آفتاب

رزمایش پیمان امنیت دسته جمعی در قرقیزستان آغاز شد

رزمایش پیمان امنیت دسته جمعی در قرقیزستان آغاز شد

دوشنبه ـ ایرنا ـ رزمایش نیروهای سازمان پیمان ˈامنیت دسته جمعیˈ با اسم رمز ˈ برادر شکست ناپذیر ـ 2014ˈ امروز چهار شنبه، در حومه شهر ˈبیشککˈ پایتخت جمهوری قرقیزستان آغاز شد.

ˈ فریدون محمدعلیف ˈ سخنکوی وزارت دفاع تاجیکستان به ایرنا گفت: این مانور نظامی به مدت سه روز تا دهم مرداد ادامه خواهد یافت و نیروهای زمینی روسیه، بیلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و تاجیکستان در آن شرکت می کنند.

در این رزمایش تانکها و زره پوشها، هواپیماهای جنگی، دسته های چترباز و نیروهای وزارت کشور و وزارت حوادث غیر مترقبه کشور های عضو پیمان امنیت دسته جمعی مشارکت خواهند کرد.

ˈ نیکولای باردیوژا ˈ دبیر کل روسی پیمان امنیت دسته جمعی در گفت و گو با چند رسانه کشورهای آسیای مرکزی هدف از این رزمایش را نمایش تواناییهای نیروهای صلحبان این پیمان در با تروریسم اعلام کرد.

وی گفت که در این رزمایش سه روزه 700 افسر، درجه دار و سرباز کشورهای عضو حضور دارند.

سازمان پیمان امنیت دسته جمعی یکی از سازمانهای فعال نظامی و چندین مقصده در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان نظامی و سیاسی روسیه توسط این کشور برای ارتقای ظرفیت ها و متحد نگه داشتن کشورهای عضو شوروی سابق تشکیل شد.

یکی از اهداف عمده این سازمان نظامی محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه و متحدان سابق روسیه است.

چند جمهوری استقلال یافته از شوروی سابق شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ارمنستان عضو این پیمان هستند.

آساق**ه.ص**1479
کد N417670

وبگردی