آفتاب

شرکت آیکان: دامنه‌های اینترنتی ایران قابل توقیف نیست

شرکت آیکان: دامنه‌های اینترنتی ایران قابل توقیف نیست

شرکت آیکان در پاسخ به دادگاه فدرال آمریکا اعلام کرد: دامنه‌های اینترنتی ایران، 'دارایی' نیست و نمی‌توان آنها را توقیف یا مصادره کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیش‌تر گروهی از وکلای چند شاکی اسرائیلی در یک دادگاه فدرال آمریکا با این ادعا که در یک بمب‌گذاری مورد حمایت ایران در سال 1997 آسیب دیده‌اند، شکایتی مطرح کرده و توقیف دامنه‌های کشوری ایران را شامل ".ir" و ".ایران" خواستار شده بودند تا از عواید آن، به خانواده قربانیان "حمله‌های تروریستی" غرامت داده شود.

بر اساس گزارش شبکه بی‌بی‌سی، دادگاه فدرال آمریکا در این باره آیکان را احضار و دستور ضبط دامنه‌های ایران را هم صادر کرد تا در روند بررسی، تغییر و تصرفی در آنها نشود.

آیکان از این دادگاه خواست تا به تلاش‌هایش برای توقیف دامنه‌های اینترنتی ایران، سوریه و کره‌شمالی پایان دهد.

شرکت آیکان اعلام کرد: اساسا دامنه‌های کشوری، "دارایی" نیستند و در تملک هیچ‌کس قرار ندارند، از جمله آیکان، و به همین خاطر نمی‌توانند مصادره شوند.

این شرکت گفته است ایران نیز تملک دامنه‌های اینترنتی‌اش، از جمله ir را در اختیار ندارد.

برد وایت، سخن‌گوی آیکان، گفت: این مجموعه توضیحاتی به دادگاه داده تا مطمئن شود که دادگاه، درباره نحوه عملکرد دامنه‌های اینترنتی، "اطلاعات کافی" در اختیار داشته باشد.

وایت گفت که چنین پرونده‌ای در تلاش برای تصاحب دامنه سطح بالای یک کشور، کاملا بی‌سابقه بوده است.

گروه شاکیان این پرونده با تاکید بر ادعاهای خود خواستار دریافت بیش از یک میلیارد دلار غرامت از ایران به خاطر آنچه آنها حمایت از گروه‌های حزب‌الله لبنان و حماس می‌نامند، هستند.

انتهای پیام

کد N419528

وبگردی