آفتاب
در یاسوج/

بیمارستان امام سجاد در محاصره مصالح ساختمانی/ درمان با طعم گچ و سیمان

بیمارستان امام سجاد در محاصره مصالح ساختمانی/ درمان با طعم گچ و سیمان

یاسوج – خبرگزاری مهر: این روزها بیمارستان امام سجاد یاسوج بیشتر به یک مکان جنگ زده شبیه است تا یک بیمارستان و در هرگوشه از آن مصالح ساختمانی دیده می شود و این کار درمان بیماران را در این فضا سخت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت نامناسب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج ماههاست که مورد انتقاد است و البته صدای اعتراض بیماران و فریاد رسانه ها به جایی نرسیده است.

چند ماه است که آسانسور این بیمارستان خراب است و انگار نه انگار که حدود 170 بیمار در این مرکز آموزشی درمانی بستری هستند و همه روزه نیز حجم عظیمی از مراجعات به بیمارستان امام سجاد وجود دارد.

اما حالا گچ، سیمان، آلودگی محیطی، کار کارگران بالای سر بیماران، تخریب در و پنجره های بیمارستان، وجود لایه ای از گرد و خاک سیمان و گچ بر روی ابزارها و وسایل و فضای تنفسی بیمارستان، تل نخاله های ساختمانی چند ماهه در محوطه این مرکز درمانی، نبود آسانسور، خرابی ویلچرها و تخت های روان، حمل بیمار از میان نخاله های ساختمانی و تکه شیشه ها و پاره آجرها جان و روح قریب به 170 بیمار بستری در این بیمارستان را آزار می دهد.

اینبار فریاد مظلومیت بیماران بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج از سوی هدایت امیری، عضو شورای شهر زده شد و انتقادهای وی بود که خبرنگاران را به این بیمارستان کشاند.

در این بازدید اولین چیزی که در محوطه بیمارستان به چشم خورد، نخاله های ساختمانی بود که فضای بین ساختمان اصلی اتفاقات و درمانگاه سرپایی را گرفته و به گفته شاهدان عینی چند ماه است که این نخاله ها در فضای بیمارستان وجود دارد.

درمانگاه سرپایی به وسیله نخاله ها احاطه شده بود و مردم برای رسیدن به آن مجبور بودند قدم میان تکه شیشه و پاره آجر، گچ ها و سیمان ها و بتن ها بگذارند.

عضو شورای شهر یاسوج با بیان اینکه شواری شهر با توجه به وظیفه قانونی خود حق اظهار نظر در امورات شهری، اجتماعی و فرهنگی و عمرانی را دارد، گفت: بیمارستان صحرایی بهتر از بیمارستان امام سجاد (ع) است.

هدایت امیری افزود: بیماری که نمی تواند راه برود باید طبقات مملو از گچ و سیمان بیمارستان را بدون آسانسور طی کند و برای گرفتن نمونه آزمایش خون راهروهای ساختمان اصلی را پائین بیاید و به درمانگاه سرپایی در محوطه بیمارستان برود.

این عضو شواری شهر که یکی از بستگان خود را در بیمارستان بستری کرده بود در زمینه امکانات بیمارستان گفت: ویلچری که توانستیم در این بیمارستان پیدا کنیم خراب بود و به سمت جلو حرکت نمی کرد و باید آن را به عقب می کشیدی و با همین وسیله خراب بیمار را پائین آوردیم آن هم برای یک خونگیری که باید توسط خود پرسنل بیمارستان انجام می شد.

غیر بهداشتی بودن فضای بیمارستان و گرد و خاک سیمان و گچ در داخل اتاق های بستری درد مشترک تمام بیماران این بیمارستان بود. یکی از بیماران می گفت که روزانه سر و صداها و گرد و خاک ها آرامش را از وی ربوده است. یک همراه بیمار نیز گفت: در بخشی که بیماران تنفسی بستری هستند بیشترین گرد و خاک وجود دارد و سوال من از مسئولان بیمارستان این است که گرد و خاک برای بیمار تنفسی مشکل ساز نیست؟

 این همراه بیمار افزود: به جای اینکه در بیمارستان با دارو و سرم سرکار داشته باشیم با دوغاب سیمان و گچ روبرو هستیم.

امیری، عضو شورای شهر یاسوج نبود نظارت و ضعف مدیریت را مهمترین عامل بروز مشکلات در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج ذکر کرد و گفت: چگونه است که در یک بیمارستان چند طبقه آسانسور چندماه خراب است و همراه بیمار باید مریض را از راهروها به سختی بالا و پائین کند، آیا در طول این چند ماه کسی به مسئولان علوم پزشکی نگفته است این آسانسور خراب است.

وی با بیان اینکه بهانه کار عمرانی برای کثیف بودن فضای بیمارستان هیچ توجیهی ندارد، اظهار داشت: بیمارستان باید نماد پاکیزگی باشد در حالی که در این بیمارستان علاوه بر اینکه گرد و خاک، درمان بیماران را به خطر است زباله هایی در سطح بیمارستان مشاهده می شود که بیشتر آنها مربوط به پرسنل اعم از دستکش ها، لباس ها و غیره است.

بیماران قربانی برگشت اعتبارات

این عضو شواری شهر گفت: گرد و خاک بیماری های ریوی و تنفسی را تشدید می کند در حالی که در بخش هایی که این بیماران بستری هستند گرد و خاک ها بیشتر است و این یعنی برای جان انسان ارزشی قائل نیستند.

امیری بیان کرد: پرسنل موظف به انجام کارهای بیمار از جمله نمونه گیری خون، انتقال به آزمایشگاه، تهیه دارو و... است که در طرح تحول نظام سلامت نیز بر آنها تاکید شده اما نه اینکه همراه بیمار را موظف کنند برای یک نمونه گیری چندین بار بیمار را با ویلچر خراب بالا و پائین و همراه بیماری شیشه حاوی نمونه خون را جابجا کند.

وی افزود: در صحبتی که با مسئولان بیمارستان داشتم اظهار داشتند که" اعتباری آمده و اگر جذب نشود برگشت می خورد بنابراین به سرعت و با فوریت کار تعمیر بیمارستان آغاز شده است.

امیری بیان داشت: چرا باید در شرایطی که به سختی بودجه عمرانی تخصیص داده می شود مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به دنبال جذب اعتبار در دقیقه 90 باشند و مشکلات برگشت اعتبار و سرعت در کار به بیماران تحمیل کنند.

آسانسور همیشه خراب بود

در این میان یکی از مسئولان بیمارستان که نخوست نامی از او برده شود، گفت: آسانسور همیشه خراب بود و بحث امروز و دیروز بیمارستان نیست.

وی افزود: به اندازه 5 آسانسور پول خرج این آسانسور کردیم اما درست نشد که نشد و حالا قرار است شرکتی از شیراز آن را کاملا عوض کند.

این مسئول با بیان اینکه کمبود نیرو عامل بسیاری مشکلات در این بیمارستان است، اظهار داشت: این بیمارستان برای 97 تخت نیرو دارد اما در حال حاضر قریب به 170 تخت دارد که همین مشکل ساز شده است.

وی با بیان اینکه بیمارستان های ما در سطح شیراز هم نیست، تصریح کرد: نباید توقع مردم از این بیمارستان بالا باشد و نگاهی اروپایی به درمان در این بیمارستان داشته باشند.

با این حال این سوال مطرح می شود که چه فرقی بین درمان در کوچکترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد با قلب اروپا وجود دارد؟ بیمار باید درمان شود و اگر درمان وی از قدرت بشر نیز خارج است تیم سلامت باید تلاش خود را بکند و این توجیه اصلا نمی تواند قابل قبول باشد که چون استان محروم است بگذاریم جان انسانی به خطر بیافتد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح تحول نظام سلامت نیز همین را می گوید، طرحی که در عمل در کهگیلویه و بویراحمد تنها در حوزه فرانشیز اجرا شده اما بخش مهم آن در کیفیت بخشی به درمان هنوز بر روی کاغذ مانده است.

اما اگر چه هتلینگ بیمارستان امام سجاد یاسوج که بیش از 20 سال از عمر آن می گذرد ضروری به نظر می رسید اما باید مسئولین با تدابیر ویژه ای این کار را انجام می دادند که بر فعالیتهای درمانی و بهداشتی تاثیر منفی نگذارد.

...........

گزارش: پیمان فرامرزی

کد N417229

وبگردی