آفتاب

اخلاف‌نظر مردم ترکیه نسبت به کشورداری اردوغان

اخلاف‌نظر مردم ترکیه نسبت به کشورداری اردوغان

در شرایطی که ترکیه برای اولین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری در 19 مرداد آماده می‌شود،‌ یک نظرسنجی جدید آمریکایی نشان می‌دهد که مردم ترکیه بر سر تلاش‌های دولت کنونی برای افزایش وجهه اسلام‌گرای کشورشان اختلاف نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق این نظرسنجی میزان محبوبیت ارتش ترکیه نیز به پایین ترین میزان رسیده است.

اکثریت شرکت کنندگان در این نظرسنجی (69 درصد) بر این باورند که اسلام نقش اساسی در زندگی سیاسی ترکیه دارد و تنها 26 درصد معتقد بودند که اسلام نقش کوچکی را در زندگی سیاسی آنها ایفا می کند.

از سال 2005 از هر 10 فرد، شش تن می گوید که اسلام نیروی اصلی در سیاست ترکیه است. با این حال در سال 2002 پیش از انتخاب رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در این سمت، افکار عمومی در این باره متفاوت بود: 45 درصد معتقد بودند که اسلام نقش پررنگی را در سیاست ایفا می کند و 43 درصد بر این باور بودند که نقش آن کم است.

این نظرسنجی موسسه پیو همچنین نشان می دهد که مردم ترکیه نسبت به اقدامات اردوغان اختلاف نظر دارند؛ برخی از رهبری اردوغان و حکمرانی وی شاد هستند و برخی دیگر معتقدند که این شهردار سابق استانبول ترکیه را در مسیر اشتباهی هدایت می کند.

به طور کلی 44 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی از مسیر کنونی کشورشان رضایت دارند و 51 درصد ناراضی هستند؛ 48 درصد می‌گویند که اردوغان نفوذ خوبی در کشور دارد و همین میزان معتقدند که اقدامات وی اثرات منفی دارد.

حمایت از ارتش ترکیه نیز به 55 درصد رسیده و این در حالی است که در سال 2010 محبوبیت آن 72 درصد و در سال 2007 میزان محبوبیت آن 85 درصد بوده است.

از سوی دیگر بسیاری از مردم ترکیه از تظاهرات های خیابانی سال گذشته میلادی در کشورشان حمایت می کنند و 49 درصد می گویند که حامی تظاهرات پارک گزی بوده‌اند.

این نظرسنجی در میان 1001 تن و به صورت رو در رو بین 11 آوریل تا 16 مه 2014 برگزار شد و همچنین نشان داد که وجهه آمریکا در ترکیه منفی است. تنها 19 درصد از مردم ترکیه نسبت به آمریکا نظر مثبتی دارند و تنها 25 درصد نیز نسبت به اتحادیه اروپا دید مثبتی دارند.

به طور کلی 56 درصد از مردم ترکیه از روشی که اردوغان برای آزادی های فردی، جرایم، فساد و وضعیت سوریه استفاده می کند، ناراضی هستند. با این حال انتظار می رود که رجب طیب اردوغان که از سال 2003 نخست وزیر است، در انتخابات ریاست جمهوری 19 مرداد پیروز شود.

انتهای پیام

کد N421262

وبگردی