آفتاب
المسله اعلام کرد:

اهداف برادران النجیفی از طرح گردانهای آزاد سازی موصل و ادامه حمایت سعودی ها از داعش

اهداف برادران النجیفی از طرح گردانهای آزاد سازی موصل و ادامه حمایت سعودی ها از داعش

یک رسانه عراقی با اشاره به جنجال براداران النجیفی درباره تشکیل گردانهایی برای آزادی موصل، آن را تلاشی برای تضعیف دولت مرکزی و تحت الشعاع قرار دادن دستاوردهای ارتش عراق دانسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه المسله با اشاره به سخنان اسامه النجیفی رئیس سابق پارلمان عراق درباره تشکیل گردان های موصل برای آزادی شهر آورده است: اینکه اسامه النجیفی اعلام کرده است که برای آزادی موصل گردانهایی تشکیل داده است از سوی عراقی ها مورد تمسخر قرار گرفته است و آنها این اقدام را تلاشی برای کسب اعتبار از دست خود وخانواده اش می دانند به ویژه اینکه در دهم ماه ژوئن گذشته یعنی شب اشغال موصل به طور شرم آوری از موصل فرار کردند.

به گفته عراقی ها این اقدام تلاشی مایوسانه برای صعود مجدد به عرصه سیاسی و برعهده گرفتن رهبری اهل تسنن و سوء استفاده از پیشروی های نیروهای امنیتی عراق است.

یکی از شهروندان موصلی در این باره می گوید: تمام خدمتی که النجیفی و برادرش تثیل النجیفی قبلا برای موصلی ها انجام داده اند فقط در حد حرف بوده است.

اثیل النجیفی در شب یورش داعش به موصل حتی یک گلوله هم به سوی گروههای تکفیری شلیک نکرد و با وجود اینکه در پناه نیروهای امنیتی بود و محافظان زیادی داشت تصمیم به فرار به همراه خانواده اش به اقلیم کردستان گرفت و موصل را به عنوان یک لقمه چرب و نرم برای تروریست ها باقی گذاشت.

زهیر الجلبی رئیس کمیته همیاری ام الربیعین گفت: تلاش اسامه النجیفی برای رهبری گردانهای موصل در واقع سوار شدن بر موج پس از شکستهای فاحش آن است.اثیل النجیفی به جای اظهار نظر بهتر است که به جنگ بپردازد.اسامه و اثیل النجیفی عامل فساد اداری و امنیتی هستند، زیرا با دولت مرکزی و دستگاههای امنیتی در استان همکاری نکردند.اسامه النجیفی پس از ورشکستی در موصل کوشش می کنند که از فضای به دست آمده نهایت استفاده را ببرد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که اسامه النجیفی می کوشد که پیروزی های ارتش عراق را از آن خود کند به ویژه اینکه نشانه شکست داعش آشکار شده است.در واقع النجیفی می کوشد که با منحرف کردن اذهان عمومی شکست داعش به دست دولت عراق را سانسور کند و پیروزی بر داعش را به خود نسبت دهد.

به باور تحلیلگران، هدف النجیفی از اینکه گردانهای موصل را تشکیل داده است رساندن این پیام به افکار عمومی است که دولت عراق در تشکیل ارتشی که قادر به حمایت از کشور باشد شکست خورده است و در دلجویی از عشایر سنی برای جنگ با داعش شکست خورده است.تلاشهای اسامه النجیفی همزمان با اخبار گمراه کننده برخی رسانه ها مبنی بر این است که ارتش نمی تواند کاری از پیش ببرد و عشایر ظرف چند هفته توانسته اند نبرد را به سوی خود رقم بزنند.هدف این است که به گروههای سیاسی بفهمانند که تجزیه کشور بهتر است زیرا کشور در معرض چالش های سیاسی، اجتماعی و نظامی قرار خواهد گرفت.

المسله می نویسد: عراقی ها و به ویژه ساکنان موصل خواهان اقدام جدی برادران النجیفی به جای موج سواری بر پیروزی های احتمالی ارتش هستند.موصلی ها به شدت از خانواده النجیفی که فرار به اربیل و اقامت در هتل های گرانبها این شهر را به ساکنان موصل ترجیح دادند خشمگین هستند.

این رسانه در ادامه به نقش سعودی ها در حمایت از داعش پرداخته است و از اختصاص ماهانه 1500 دلار برای حامیان داعش در موصل به علاوه اختصاص یک خودرو شاسی بلند پرده برداشت و نوشت هدف از در نظر گرفتن این حقوق مبارزه نکردن بزرگان و شیوخ موصل با داعش است.

به هر حال همانطور که این رسانه عراقی اعلام کرد موضع برادران النجیفی بر کسی پوشیده نیست اسامه النجیفی در هنگام ریاست بر پارلمان عراق بسیاری از قوانین حیاتی را با مانع روبرو کرد و از جریان سازی علیه نوری المالکی دریغ نکرد.مواضع اثیل النجیفی قبل از اشغال نینوا که وی ژست مبارزه با تروریسم را اتخاذ کرد و عکسی از وی منتشر شد در حالی که سلاح به دست گرفته بود در اذهان باقی است، اما در فاصله یک روز بعد یعنی زمانی که موصل اشغال شده بود دیگر خبری از اثیل النجیفی نبود زیرا وی فرار کرده بود و مردم موصل را در چنگال گرگهای داعش رها کرد.رنجی که موصلی ها هم اکنون متحمل می شوند در واقع مسبب اصلی آنها برداران النجیفی هستند.اگر وابستگی و سرسپردگی آنها نبود مسیحیان آواره نمی شدند و اماکن مذهبی و تاریخی تخریب نمی شد.

کد N421592

وبگردی