آفتاب

دفاع وکیل سابق سیا از بازجویی‌های همراه با شکنجه این سازمان

دفاع وکیل سابق سیا از بازجویی‌های همراه با شکنجه این سازمان

یکی از وکلای بلندپایه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که شخصاً در برنامه بازجویی‌های همراه با شکنجه این سازمان پس از حملات یازده سپتامبر 2001 دست داشته، در مصاحبه‌ای از این برنامه مناقشه‌برانگیز دفاع و از تحقیقات سنای آمریکا درباره این برنامه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان ریزو، وکیل سابق سازمان سیا در مصاحبه ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز تحقیقات مجلس سنای آمریکا درباره بازجویی های همراه با شکنجه سازمان سیا را ناعادلانه خواند و آن را محکوم کرد.

ریزو همچنین برخی از قانون‌گذاران حامی این تحقیقات در آمریکا را که سالها قبل از این برنامه آگاهی داشته و در جریان آن قرار گرفته بودند، متهم به عقب نشینی بزدلانه از مواضع شان کرد.

این اظهارات ریزو در حالی مطرح شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه گفته است، نتایج این تحقیقات که به رهبری دموکرات‌های سنا انجام شده، حقایق را نشان خواهد داد.

در گزارش مربوط به این تحقیقات که قرار است به زودی قرائت شود، از این برنامه بازجویی انتقاد شده است. اوباما روز جمعه در کنفرانسی خبری در کاخ سفید گفت گزارش کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا در خصوص برنامه بازجویی های همراه با شکنجه دوران جورج بوش که مدتها انتظار آن می رفت از حالت محرمانه خارج و مسئولیت انتشار عمومی آن اکنون با رهبران این کمیته سنا است.

رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی که نشان از ملایم شدن لحن وی داشت، گفت: در زمان پس از یازده سپتامبر 2001 ما اقداماتی انجام داده ایم که اشتباه بوده است. ما البته کارهای درستی نیز انجام داده ایم اما ما برخی افراد را شکنجه کردیم. این مهم است که ما در نگاه به گذشته و نگاه به اقداماتی که پرسنل سیا انجام داده اند مقدس‌نما نباشیم.

ریزو پیش‌بینی کرد، جان برنان مدیر فعلی سازمان سیا از تقاضا برای استعفایش در سنا سربلند بیرون بیاید.

ریزو گفت: من صادقانه توجه ویژه ای به نمایندگان منتقد در کنگره که خواهان استعفای برنان هستند ندارم اما فکر می کنم که او سربلند بیرون خواهد آمد.

ریزو تأکید کرد: برخی از قانونگذاران منتقد برنان و برنامه بازجویی‌های همراه با شکنجه سیا همان نمایندگانی هستند که در جریان این برنامه مناقشه برانگیز در دوران بوش و ارزش اطلاعاتی آن قرار می گرفتند که از جمله آنها نانسی پلوسی و دیان فاینشتاین هستند.

ریزو عنوان کرد: در اولین سالهای اجرای این برنامه هیچ فشار و انتقادی از جانب نمایندگان کنگره آمریکا وارد نمی شد. من فکر می کنم که ما در سازمان سیا مرتکب اشتباه شدیم و من شخصاً‌ بخشی از مسئولیت را به عهده می گیرم . کاخ سفید می خواست که این برنامه تنها به اطلاع معدودی از نمایندگان کنگره برسد. ما باید تنها اطلاعات آن را به اعضای کمیته نظارتی می دادیم تا دست کم امکان این عقب‌نشینی بزدلانه که از جانب برخی از نمایندگان مطلع شاهد بودیم تقلیل یابد.

ریزو همچنین گفت: برنان با برخی مقامات بلندپایه سابق سیا درباره این گزارش سنا دیدار کرده و تلاش داشته تا گزارش پایانی را ببیند تا آنها بتوانند از خود دفاع کنند اما در این کار ناموفق بوده است.

وی تأکید کرد: ما با یک گزارش شش هزار صفحه ای که دست‌کم خلاصه‌ای 500 صفحه ای خواهد داشت روبرو هستیم که قرار است در اختیار مردم جهان قرار گرفته و اساساً‌ ما را متهم به بدکاری و گمراه‌کردن کنگره ، کاخ سفید و وزارت دادگستری می کند.

انتهای پیام

کد N422047

وبگردی