آفتاب
رییس کل دادگستری کرمان:

مشکلات در حوزه‌های مختلف توسط موقوفات قابل حل هستند

مشکلات در حوزه‌های مختلف توسط موقوفات قابل حل هستند

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: تنگناها و مشکلاتی که امروز در کشور در حوزه‌های فرهنگ، خدمات و بهداشت داریم، توسط موقوفات به شرط مدیریت صحیح، قابل برطرف شدن هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، حجت الاسلام و المسلمین علی توکلی در جمع متولیان موقوفات کرمان اظهار کرد: دنیایی از خیر و برکت در امر وقف نهفته است و همان طور که مال یتیم حرمت دارد و همه ما خود را مقید می دانیم که از مال یتیم مراقبت کنیم، وقف هم همین حالت را دارد.

وی بیان کرد: واقفین در گذشته اینقدر خوش فکر و دور اندیش و موارد مصرف وقف را به شکلی طراحی کرده‌اند که انسان لذت می‌برد و حتی به شکلی است که یک فرد تحصیلکرده امروز نمی تواند بدین شکل، به مساله وقف و مصارف آن نگاه کند.

این مقام قضایی ابراز کرد: واقفین گذشته در حوزه‌هایی مثل فرهنگ و سلامت و ... خیلی دوراندیش بوده‌اند و ان‌شاءالله در موقوفات خاص که نسل آنها، موقوفاتشان را اداره می‌کنند، با همان فکر موقوفات را اداره کنند.

رییس کل دادگستری کرمان اظهار کرد: بسیاری از متولیان، به فکر حق التولیه خود بیشتر از درآمد خود موقوفه هستند و این جای نگرانی است. آنهایی که به دنبال حق التولیه هستند، دیگر به بالا رفتن درآمد وقف اهمیت نمی دهند.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر موقوفات باید تشدید شود و نباید طوری باشد که در موقوفات غیرمتصرفی، متولی هر کار که دلش خواست، انجام دهد. باید حساب کتاب داشته باشد و درآمد و هزینه ها مشخص باشد.

توکلی اعتقادات گذشتگان در مورد املاک وقفی را یادآور شد و افزود: لازم است ما هم مانند آنها نسبت به این موارد حساس باشیم و بدانیم بهترین موقوفه، موقوفه‌ای است که بین متولی آن و اداره اوقاف هماهنگی وجود داشته باشد و راه‌های زیادی برای هزینه کرد درآمد وقف داریم و در این مورد باید خوشفکر بود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: به طور مثال اگر در گذشته ساخت کاروانسرا و آب انبار رسم بود امروزه که این امور منسوخ است، می توان در مسیر «کرمان- مشهد» واحدهای 30 متری برای اسکان زائرین بنا کرد و یا با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمان، مراکز خیریه درمانی در سطح شهر ایجاد و از درآمد موقوفات در این مورد استفاده کرد.

وی گفت: می توان در زمینه فرهنگی از محل درآمد موقوفات مدارسی با سبک اسلامی ایجاد کرد و یا به طلاب علوم دینی نخبه که به دلیل مشکلات مالی، امکان ادامه تحصیل ندارند، کمک کرد و یا برای اجرای نیات واقف مبنی بر عزاداری امام حسین(ع) چرا حتما باید به مساجد و تکایا اکتفا کنیم و مجالس عزاداری را به دانشگاهها و مراکز علمی نبریم مگر قرار نیست نام و یاد و فلسفه قیام امام حسین(ع)زنده بماند؟

انتهای پیام

کد N416730

وبگردی