آفتاب

برنامه پرتاب هواپیمای فضایی اروپا تا 4 ماه آینده

برنامه پرتاب هواپیمای فضایی اروپا تا 4 ماه آینده

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد با هدف توسعه کپسول‌های فضایی قابل استفاده مجدد، نمونه اولیه هواپیمای فضایی رباتیک خود را در ماه نوامبر به فضا پرتاب کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان صنایع هوافضا امیدوارند از فضاپیماهای قابل استفاده مجدد بعنوان یک وسیله نقلیه خودکار که بصورت آیرودینامیکی در جو پرواز کرده، توسط پیشرانه‌ها کنترل شده و براحتی در دریا فرود می‌آید، در آینده استفاده کنند.

هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد پس از انجام مأموریت، به سلامت از جو زمین عبور کرده و در خشکی یا دریا فرود می‌آید.

بر اساس اعلام آژانس فضایی اروپا، نمونه اولیه هواپیمای فضایی بدون سرنشین IXV اوایل ماه نوامبر (آبان ماه) با استفاده از موشک وگا به فضا پرتاب خواهد شد؛ برخلاف پرتاب‌های قبلی، موشک وگا این بار بسمت شرق پرواز خواهد کرد تا فضاپیما را در مسیر زیرمداری منتهی به اقیانوس آرام قرار دهد.

به گفته «جورجیو تومینو» مدیر پروژه IXV، در این مأموریت علاوه بر ارزیابی پرواز خودکار هواپیما، فرآیند بازگشت به زمین و عبور از جو نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این هواپیمای فضایی مجهز به حسگرها و دوربین‌های مادون قرمز برای بررسی میزان حرارت توزیع شده بر سطح خارجی فضاپیما است.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، فناوری‌های برجسته این فضاپیما از جمله ساختار پیشرفته حرارتی، پیشرانه‌ها، سیستم کنترل، عملکرد 300 حسگر و دوربین مادون قرمز برای تهیه نقشه الگوی حرارتی در اطراف فضاپیما که در محیط آزمایشگاه قابل آزمایش نیستند، طی این پرواز تست خواهند شد.

انتهای پیام

کد N418154

وبگردی