آفتاب

شهیدی که امام (ره) او را به اسم کوچک صدا زد

شهیدی که امام (ره) او را به اسم کوچک صدا زد

تهران- ایرنا- وقتی پس از شهادت همسرم و به توصیه او خدمت امام خمینی (ره) رسیدم، ایشان گفتند، خانم، غم از دست دادن علی، غم شما نبود، غم من هم بود، مرا در غم خود شریک بدانید.

«حمیده دانش کاظمی » همسر شهید «علی انصاری» در خاطره ای که در کتاب «استاندار آسمانی» منتشر شده، می گوید: وقتی انصاری به شهادت رسید، شهید رجایی به من تلفن کرد و گفت، خانم انصاری بعد از اینکه مراسم تشییع را به صورت کامل انجام دادید، پیکر شهید را به تهران آورید تا در میان شهدای هفتم تیر دفن کنیم.

چون همسرم از قبل به من گفته بود، در وصیت نامه اش نوشته که او را در رودسر دفن کنیم، راضی نشدم به درخواست شهید رجایی جواب مثبت دهم از این رو او را در رودسر به خاک سپردیم البته چون وصیت نامه اش پیدا نشد، چند نفر از علما و روحانیون پیشنهاد کردند، تا پیدا شدن وصیت نامه، پیکر او را به ودیعه بگذاریم و بعد از یافتن وصیت نامه به دستوری که در آن آمده عمل کنیم.

پرسیدم وضعیت روحی او چه می شود؟

پاسخ دادند، البته روح تا زمان خاکسپاری در عذاب خواهد بود، گفتم، نه اصلا نمی خواهم که او ذره ای در عذاب باشد.

بعد از شهادت انصاری رفتم خدمت امام(ره) علتش هم این بود که انصاری وصیت کرده بود، خدمت ایشان برسم.

این دیدار قبل از چهلم انصاری صورت گرفت، واقعا نمی توانم آن لحظه دیدار را تجسم کنم، عجب صحنه شگفتی بود، اصولا در سخنرانی آدم راحتی هستم، حتی بالای سر جنازه شوهرم راحت مقاله ای خواندم که از اخبار ساعت 20 هم پخش شد ولی در محضر ایشان زبانم بند آمد.

امام(ره) روی مبل نشسته بودند، من روبروی ایشان تو فکر بودم که از آنجا که ایشان نامحرم هستند، نگاهشان نکنم اما بعد به خود تشر زدم که امام (ره) بابا بزرگ تو و ولی زمانه است.

وقتی نگاهش کردم، صحنه مرا گرفت، شاید این سکوت بعد از سلام یک دقیقه ای طول کشید.

بعد امام (ره) با این جمله شروع کردند و فرمودند: خانم انصاری، غم از دست دادن علی (اسم کوچک همسرم ) غم شما نبود، غم من هم بود، مرا هم در غم خود شریک بدانید.

برای امام (ره) احترام خاصی قائل بودم، یک دفعه منقلب شدم و گفتم، مگر از دست دادن علی غم بود ؟ مگر شما درباره مرگ حاج آقا مصطفی نفرموید که آن الطاف خفیه خداوند بود؟

حقیقتا ترسیدم که حادثه ترور علی شهادت نباشد و مردن باشد. آن موقع تازه ترورها شروع شده بود و معمولا شهادت را کشته شدن در جبهه می دانستم .

فکر می کنم که بعد از شهادت شهدای هفتم تیر از اولین ترورها بود اما امام (ره) به من اطمینان بخشید و دستی بر سر فرزندم کشید و با سخنانی آرام بخش به من اطمینان داد که علی در جوار رحمت الهی آرمیده است.

شهید علی انصاری سوم خرداد سال 1323 در شهرستان رودسر استان گیلان به دنیا آمد و در 15 تیر سال 1360 و در چهارمین روز ماه مبارک رمضان در خیابان لاکانی رشت مورد هجوم ناجوانمردانه منافقان قرار گرفت و به مقام عالی شهادت نائل شد.

استانداری استان گیلان آخرین مسوولیت مهندس شهید انصاری بود که البته در کنار آن، عضو هیات علمی و مسوولیت دانشگاه فنی گیلان را نیز برعهده داشت.

اجتمام**1880**1436
کد N420045

وبگردی