آفتاب
رئیس سندیکای صنعت برق در گفت‌و‌گو با ایلنا:| 191284

نیروگاه‌های تولیدكننده مونوكسید مشمول جریمه می‌شوند/حركت جهانی به سمت حذف نیروگاه‌های سوخت فسیلی

نیروگاه‌های تولیدكننده مونوكسید مشمول جریمه می‌شوند/حركت جهانی به سمت حذف نیروگاه‌های سوخت فسیلی

تا سال ۲۰۲۰ تمام نیروگاه‌هایی که مونوکسید کربن تولید می‌کنند جریمه می‌شوند لذا تمام دنیا با شدت و سرعت هرچه تمام‌تر به سمت استفاده از نیروی خورشید، باد و اتم برای تولید برق هستند تا مشمول پرداخت مالیات سنگین نشوند.

رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه نیروگاه‌های حرارتی راندمان را از ۳۵ به ۵۰ درصد ارتقا می‌دهند، گفت: دولت استفاده از انرژی‌های نو را در اولویت قرار دهد تا مشمول جریمه نشویم.

محمد پارسا، رئیس سندیکای صنعت برق در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص ورود بخش خصوصی به ساخت نیروگاه در دولت جدید گفت: در حال حاضر بخش خصوصی بدنبال سرمایه گذاری جهت ساخت نیروگاه در کشور است اما با توجه به اینکه دولت همچنان بابت تولید تجهیزات و پیمانکاری بدهکار است سرمایه گذاری به کندی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اگر قانونی به مجلس برود که بدهکاری گذشته دولت و خسارت دیرکرد پرداخت‌ها محاسبه شود بخش خصوصی با امنیت بیشتری به این مقوله ورود پیدا می‌کند در غیر این صورت فقط بنگاه‌های بزرگ، شبه دولتی‌ها، مراکز عمومی و شهرداری‌ها اقدام به ساخت نیروگاه خواهند کرد و بخش ساخت نیروگاه همچنان مسیر کندی را پیموده و مشکل تامین برق به راحتی قابل حل نخواهد بود.

پارسا با اشاره به اینکه تمرکز بخش خصوصی روی ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و حرارتی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیروگاه‌های کشور با راندمان ۳۵ درصد کار می‌کنند در حالی که با افزایش نیروگاه‌های سیکل ترکیبی افزایش راندمان به ۵۰ درصد و مصرف سوخت کمتر و تولید برق بیشتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به تغییر رویکرد جهان به سمت استفاده از انرژی‌های نو برای تولید برق تصریح کرد: تا سال ۲۰۲۰ تمام نیروگاه‌هایی که مونوکسید کربن تولید می‌کنند جریمه می‌شوند لذا تمام دنیا با شدت و سرعت هرچه تمام‌تر به سمت استفاده از نیروی خورشید، باد، زمین گرمایی و اتم برای تولید برق هستند تا مشمول پرداخت مالیات سنگین نشوند.

رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: در ایران نیز دولت برای تشویق به سرمایه گذاری در این بخش مشوق‌هایی در نظر گرفته که از جمله آن خرید هر کیلو وات ساعت برق با نرخ ۴۵۰ تومان است یعنی برق را با نرخ ۱۵ سنت خریده و ۱. ۵ سنت از مردم دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت باید ضمن تشویق بخش خصوی برای سرمایه گذار در بخش انرژی‌های نو باید خسارت دیرکرد‌ها را پرداخته و همچنین اجازه صادرات نیز به بخش خصوصی بدهد.

کد N422162

وبگردی