آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

ایرانی: محاصره غزه با عقب‌نشینی به سود فلسطینی‌ها به پایان می‌رسد

ایرانی: محاصره غزه با عقب‌نشینی به سود فلسطینی‌ها به پایان می‌رسد

یک کارشناس مسایل منطقه گفت: اسرائیلی‌ها در درازمدت در استمرار شرایط جنگی ناتوان هستند و به تدریج با مشکل مواجه خواهند شد و دست برتر را نخواهند داشت.

محمد ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تحولات اخیر منطقه خاورمیانه اظهار کرد: خاورمیانه منطقه بسیار حساسی است و در جغرافیای سیاسی با عنوان قلب جهان نامیده شده است. به دلیل اهمیت ژئوپولتیک این منطقه و اختلافات ناشی از تقسیم‌بندی‌های نادرست توسط قدرت‌ها که در اوایل قرن گذشته شکل گرفت و زمینه‌های بروز ناآرامی و اختلاف نظرهای سیاسی در این منطقه شد، این منطقه شاهد تحولات و ناآرامی‌های زیادی بوده است.

وی افزود:‌ با افزایش آگاهی‌های مردم آن‌ها برای احقاق حقوق خودشان در صحنه حاضر شدند و خواسته‌های خود را مطرح کردند. وضعیت امروز در منطقه اعم از تحولات در فلسطین و خاورمیانه ریشه در تاریخ یک قرن گذشته دارد. افراط‌گرایی موجود در منطقه هم حاصل این تحولات است. شکل‌گیری گروه‌های تندرو از جمله جریان‌های مربوط به سلفی‌های تکفیری،‌ القاعده، داعش در عراق و سوریه از یک‌سو به دلیل عدم توجه به حقوق مردم و اقلیت‌ها ایجاد شده و در حوزه‌هایی که بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی را شاهدیم بسته مناسب برای جریان‌های افراط‌گرایی یا تندرو به وجود می‌آید.

سفیر پیشین ایران در اردن اضافه کرد: تحولات در فلسطین گرچه تا حدودی به نادیده‌گرفتن حقوق مردم مظلوم این منطقه برمی‌گردد اما در عین حال عامل فشار رژیم صهیونیستی بر آن‌ها هم بی‌تاثیر نیست. امروز گرچه قضایای فلسطین به طور ضعیفی موردتوجه جهان اسلام و کشورهای عربی قرار می‌گیرد اما به عنوان موضوعی اساسی که بتوان گفت موردتوجه سازمان‌های آزادی‌خواه اعم از اسلامی یا غیراسلامی به عنوان الگو قرارگرفته، حاصل ظلمی است که از سوی رژیم صهیونیستی متوجه آن‌ها می‌شود.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل افزود: فلسطینی‌ها هم به دنبال احقاق حقوق خود از متجاوزانی که سال‌هاست سرزمین آن‌ها را اشغال کرده‌اند و حقوق آن‌ها را نادیده می‌گیرند هستند. در شرایطی که سازمان‌های بین‌المللی این حقوق را به رسمیت می‌شناسند اما متاسفانه اعمال آن از سوی رژیم صهیونیستی و کشورهای قدرتمندی که باید به اعمال حقوق بین‌المللی نظارت داشته باشند نادیده گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که برای مردم غزه ایجاد شده و در این شرایط بسیار دشوار مشغول مقاومت و مبارزه هستند در زندان بزرگی محاصره هستند که ارتباطات آن‌ها با جهان بیرون قطع است. سازمان‌ها و کشورهای بی‌طرف دنیا باید به فریاد آن‌ها برسند، اما این اتفاق رخ نداد.

ایرانی توضیح داد: قاعده نانوشته‌ای بین قدرت‌های بزرگ و رژیم صهیونیستی وجود دارد و اسرائیل همیشه یک استثناء بوده است. این اتفاق اگر هر جای دیگری در دنیا رخ می‌داد و این تعداد از زنان و کودکان در این چند هفته مظلومانه کشته می‌شدند قطعاً اعتراض‌ها و واکنش‌ها شدیدتر بود. اسرائیل حتی در عدم اجرای مصوبات شورای امنیت و قطعنامه‌های بین‌المللی یک استثناست. این موضوع مورد اعتراض قدرت‌های بزرگ و حتی سازمان‌های بین‌المللی که این قوانین درون آن‌ها وضع شده واقع نمی‌شود و این ظلم مضاعفی است که نسبت به مردم غزه شده است. با وجود محاصره هیچ فریادرسی ندارند.

وی گفت: اسرائیلی‌ها در تمام تاریخ جنگ‌هایشان با مردم فلسطین و تظاهراتی که طی سال‌های گذشته داشته‌اند ثابت کرده‌اند که در درازمدت در استمرار شرایط جنگی ناتوان هستند، به تدریج با مشکل مواجه خواهند شد و دست برتر را نخواهند داشت. به نظر می‌رسد با توجه به فشارهایی که از درون اسرائیل متوجه تجاوز آن‌ها شده و از سوی دیگر به نتیجه نرسیدن اهدافی که اسرائیلی‌ها اعلام کردند برای نابودی حماس و جلوگیری از شلیک موشک‌ها و از بین بردن توان نظامی حماس، موجب می‌شود تنگنای محاصره با عقب‌نشینی تدریجی تا حدودی به سود فلسطینی‌ها به پایان برسد.

وی با اشاره به برخی اعتراض‌های مردمی در مصر ادامه داد: افزایش فشار مردم مصر دولت این کشور را مجبور می‌کند فضایی برای رسیدن کمک‌های دارویی،‌ غذایی و انسان‌دوستانه که وارد مصر شده و موفق به ورود به غزه نشده فراهم کند.

ایرانی درباره تحولات اخیر در عراق و ارتباط آن با اقدامات رژیم صهیونیستی گفت:‌ تحولات منطقه را نمی‌توان بی‌ارتباط با هم دید. اما به نظر می‌رسد تحولاتی که با عنوان درگیری داخلی بین گروه‌های اسلامی و یا آنچه با عنوان اسلام‌هراسی یا شیعه‌هراسی تبلیغ می‌شد و چهره بسیار زشتی را از برخی دولت‌های اسلامی به نمایش گذاشته بود، رویکرد اخیر گروه‌های مقاومت در فلسطین و دفاع از آرمان‌هایشان و مقابله مستقیم با رژیم صهیونیستی و دادن شهدا و خسارت‌های زیاد مجدداً شرایط را به سمتی برد که مشکل اول جهان اسلام و کشورهای منطقه مجددا اشغال رژیم صهیونیستی است و این دستاوردی است که از خلال مقاومت فلسطینی‌ها و گروه‌های اسلامی ایجاد شد و تا حدودی مانع نمایش درگیری خشن گروه‌های اسلامی با هم شد و امروز بازتاب مقاومت مسائل گذشته منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است. امروز کل منطقه در سایه دلاوری‌های مردم فلسطین از فضای زشتی که از آن ترسیم می‌شد فاصله گرفته است.

انتهای پیام

کد N422688

وبگردی