آفتاب

سراسر آمریکای لاتین علیه رژیم صهیونیستی

سراسر آمریکای لاتین علیه رژیم صهیونیستی

رهبران کشورهای آمریکای لاتین با تروریست خواندن رژیم صهیونیستی، فراخواندن سفرا و ارائه حمایت بدون تزلزل و همگانی از مردم فلسطین، در بین خشمگین‌ترین کشورها در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به غزه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از کارشناسان سیاسی برزیلی گفت: من موقعیت مشابه دیگری را به یاد نمی‌آورم که در آن تمام کشورهای این منطقه در عمل مثل یک بلوک واکنش نشان دهند.

یکی از نمادی‌ترین تحولات اخیر را اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی و یکی از رهبران آمریکای لاتین ایجاد کرد زمانی که رژیم صهیونیستی را در لیست "دولت‌های تروریستی" این کشور فرار داد و برنامه و توافق ورود به این کشور بدون ویزا را برای شهروندان اسرائیلی ابطال کرد.

طی حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، بیش از 1500 فلسطینی کشته و بیش از 8000 نفر زخمی شدند که دو سوم آن‌ها غیرنظامی بودند. این درگیری‌ها هم‌چنین منجر به کشته شدن 61 سرباز رژیم صهیونیستی، دو غیرنظامی و یک کارگر تایلندی شده است.

بنابر اعلام یونیسف، بیش از 245 تن از کشته‌شدگان فلسطینی کودک بودند.

واکنش‌های سیاسی

دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل هفته گذشته، عملیات ارتش رژیم صهیونیستی را "قتل عام" خواند.

تنش‌ها بین برزیل و رژیم صهیونیستی هفته پیش و در پی فراخواندن سفیر برزیل از اسرائیل افزایش یافت؛ اقدامی که سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی را وادار کرد کشور قدرتمند آمریکای لاتین را "کوتوله سیاسی" بخواند.

با این حال محکوم کردن رژیم صهیونیستی توسط روسف هم اندازه واکنش برخی از همتایان او نبود. نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا "این جنگ را که برای ریشه‌کنی و نابودی است و نزدیک یک قرن به طول انجامیده" را محکوم کرد. یک قانون‌گذار از حزب مورالس نیز حملات اخیر رژیم صهیونیستی را "نسل‌کشی" خواند، اصطلاحی که روسف آن را رد کرد.

پرو، اکوادور، شیلی و السالوادور نیز سفرای خود را برای رایزنی فراخواندند. همزمان کاستاریکا و آرژانتین که بیشترین جمعیت یهودی را در منطقه دارند، سفیر رژیم صهیونیستی را برای نشستی به وزارتخانه‌های خارجه خود فراخوانده‌اند.

کشورهای این منطقه به طور دسته جمعی خشونت عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند و خواستار آتش‌بس و از سرگیری مذاکرات بین دوطرف هستند.

روز پنجشنبه خوزه موخیکا، رئیس جمهور اروگوئه، خواستار "خروج سریع" نیروهای رژیم صهیونیستی از غزه شد و اعلام کرد، این کشور نیز ممکن است سفیر خود را از تل‌آویو فرابخواند.

ایگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، "ناامیدی عمیق" خود را درباره اقدامات سفرای این کشورها ابراز کرد و گفت: این کشورها موجب دلگرمی حماس شده‌اند.

سایر کشورهای چپ‌گرای آمریکایی لاتین نیز روابط سیاسی خود با رژیم صهیونیستی را قطع کرده‌اند. برای مثال نیکاراگوئه در سال 2010، ونزوئلا و بولیوی در سال 2009 بعد از یک سلسله حملات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و کوبا در سال 1973 پس از جنگ "یوم کیپور" روابط خود با این رژیم را قطع کردند.

در این میان، تنها خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا از فراخواندن سفیر این کشور از تل‌آویو خودداری کرده است.

نظرات کارشناسان

رگینالدو ناصر، کارشناس و دانشمند سیاسی برزیلی، از اقدام همگانی کشورهای آمریکای لاتین در محکومیت رژیم صهیونیستی متعجب شده است و برای این اقدام دلایل مختلفی را پیشنهاد می‌کند.

او گفت: در اولین نکته، امروزه دیگر کشوری که علیه اسرائیل اعلامیه دهد، خارج از قوانین بین‌المللی در نظر گرفته نمی‌شود.

او افزود: در این میان هم‌چنین رابطه‌ای بین احساسات ضدآمریکایی وجود دارد. احساسات ضدآمریکایی در نتیجه روابط سیاسی نزدیک آمریکا و اسرائیل شکل گرفته است.

در همین حال، ایتالی براس، کارشناس سیاسی مکزیکی گفت: اقدامات مقامات رسمی بازتابی از خشم عمومی نسبت به این جنگ است.

در هفته‌های اخیر، اعتراضات متعددی در سراسر این منطقه، از مکزیک تا شیلی در جنوب رخ داده است و هزاران نفر از آمریکای لاتین برای حمایت از مردم فلسطین به خیابان‌ها آمدند.

ناصر هم‌چنین اظهار کرد، این اعتراضات در حمایت از مردم فلسطین در اروپا و آمریکای لاتین گسترده‌تر از کشورهای عربی است.

انتهای پیام

کد N420774

وبگردی