آفتاب

هند منطقه مرزی در شمال پاکستان را گلوله باران کرد

هند منطقه مرزی در شمال پاکستان را گلوله باران کرد

اسلام آباد - ایرنا - ارتش پاکستان پنجشنبه اعلام کرد: مرزبانان هندی با خمپاره بخش هایی از منطقه مرزی ˈاستورˈ در شمال پاکستان را گلوله باران کردند.

این سومین حمله خمپاره ای هندی ها در 11 روز گذشته در نوار مشترک مرزی با پاکستان است.

به گزارش روابط عمومی ارتش پاکستان (ISPR)، آتشباری نیروهای مرزی هند امروز در بخش ˈگولتریˈ در منطقه استور واقع در ایالت ˈگلگیت - بلتستانˈ در شمال این کشور صورت گرفت که با واکنش متقابل نیروهای پاکستانی روبرو شد.

شبکه های خبری پاکستان همچنین به نقل از مقامات نظامی این کشور گزارش دادند: نقض آتش بس و تیراندازی نیروهای مرزی هند در منطقه استور به مدت چند ساعت ادامه داشت.

ارتش پاکستان افزود که تیراندازی نیروهای هندی تلفاتی نداشت.

تشدید تنش ها میان پاکستان و هند از اوایل سال 2013 میلادی آغاز شد. در این تنش ها، نیروهای مرزی دو کشور در منطقه مرزی کشمیر به سوی یک دیگر آتش گشودند.

روزهای 29 تیر و اول مرداد امسال (20 و 23 جولای) نیز تیراندازی مرزبانان هندی به داخل خاک پاکستان در مناطق مرزی ˈسیالکوتˈ و ˈشکرگرˈ واقع در ایالت پنجاب در شرق این کشور منجر به جان باختن دو شهروند پاکستانی و زخمی شدن هفت تن دیگر شد.

مقام های نظامی پاکستان معتقدند تداوم آتشباری نیروهای هندی، قرارداد آتش بس میان پاکستان و هند را که در سال 1382 شمسی (2003میلادی) میان دو کشور امضا شد، تهدید می کند.

دو کشور به منظور کاستن از تنش در روابط مرزی خود در ماه های گذشته با یک دیگر گفت و گو کردند.

سال گذشته نیز تبادل آتش در منطقه مرزی پاکستان و هند باعث قربانی شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای نظامی دو کشور شد.

درگیری در نقطه مرزی دو کشور در حالی در ماه های اخیر گسترش یافت که دو کشور تلاش هایی را برای عادی سازی روابط و ازسرگیری مذاکرات صلح انجام داده اند.

اخیرا دولت های پاکستان و هند توافق کردند که نشست قائم مقام وزارتخانه های امور خارجه دو کشور دوم شهریور (24 اگوست) در اسلام آباد برگزار شود که این تحول نوید دهنده تلاش مجدد اسلام آباد و دهلی نور برای تنش زدایی و بهبود روابط دوجانبه است.

آساق*ط*ا.ر*1446
کد N418509

وبگردی