آفتاب
رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان

داعش بزرگترین هدیه به اسراییل/ جنگ غزه ارتباطی با مذاکرات ایران و آمریکا ندارد

داعش بزرگترین هدیه به اسراییل/ جنگ غزه ارتباطی با مذاکرات ایران و آمریکا ندارد

بیروت – ایرنا - « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان با تاکید به اینکه ایجاد گروه تروریستی تکفیری « داعش» بزرگترین هدیه به رژیم اسراییل است، گفت که جنگ علیه غزه هیچ ارتباطی با مذاکرات بین ایران و آمریکا ندارد.

به گزارش ایرنا، جنبلاط در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر که روز جمعه منتشر شد، تصریح کرد: ادعای مبادله غزه و عراق میان آمریکا و ایران یک سناریوی خیالی بیش نیست اما صاحبان اندیشه های پست که از قطع راه های کمک بین حزب الله و عراق خرسند هستند باید پاسخ این سئوال را بدهند که گزینه جایگزین کدام است؟ خلافت داعش ، این گروه تروریستی که برخی از ساده لوحان با ایجاد آن اظهار شادی می کنند؟

وی گفت که معتقد است، « اندیشه داعشی» با از میان رفتن مرزهای میان سوریه وعراق و حوادث منطقه که فلسطین قطب نمای آن است، به لبنان خواهد رسید و پس لرزه های آن لبنان را فراخواهد گرفت.



** توطئه عربی بین المللی برای به زانو در آوردن ملت فلسطین

رییس جریان مبارزه ملی لبنان با بیان اینکه « بدون شک منظور از جنگ غزه تمام فلسطین است»، افزود: یک توطئه عربی بین المللی برای به زانو درآوردن ملت فلسطین درجریان است.

جنبلاط با استناد به اطلاعات دیپلماتیک گسترده خود خاطرنشان کرد: میان آنچه در غزه می گذرد با موضوع مذاکرات هسته ای ایران هیچ ارتباطی ندارد و سناریویی که تاکید کند این جنگ با هدف قطع راه ها و مسیرهای کمک به حزب الله آغازشده است، وجود ندارد.

رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک در مجلس لبنان خطاب به کسانی که علیه « جنبش حماس در حال توطئه چینی هستند»، تاکید کرد: باید بدانید حماس باقی خواهد ماند.

ولید جنبلاط خاطرنشان کرد: اسراییلی ها جنگ علیه غزه را با هدف تضعیف حکومت وحدت ملی فلسطین آغاز کردند و اسراییل امروز از اندیشه راست به سوی راست تندرو در حال چرخش است و فردی به مراتب بدتراز« بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کنونی برسرکار خواهد آمد.



** انتقاد از موضع برخی کشورهای عربی در قبال غزه

رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه که خود را برای سفر به مصر آماده می کند از مواضع برخی کشورهای عربی در قبال « غزه محاصره شده» ابراز تاسف کرد و گفت: مصر می تواند از موضوع فلسطین به عنوان یک اهرم فشار استفاده کند.

وی افزود: جایگاه تاریخی غزه ایجاب می کند مصر با جنبش حماس برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی همکاری کند زیرا این جنبش ارزشمندتر از موضوع اختلاف با اخوان المسلمین است، حماس قبل از اینکه حماس باشد، فلسطین است.

خلق داعش به باور جنبلاط ، ایجاد یک بحران دایمی و جنگ بی پایان میان شیعیان و اهل تسنن و بزرگترین هدیه به اسراییل و تحقق یک پروژه قدیمی یهودی برای فروپاشی منطقه است.

رییس جریان مبارزه ملی لبنان تاکید کرد: داعش ساخته و پرداخته بقایای بعثی های سابق عراق و تمام تروریست هایی است که برای جنگ به سوریه آمده اند و امروز با تسلط داعش بر نفت بدترین وضعیت در منطقه رقم خورده است.

ایا ازبین رفتن مرزهای میان سوریه و عراق مقدمه ای برای تقسیم آن به ایالت ها و اقلیم های مختلف براساس اختلافات مذهبی و طایفه ای مبتنی بر نقشه « جوبایدن» معاون رییس جمهور امریکا است؟

رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک در پارلمان لبنان بدون تامل پاسخ داد، از زمان اشغال عراق درسال 2003 تاکنون برنامه هایی درحال اجراست که هدف از آنها فقط جلب رضایت اسراییل است.

ولیدجنبلاط با تاکید به اینکه قصد دفاع از صدام حسین را ندارد ، گفت: « ابریل گلاسبی» دیپلمات مشهور آمریکایی صدام را وادار به حمله به کویت کرد و اتفاقا این شخص پس ازچند ماه جان خود را در یک تصادف از دست داد.

به باور رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه ، این وضعیت منطقه ای تاثیرات حتمی بر لبنان خواهد داشت.

در اینجا نقش اعتدالگرایی اسلامی برجسته می شود زیرا زمین درحال تلاطم است.

به نظر ولید جنبلاط سخنرانی هایی که گویندگان آن ها اعلام می کنند نماینده اسلام معتدل هستند مهم است ولی زمین بازی در لبنان تغییر کرده است و ما این را به وضوح در زندان رومیه، شهر طرابلس، بقاع غربی و شهرک عرسال مشاهده می کنیم.

رییس جریان مبارزه ملی لبنان در پاسخ به کسانی که معتقدند وزیران حزب جریان المستقبل در دولت لبنان ( وزیران کشور و دادگستری)با اقدامات معتدل و متوازن خود این موضوع را حل و فصل می کنند، گفت: راهکارهای امنیتی خوب است اما ما نیازمند راهکارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فکری هستیم.

وی افزود: یک جوان لبنانی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت حمله و خود را در آنجا منفجر می کند، این جوان درکجا شستشوی مغزی داده شده است؟ این جوان در سوئد زندگی کرده بود، ما متوجه نیستیم که یک نسل روبه رشد وجود دارد که ممکن است کنترل آن را از دست بدهیم.



** زمان محاکمه زندانیان موجود در زندان رومیه فرارسیده است

رییس فراکسیون دموکراتیک در مجلس لبنان تصریح کرد: هماهنگی و همگرایی میان دستگاه های امنیتی لبنان بسیارخوب است از شناسایی دو عنصر انتحاری هتل «دی روی» در منطقه الروشه بیروت تا دیگر موارد ... ولی خطر همچنان وجود دارد و اکنون زمان محاکمه زندانیان زندان رومیه فرارسیده است ، چرا باید این بمب ساعتی را به حال خود رها کرد.

ولید جنبلاط در پاسخ به این سئوال، آیا دلایل تروریسم در لبنان داخلی است و یا خارجی اظهارداشت: دلایل مختلفی دارد از زندان رومیه تا داعش تا بهانه ورود حزب الله به جنگ سوریه، صحیح است که حزب الله وارد جنگ سوریه شد ولی ان حوادث همه را دربرمی گیرد، داعش همه جا حضور دارد و نزدیک است تمام مرزها را پشت سربگذارد ولی مهم آمدن داعش نیست بلکه خطربزرگتر اندیشه داعشی است که به لبنان وارد می شود.

رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک در مجلس لبنان به این سئوال، آیا دوره توافقنامه سایکس پیکو پایان یافته است؟، پاسخ مثبت داد و افزود: تمام شد، امروز مرزهای میان عراق و سوریه فروریخته و یک رژیم شبه مستقل کردی در عراق بوجود آمده اما هنوز به صورت کامل تبلور نیافته است، این رژیم یک آرزوی کردی است که به سال 1923 بازمی گردد.

وی اضافه کرد: این اقدام کردهای عراق، توافقنامه لوزان میان همپیمانان آن زمان ترکیه که مرزهای کشورهای عربی را ترسیم می کرد، لغو ونقض کرد.

رییس جریان مبارزه ملی لبنان در پاسخ به این سئوال که این شرایط بر لبنان تاثیر می گذارد؟، خاطرنشان کرد: الحمد لله لبنانی کشوری کوچک و بسیارکوچک است ولی باید نسبت به اندیشه تندروانه داعشی هوشیار بود.

ولید جنبلاط در باره نقش مسیحیان و دروزی های لبنان گفت: ما در آستانه انقراض هستیم ، همه طرف ها به وظیفه خود عمل کرده اند، دروز به وظیفه خود در زمان امیرفخرالدین بخوبی عمل کرده است ، همچنین مسیحیان در تاریخ لبنان نقشی مهم ایفا کرده اند ولی امروز درس عبرت نگرفته اند.

رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه افزود: راه حل مسیحیان این است که در زیرچترکاردینال « بشاره راعی » رهبر مسیحیان مارونی لبنان با هم آشتی و رییس جمهوری توافقی لبنان را معرفی کنند، دروز نیز نقشی دارد که آن را انجام می دهد ، ولی هر شخص دروزی که فکر کند می تواند یک طرح جداگانه از لبنان اجرا کند دیوانه و عامل انتحاری است ، همه ما لبنانی و عرب هستیم.

ولید جنبلاط همچنین نگرانی خود از وضعیت اهل سنت در لبنان را مخفی نکرد.

خاورم ** 632** 1324
کد N419588

وبگردی