش ما شود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن افزود: دانشگاه‌ها و مراکز علمی در اروپا در کنار قبر شخصیت‌های بزرگ آنها دایر شده است. در ایران هم حوزه‌های ما به همین‌گونه است چراکه آنها معتقدند با حضور روح بزرگ یک انسان خوب یادگیری ما راحت‌تر می‌شود. پیامبر و حضرت زهرا (س) هم خود به زیارت می‌رفتند. در تاریخ نقل شده است که امام حسین (ع) برای توسل همیشه بر سر قبر حضرت خدیجه (س) می‌رفتند پس اصل زیارت مشکلی ندارد، ولی متاسفانه در حال حاضر یکسری از سلفی‌ها و وهابی‌ها می‌خواهند با این امر زیارت مخالفت کنند.

عابدی خاطرنشان کرد: هدف از بزرگداشت و زیارت امامزاده‌ها این است که انسان وقتی بر سر قبر یک شخصیت بزرگ می‌رود روح هر دوی اینها همچون آیینه عمل می‌کند یعنی روح پاک آن انسان بزرگوار در روح ما می‌دمد و باعث می‌شود که انسان تجلی پیدا کند به همین جهت است که وقتی می‌خواهیم به زیارت امام رضا (ع) برویم می‌گویند غسل کنید و در هنگام غسل دعای توبه را بخوانید تا روح ما که گناه دارد آن امام بزرگوار را اذیت نکند، پس در زیارت روح انسان زیارت‌کننده و زیارت‌شونده همچون آیینه بر همدیگر تاثیر می‌گذارند.

وی گفت: در این کنگره قرار است مسائل تاریخی را مطرح کنیم. اگر ما می‌خواهیم بفهیم که این امامزاده منتسب به حضرت علی (ع) است یا نه، می‌توانیم از شهرت بهره ببریم. این امامزاده در طول تاریخ شهرت زیادی داشته و معجزات زیادی از ایشان دیده‌اند. هدف اصلی از برگزاری این همایش شناساندن این امامزاده به مردم است، چراکه نیمی از مردم ما در حال حاضر فکر می‌کنند فقط حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم و شاهچراغ در ایران امامزاده هستند در صورتی که ما امامزاده‌های زیادی داریم که باید به مردم شناخته و معرفی شوند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن یادآور شد: اگر ما بتوانیم امامزاده‌ها را به مردم بشناسانیم در گسترش مسائل دینی نقش بسیار زیادی دارند. در این زمانی که خیلی از کشورها می‌خواهند بر ما تهاجم داشته باشند. شناساندن امامزاده‌ها می‌تواند در ترویج فرهنگ دینی جامعه تاثیرگذار باشد.

عابدی در پایان گفت: در این کنگره چندین جلد کتاب و مقاله چاپ می‌شود و در مورد شخصیت امامزاده‌ها نیز مقالات زیادی ارائه می‌شود.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اکبری دبیر علمی کنگره هلال بن علی (ع) اظهار کرد: زمان مهلت ارسال مقالات تا 10 آبان ماه است و افتتاحیه این مراسم در 12 آذرماه در شهر مقدس مشهد است و مراسم اختتامیه در 13 آذرماه در حرم این امامزاده بزرگوار در شهر آران و بیدگل برگزار می‌شود.

وی افزود: محور موضوع مقالات این کنگره بر چند محور است؛ اول اینکه شناساندن شخصیت حسبی و نسبی این امامزاده است و محور بعدی کمالات ایشان است که از زمان‌های گذشته تاکنون در راستای کمالات ایشان دست نوشته‌های بسیار زیادی داریم. محور بعدی این کنگره همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند نقش فرهنگی بقاع متبرکه است که باید بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم.

دبیر علمی کنگره هلال بن علی (ع) گفت: ترویج شخصیت این امامزاده می‌تواند در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. یکی از وظایف عقلی و شرعی تمام مسلمانان احیای امامزادگان و مسائل دینی در سطح کشور است. یکی از نقاط برجسته انقلاب ما ولایت فقیه است که ریشه ولایت فقیه به امامزادگان بر می‌گردد.

اکبری خاطرنشان کرد: محور بعدی ما نقش فرهنگی و مذهبی ایشان در شهر آران و بیدگل است. چندین سال است که در مراسم مذهبی از این امامزاده مراسم پخش می‌شود و این امامزاده توانسته است نقش بسیار مهمی را در محورهای دینی این شهر داشته باشد. یکی دیگر از برنامه‌های ما دیدار با شخصیت‌های بزرگ و برجسته شهر قم است.

دبیر علمی کنگره هلال بن علی (ع) افزود: برای ارائه مقالات مخاطبان ما عموم مردم هستند و هر اندازه که آثار قابل چاپ داشته باشند ما آثار آنها را چاپ می‌کنیم و به حداقل 10 اثر ارزشمند که دارای امتیاز ممتازی باشند جوایز نفیسی اهدا خواهیم کرد. در همین مهلت کمی که اعلام کرده‌ایم 10 تا 12 مقاله رسیده است و برای ارسال مقالات می‌توانند به سایت سازمان اوقاف و امور خیر و سایت خود این امامزاده مراجعه کنند و پوسترهایی به تمام دانشگا‌ه‌ها و مراکز علمی و پژوهشگاه‌ها ارسال کردیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم محمودی دبیر علمی کنگره بی‌بی‌ حکمیه اظهار کرد: طبق سخن امام (ره) امامزاده‌ها می‌توانند مایه آرامش مردم باشند و شورای عالی فرهنگی هم روز پنجم ذی‌القعده را روز بزرگداشت امامزادگان معرفی کرده است و اولین کنگره ملی که در سال جاری داریم کنگره ملی بی‌بی‌ حکیمه است.

وی ادامه داد: این امامزاده یکی از بزرگان شیعه است و آستان مقدس ایشان بیش از 1200 سال است که مردم کرانه خلیج فارس و زاگرس را با وجود خود متبرک ساخته است. ایشان فرزند بلافصل امام موسی (ع) هستند و آستان‌شان در کهگیلویه و بویراحمد در 30 کیلومتری شهرستان گچساران قرار دارد. به نقل از روایات ایشان یکی از شخصیت‌های برجسته علمی بوده است.

دبیر علمی کنگره بی‌بی‌ حکمیه افزود: هدف از برگزاری این همایش شناساندن چهره ایشان از نظر علمی و دینی است. تاکنون 30 هزار فراخوان و 20 هزار پوستر به پژوشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارسال شده است.

محمودی خاطرنشان کرد: کنگره به سه دوره تقسیم می‌شود که آخرین مهلت ارسال آثار 15 مرداده ماه بود که دو هفته تمدید شد و در صورت لزوم یک هفته دیگر هم تمدید می‌شود و در دهه کرامت یعنی شهریور ماه سال جاری نتایج این کنگره اعلام می‌شود.

وی افزود: اجرای کنگره در دهه ولایت مقارن با نیمه دوم مهرماه سال جاری است که در شهرستان گچساران برگزار می‌شود. تعداد مقالاتی را که بر‌می‌گزینیم 40 مقاله است و جوایز آنها معادل سفر حج، عتبات عالیات و مشهد مقدس است. به پنج نفر اول سه میلیون تومان، پنج نفر دوم 2 میلیون و 500 هزار تومان، پنج نفر بعدی دو میلیون تومان و پنج نفر بعدی 1/5 میلیون تومان و به مابقی نفری 300 هزار تومان جایزه می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N423151

وبگردی