آفتاب

نماینده سازمان ملل ویتنام را به نقض جدی آزادی مذهبی متهم کرد

نماینده سازمان ملل ویتنام را به نقض جدی آزادی مذهبی متهم کرد

کوالالامپور - ایرنا - گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی مذاهب، ویتنام را به ˈنقض جدیˈ آزادی مذهبی متهم کرد، با این وجود گفت که این کشور کمونیستی جنوب شرق آسیا به پیشرفت هایی در زمینه کاهش کنترل شدید دولتی در امور مربوط به ایمان مردم دست یافته است.

به گزارش ایرنا، ˈهینر بیلفلدˈ گزارشگر ویژه سازمان ملل در نشستی خبری در هانوی، گفت که ویتنام در سال های اخیر پیشرفت هایی در زمینه آزادی مذهبی و اعتقادات داشته است.

گزارشگر سازمان ملل پس از پایان سفر 10 روزه به ویتنام، گفت که آزادی مذهبی در ویتنام از سال 1975 بهبود یافته است.

به گزارش روز جمعه شبکه خبری ویتنام، بیلفلد با اشاره به اصلاح قانون اساسی ویتنام که فصل دوم آن حقوق بشر و برخورداری شهروندان از حقوق اساسی را پوشش می دهد، گفت فضای آزادی های مذهبی در این کشور در حال حاضر و به طور کلی نسبت به گذشته تغییر کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل از همراهی پلیس و نیروهای امنیتی با وی هنگام گفت وگو با مردم انتقاد و تاکید کرد که تحت نظارت نزدیک قرار داشته و با این روش قادر به صحبت آزادانه با مردم نبوده و شرایط سفر نقض شده است.

وی براساس گزارش شبکه خبری آسیا در حالی که تاکید می کرد ارزیابی جامعی از وضعیت آزادی مذهبی در ویتنام دارد، گفت: نقض جدی آزادی دینی در این کشور جنوب شرق آسیا وجود دارد.

ˈاحضار مکرر پلیس، آزار و اذیت، بازداشت خانگی، زندان، تخریب عبادتگاه ها، خرابکاری و ضرب و شتم افراد در ویتنامˈ از موارد نقض آزادی مذهبی بود که گزارشگر سازمان ملل به آن اشاره کرد.

ˈلو چینگ هایˈ سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام نیز در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد هانوی همه کار را در حد ظرفیت برای سفر نماینده سازمان ملل انجام داد.

وی گفت که فعالیت های مذهبی تحت کنترل دولت باقی مانده است، اما دولت به آزادی عقیده و مذهب احترام می گذارد.

اعمال مذهبی در ویتنام طی چند دهه گذشته توسط رژیم کمونیستی تحت کنترل شدید بود، اما محدودیت ها به تدریج کاهش یافت.

براساس اطلاعات دولت ویتنام حدود یک سوم از جمعیت این کشور معادل 24 میلیون نفر از جمعیت 90 میلیون نفری دارای عقاید مذهبی هستند.

ویتنامی ها بیشتر پیرو 13 دین از جمله ادیان اسلام، بودیسم و مذهب کاتولیک هستند.

آساق**1611
کد N418962

وبگردی