آفتاب

توافق اروپا و آمریکا بر سر افزایش تحریم های روسیه

توافق اروپا و آمریکا بر سر افزایش تحریم های روسیه

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد، آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم های جدید علیه مسکو از جمله مجازات هایی علیه بخش های مهم اقتصاد روسیه توافق کرده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تصمیم در پی رایزنی‌ها میان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و رهبران انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان گرفته شد و به گفته تحلیلگران نشانه مهمی از نزدیک شدن نظر دو طرف بر سر لزوم تنبیه روسیه به سبب آنچه که به گفته آنها دخالت هرچه بیشتر در اوکراین است، در نظر گرفته می شود.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، واشنگتن و اروپا قصد دارند طی روزهای آینده تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کنند.

تونی بلینکن، از معاونان تیم مشاوران امنیت ملی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفت: دقیقا به همین دلیل که ما هنوز شاهد چرخش استراتژیک پوتین نیستیم از نظر ما کاملا ضروری است تا تدابیر تازه ای اتخاذ کنیم و این کاری است که اروپایی ها و آمریکا این هفته قصد انجامش را دارند.

تونی بلینکن، اظهار داشته است: ما انتظار داریم اتحادیه اروپا دست به اقدامات چشمگیر طی روزهای آینده برای هدف قرار دادن اقتصاد روسیه بزند.

بلینکن تاکید کرد: آمریکا نیز قرار است از جانب خود هزینه‌های بیشتری را به روسیه تحمیل کند.

اوباما روز دوشنبه درباره این تحریم‌ها طی یک ویدیو کنفرانس با دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس، فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت‌وگو کرده است.

بلیکن تاکید کرد: روسیه به سمت تضعیف اقتصادی و نه رشد اقتصادی حرکت می‌کند که این یک حرکت معکوس است و دلیل آن تحریم‌های فعلی غرب علیه این کشور است.

در جریان این ویدیو کنفرانس طی روز دوشنبه این رهبران بر لزوم دسترسی نامحدود به محل سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین به منظور جمع‌آوری اجساد قربانیان و انجام اقدامات بازرسان بین‌المللی تاکید کردند.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید در این زمینه منتشر کرده، آمده است: آمریکا و رهبران اروپا همچنین به بحث درباره وضعیت غزه، عراق و لیبی پرداخته‌اند.

براساس این بیانیه این رهبران در بحث درباره وضعیت غزه، بر لزوم آتش‌بس سریع و بی‌قید و شرط انسانی در این منطقه تاکید کرده و نسبت به خطر تشدید بیشتر درگیری و افزایش آمار قربانیان بی‌گناه اظهار نگرانی کردند.

همچنین این رهبران وضعیت امنیتی در عراق را مورد بحث قرار داده و از تحولات مربوط به فرایند سیاسی این کشور استقبال کردند و خواهان تکمیل سریع فرآیند تشکیل دولتی جامع در عراق شدند.

براساس بیانیه کاخ سفید، آنها همچنین درباره لیبی نیز بر لزوم آتش‌بس سریع در میان شبه‌نظامیان در طرابلس توافق کرده و خواهان برگزاری نشست شورای نمایندگان لیبی که به تازگی انتخاب شد، شدند و همچنین بر حمایت از سازمان ملل برای تصویب قطعنامه‌ای درخصوص این درگیری تاکید کردند.

در پی سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین که ۲۹۸ کشته به جا گذاشت،‌غرب به سوی تشدید تحریم ها علیه روسیه گام برداشته است.

آمریکا می گوید شورشیان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین مسئول سقوط هواپیما به سبب حمله موشکی به آن هستند، حمله ای که به گفته آمریکا می تواند با موشک های ضدهوایی پیشرفته ای که روسیه در اختیار آنها گذشته هر چند به اشتباه صورت گرفته باشد.

تحریم های آمریکا و اروپا احتمالا بخش های انرژی، تسلیحات و مالی روسیه را هدف می گیرد.

اتحادیه اروپا همچنین درحال سبک سنگین کردن چشم انداز اعمال مجازات هایی علیه افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است که به اعتقاد اروپایی ها درحال افزایش نقش روسیه در بی ثبات کردن اوکراین هستند.

اروپا که روابط تجاری قوی تری با روسیه دارد از نظر اعمال تحریم ها علیه روسیه از آمریکا عقب بوده است.

اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سخنگوی دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در پی کنفرانس روز دوشنبه گفت که دو طرف توافق کرده‌اند که اتحادیه اروپا باید مجموعه تدابیر قوی تحریم ها را در سریع ترین زمان ممکن اعمال کند.

مقام های آمریکایی می گویند که روسیه در هفته های اخیر بیش از پیش در نبردهای شورشیان و نیروهای دولتی اوکراین نقش داشته است.

دولت آمریکا می گوید روسیه درحال انتقال سلاح های سنگین به داخل اوکراین بوده و حتی از داخل خاک خود با آتش توپخانه مواضع دولت اوکراین را هدف گرفته است، اما مسکو این اتهام را رد می کند.

انتهای پیام

کد N417366

وبگردی