آفتاب

بروجردی: احزاب مطمئن نیستند امنیت دارند/اصلاح طلبان اگر ائتلاف کامل کنند در انتخابات موفق خواهند شد

بروجردی: احزاب مطمئن نیستند امنیت دارند/اصلاح طلبان اگر ائتلاف کامل کنند در انتخابات موفق خواهند شد

معاون اجتماعی وزیر کشور دولت اصلاحات معتقد است احزاب اصلاح‌طلب در صورت ائتلاف در انتخابات آینده موفق عمل خواهند کرد.

اشرف بروجردی چهره سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با خبرآنلاین در آستانه یک سالگی دولت روحانی؛ در ارزیابی اش از تعامل دولت یازدهم با احزاب گفت: فضای برای فعالیت احزاب مهیا است اما خود احزاب هنوز آن اعتماد و اطمینان کامل را ندارند که اگر بخواهند فعالیت شان را شروع کنند امنیت کامل برای آنها فراهم شود خصوصا با توجه به احضار شدن برخی چهره ها این اطمینان هنوز حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات فعالیت احزاب هنوز هم دست و پاگیر است، افزود: نشستی که دکتر روحانی با مجموعه احزاب و تشکل ها داشتند بیشتر وجه تشریفاتی داشت تا جنبه گپ و گفتگو. البته احزاب نظراتشان را بیان کردند و اعلام مواضع شان را نسبت به مسائل روز کشور بیان کردند اما اینکه بتوانند این مسائل را در قالب گپ و گفتگو بیان کنند اینگونه نبود.

بروجردی با تاکید براینکه فضا برای مشارکت و فعالیت احزاب بهتر از 8 سال گذشته شده است، خاطرنشان کرد: مشارکت سیاسی احزاب یک فرصت خوب برای کشور و خود احزاب است که خودشان را نشان داده و ارزیابی کنند. 

معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه به ضرورت بازگشایی خانه احزاب اشاره کرد و گفت: خانه احزاب یکی از دستاوردهای دولت اصلاحات است. اما در دولت نهم و دهم خانه ایزوله و به نحوی تعطیل شد و فعال نبود، امکانات در اختیار آن قرار نمی گرفت و به آن بها داده نمی شد لذا نتوانست اثرگذاری خود در عملکرد و فعالیت احزاب و فضای سیاسی کشور را داشته باشد. اما الان زمزمه های بازگشایی، ترمیم جایگاه این خانه و بازشناسی آن مطرح شده است. 

وی به وضعیت نامعلوم حزب مشارکت و مجاهدین اشاره کرد و اظهار داشت: البته به برخی از احزاب اصلاح طلب هنوز از سوی حاکمیت بهای لازم داده نشده است تا بتوانند فعال شوند مانند وضعیتی که امروز مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی دارند. این احزاب جزو احزاب فعال اصلاح طلب بودند و معنای حزب را به خوبی درک کرده اند و می دانند کار حزبی یعنی چه اما هنوز امکان فعالیت پیدا نکرده اند.

معاون اجتماعی و امور شوراهای وزیر کشور ‌دولت اصلاحات ادامه داد: البته در حال حاضر احزاب زیادی در حال فعالیت هستند اما مورد توجه جدی جامعه نیستند، خصوصا احزاب اصولگرا مانند موتلفه که سابقه فعالیت حزبی طولانی دارند خیلی مخاطب زیادی ندارند که بتوانند مجموعه ای را پوشش دهند یا بخش عمده جامعه را نمایندگی کنند. بنابراین شرایط فعلی برخی احزابی که مورد استقبال هستند اجازه و فرصت فعالیت ندارند، احزابی که فعال هستند مورد توجه مردم نیستند.

برجرودی با اشاره به دیدگاه منفی اصولگرایان به بازگشایی خانه احزاب گفت: برداشت اصولگرایان از اینکه خانه احزاب دستاورد دولت اصلاحات است و نباید بازگشایی شود یک برداشت غلط است، چون خانه احزاب برمبنای قانون شکل گرفته است، درست است که در دوره اقای خاتمی ایجاد شد اما مبنای قانونی دارد و همه احزاب راست و چپ اجازه حضور در آن را دارند. من نمی دانم اعتراض اصولگرایان به خانه احزاب بر سر چه چیزی است؟ آیا صرفا به این خاطر که این خانه در دوره اصلاحات شکل گرفته اعتراض دارند که این تفکر غلطی است. آن دوره چون اعتقاد قوه مجریه به فعال شدن احزاب بود قانون برای آنها وضع کرد، یارانه به احزاب پرداخت می شد و خیلی اقدامات مثبت دیگر که در دوره های بعد نادیده گرفته شد.

عضو بنیاد باران تصریح کرد: خانه احزاب با وجود احزاب معنا پیدا می کند و هر حزبی بتواند در آنجا حرفی برای گفتن داشته باشد و نماینده اش در آنجا حضور داشته باشد می تواند مثمر ثمر و اثرگذار باشد. فرقی نمی کند اصولگرا باشد یا اصلاح طلب.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرآنلاین به برخی نگاه‌های منفی به فعالیت حزبی اشاره کرد و گفت: این نگاه عمدتا به این خاطر است که آن باور در جامعه سیاسی ما ایجاد نشده است که حزب می‌تواند اثرگذار باشد. اگر قرار باشد انتخابات سالم برگزار شود و اگر قرار است تلاش‌های سیاسی معبر دموکراسی را به خوبی طی کنند ناگزیریم که احزاب داشته باشیم. حزب می‌تواند بسیار کارآمد و کارساز باشد.

عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر امروز احزاب کارآمدی لازم را به زعم برخی افراد ندارند به این جهت است که تلاش هایی که در این مسیر صورت می گیرد ضعیف و محدود است والا اگر این تلاش ها پررنگ باشد حزب کارآمدترین ابزار برای حضور در عرصه سیاست است.

وی در خصوص احتمال موفقیت احزاب اصلاح طلب در انتخابات آینده اظهار کرد: اگر ائتلاف کاملی بین احزاب موجود اصلاح طلب صورت بگیرد می توانند در انتخابات آینده موفق باشند چون مردم به رویه اصلاح طلبی بیشتر رای می دهند تا حزب. به همین خاطر اگر این احزاب بتوانند ائنلاف منسجمی ایجاد کنند می توانند کارآمد باشند.

/27220

کد N422850

وبگردی