آفتاب
معاون وزیر تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی:

65 درصد آموزشهای تخصصی مهارت منجر به اشتغال می شوند

65 درصد آموزشهای تخصصی مهارت منجر به اشتغال می شوند

تهران - ایرنا - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزشهای مهارت را شامل دو نوع عمومی و تخصصی عنوان کرد و گفت: 65 درصد آموزشهای تخصصی مهارت در کشور منتج به اشتغال می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، کورش پرند روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته کارآفرینی و ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای در محل این سازمان برگزار شد، افزود: هفته مهارت از ششم مرداد ماه آغاز می شود اما امسال به دلیل تقارن این روز و عید سعید فطر به 11 تا 17مرداد ماه موکول شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به نامگذاری روزهای هفته یادشده، گفت: روز یکم آموزش فنی و حرفه ای، کارآفرین، فرهنگ کار و مهارت آموزی، روز دوم آموزش فنی و حرفه ای مردم، مدیریت جهادی، خصوصی سازی، روز سوم آموزش فنی و حرفه ای دیپلماسی مهارت، افق چشم انداز1404، روز چهارم آموزش فنی و حرفه ای کارآموز، دانشجو، اشتغال مولد، روز پنجم آموزش فنی و حرفه ای نخبگان مهارتی، عزم ملی، اقتصاد مقاومتی، روز ششم آموزش فنی و حرفه ای زنان، تعالی سبک زندگی، توسعه پایدار و روز هفدهم مرداد ماه مربی، توانمندسازی و تولید ملی نامگذاری شده است.

وی اهداف نامگذاری هفته یادشده را ترویج و توسعه فرهنگ کار، کارآفرینی و آموزش های مهارتی و هدایت و فراگیر نمودن این آموزش ها در جامعه و ایجاد انگیزه و عزم ملی برای دستیابی به فرصت های شغلی پایدار عنوان کرد.

پرند مهمترین برنامه های هفته یادشده را اطلاع رسانی گسترده رویکردها، فعالیت ها و خدمات مختلف سازمان در راستای افزایش سطح دسترسی گروه های هدف به آموزش های مهارتی، برپایی نمایشگاه و گذرهای مهارت در سطح استان به منظور معرفی توانمندی ها و دستاوردها با همکاری آموزشگاه های آزاد استان، برپایی مانور استانی ˈمهارت، کار و کارآفرینیˈ، برگزاری مراسم تجلیل از مدیران نمونه، مربیان، رؤسای نمونه مراکز آموزشی، پیشکسوتان و نخبگان و حامیان آموزش های مهارتی عنوان کرد.

وی افزود: سخنرانی مدیران کل استانی بعنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه و حضور مقامات و مسؤولان ادارات کل، کارآموزان، مربیان و رؤسای مراکز با لباس های متحدالشکل در مراسم نماز جمعه، برگزاری انواع مسابقات ورزشی، تفریحی، فرهنگی و مهارتی، بازدید خانواده های کارکنان و کارآموزان از مراکز آموزش فنی و حرفه ای، دیدار با کارآفرینان برتر و منتخبین المپیاد و کارآموزان مجرب و اطلاع رسانی، هدایت و فراگیر نمودن هرچه بیشتر آموزش های مهارتی در سطوح مختلف است.



** دیپلماسی مهارت

پرند مهمترین برنامه در حوزه روابط بین المللی را تشکیل 18 میز در حوزه آفریقا، اروپا ،آسیا، کشورهای همسایه و نیز سازمانها و نهادهای بین المللی عنوان کرد و گفت: تاکنون با چندین کشور و سازمان بین المللی تفاهمنامه همکاری امضا کرده ایم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: تفاهمنامه ای نیز تحت عنوان PEOPLECERT در زمینه بین المللی کردن گواهینامه های فنی و حرفه ای امضا شده است.

وی در خصوص توسعه و گسترش آموزشگاه های آزاد خارج از کشور در قالب دیپلماسی مهارتی، گفت: تاکنون 32 موافقت اصولی برای کشورهای عراق، مالزی، کویت،امارات، کردستان عراق، تاجیکستان صادر شده است. در حال حاضر پنج آموزشگاه در کشورهای امارات متحده عربی، کویت و مالزی فعال می باشند.

پرند در خصوص آموزش مهارت به پناهندگان نیز گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موافقتنامه سه جانبه با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و موافقتنامه سه جانبه با انجمن پناهندگان دانمارک و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور امضا کرده است.

وی با اشاره به آموزش مربیان فنی و حرفه ای کشورهای منطقه و اسلامی در مرکز تربیت مربی و پژوهشهای فنی و حرفه ای، گفت: تاکنون 348 مربی در ایران آموزشهای مهارت تخصصی کسب کرده اند.



** مسابقات ملی مهارت

وی در خصوص مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت گفت: این مسابقات از هشتم تا 15 شهریور ماه برگزار می شود. تعداد شرکت کنندگان استانی در این مسابقات هشت هزار و 156 نفر شامل پنج هزار و 270 نفر شرکت کننده مرد و 2 هزار و 886 نفر شرکت کننده زن است.

وی گفت: آزمون کتبی نخستین مسابقات مهارت ویژه معلولان روز هفدهم مردادماه امسال در حرفه های مسابقات طراحی گرافیک رایانه ای، کارورword، خیاطی و کنده کاری روی چوب با حضور یکهزار و 88 معلول کشور برگزار خواهد شد.



** فعالیت سازمان در سطح ملی

معاون وزیر کار با اشاره به فعالیت سازمان در سطح ملی، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تاکنون 32 تفاهم نامه با نهادها و سازمانهای دیگر منعقد کرده که نتایج خوبی نیز از این تفاهمنامه ها بدست آمده است.

وی گفت: به طور مثال امضای تفاهمنامه با شرکت ملی نفت ایران منتج به یکهزار و 250 نفر- دوره معادل 780 هزار و 24 نفر ساعت شده که 10 حرفه مورد نیاز صنعت نفت آموزش کسب کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین امضای تفاهمنامه با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت منتج به ایجاد اشتغال 87 درصدی آموزش دیدگان شده است.



** طرح اشتغالزایی آموزشهای محصول محور، آموزش، تولید، بازاریابی، فروش

وی گفت: آموزشهای محصول محور یکی از طرحهای مهم سازمان است که خوشبختانه می تواند منجر به اشتغال شود.

کشت گیاهان دارویی و مکمل ها، تراش و فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، بافت تابلو فرش، صنایع دستی کیف و کفش چرم و صنعت پوشاک و تجهیزات فناوریهای نوین انرژی های تجدیدپذیر (آبگرمکن های خورشیدی، خشک کن های خورشیدی و ...)و صنایع غذایی از جمله زمینه هایی است که در طرح یادشده منجر به ایجاد 15هزار شغل خواهد شد.



** حوزه زنان

پرند از جمله آموزش مهارت در حوزه زنان توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را مشارکت در آموزش مهارت به زنان کشورهای افریقایی، آسیایی و عضو سازمان همکاریهای اسلامی از طریق عقد تفاهم نامه همکاری با آنها و آموزش مربیان زن آموزش فنی و حرفه ای کشورهای افغانستان، عراق، لبنان و تانزانیا عنوان کرد.

وی با اشاره به ایجاد و توسعه آموزش های مشاغل خانگی برای زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار، گفت: فراهم نمودن بستر تفاهم نامه همکاری مشترک با معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، صدور مجوز ایجاد مشاغل خانگی برای زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار، توسعه آموزش های مهارتی ویژه زنان آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی (ندامتگاه ها، سکونتهای غیرمجاز و سامانسراهای زنان در کشور)، تدوین 4 عنوان استاندارد آموزشی در راستای اجرایی نمودن بند 4سیاستهای کلی جمعیت تحت عناوین مدیریت و برنامه ریزی امور خانواده،مراقبت و نگهداری از کودکان، حقوق خانواده و آموزش حقوق شهروندی از جمله دیگر اقدامات سازمان در حوزه زنان است.

اقتصام(3)9123**1558
کد N421300

وبگردی