آفتاب

تهدید کلمبیا به خاتمه مذاکرات صلح با شورشیان فارک

تهدید کلمبیا به خاتمه مذاکرات صلح با شورشیان فارک

رئیس‌جمهوری کلمبیا هشدار داد: ادامه حملات از سوی چریک‌های فارک که بیشتر زیرساخت‌های کشور را هدف قرار می‌دهند احتمالا موجب خاتمه مذاکرات صلح با دولت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تهدید چند هفته پس از آن صورت گرفت که خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا موفق شد در کمپین انتخابات پیروز شود و همین امر بیشتر به دلیل وعده‌های وی برای توافق با شورشیان چپگرای فارک و انجام مذاکرات سازش با آن‌ها بوده است تا به نیم قرن جنگ پایان دهد.

سانتوس گفت: آنچه ما به آن‌ها می‌گوئیم این است که ادامه این روند در واقع بازی با آتش است و روند صلح را به پایان می‌رساند.

وی با اشاره به حملات شبه‌نظامیان به زیرساخت‌های کشورش از جمله به تاسیسات انرژی در بزرگترین شهر کلمبیا گفت: این روند قابل پذیرش نیست. آن‌ها قبر سیاسی خود را می‌کنند چرا که این اقدام موجب می‌شود که مردم آن‌ها را پس بزنند.

فارک بیش از نیم قرن است که با دولت‌های پیاپی کلمبیا در جنگ است و در جریان این درگیری‌ها حدود 220 هزار تن کشته شدند.

این شورشیان از اعلام آتش‌بس در جریان مذاکرات سازش خودداری کردند و گفتند تا زمانی که دولت با درخواست‌های آنها موافقت نکند این امر انجام نمی‌شود که سانتوس با آن مخالفت کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا گروه فارک را یک سازمان تروریستی می‌دانند. مذاکرات سازش که در هاوانا، پایتخت کوبا برگزار شده است تاکنون با گذشت 21 ماه از زمان آغاز آن هیچ دستاورد ملموسی نداشته است و تنها در سه یا پنج مورد از دستور سازش توافق صورت گرفته که از جمله شامل اصلاحات ارضی، مشارکت شورشیان در سیاست و کناره‌گیری از تجارت مواد مخدر است.

انتهای پیام

کد N417790

وبگردی