آفتاب

تشدید تنش بین تل آویو و واشنگتن بر سر آتش بس در غزه

تشدید تنش بین تل آویو و واشنگتن بر سر آتش بس در غزه

تهران-ایرنا- در حالی که تنش ها بین رژیم صهیونیستی و واشنگتن بر سر میانجی گری آمریکا برای پایان دادن به سه هفته حملات خونبار این رژیم به غزه افزایش یافته است، یک مقام تل آویو روز دوشنبه گفت که دلیلی برای آتش بس دیگری در غزه نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بیت المقدس و غزه، با آنکه درگیری ها در نوار غزه در روزهای گذشته به دلیل موافقت حماس با درخواست سازمان ملل برای آتش بس بیست و چهارساعته به مناسبت عید فطر متوقف شده ، اسرائیل ناراضی است و پیشنهاد خود را برای تمدید آتش بس دوازده ساعته از روز شنبه فراموش کرده است.

اعضای امنیتی کابینه نتانیاهو بامداد صبح روز دوشنبه برای بحث بر سر پیشنهادات شامل تشدید حملات به نوار غزه ، جلسه گذاشتند.

ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا در سفر هفته گذشته خود تلاش کرد با میانجی گری مصر، ترکیه، قطر و ˈمحمود عباسˈ رییس تشکیلات خودگردان فلسطین خشونت ها در نوار غزه را پایان دهد.

رویترز افزود: اسرائیل می خواهد مصر هدایت آتش بس را به عهده بگیرد، زیرا از این بابت هراس دارد دوحه و آنکارا در تلاش برای پایان درگیری ها بیشتر بر مطالبات حماس مبنی بر پایان دادن به حصر نوار غزه تاکید کنند.

براساس این گزارش، افشای گزارش هایی از اظهارات مقام های تل آویو نشان می دهد که آنها پیش نویس توافق نامه کری را نپذیرفته و آن را بیش از حد به نفع حماس دانسته اند؛ در حالی که مقام های آمریکایی نیز به خبرنگاران گفته اند تلاش های کری برای پایان دادن به درگیری ها تضعیف شده است.

رویترز افزود: تماس تلفنی اوباما با نتانیاهو فشار بر اسرائیل را برای توقف بی قید و شرط درگیری افزایش داده است. به نظر می رسد مهم ترین درخواست اوباما از حماس پایان دادن به پرتاب راکت از مرزهای خود باشد، در حالی که این موضوع به هیچ وجه ممکن به نظر نمی رسد.

به گزارش رویترز، هنوز معلوم نیست نشست اعضای امنیتی کابینه تل آویو بامداد روز دوشنبه چه نتیجه ای در بر داشته است، اما رادیو اسرائیل به نقل از یک مقام تل آویو گزارش داد نیازی برای آتش بس نیست، حماس باید اول پرتاب راکت را متوقف کند.

براساس این گزارش ،دو دهه مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین به نتیجه ای نرسیده و مرتب متوقف شده است، آخرین بار این مذاکرات در ماه آوریل 2014 (فروردین/اردیبهشت) بی نتیجه متوقف شد که نتانیاهو به دلیل توافق نامه آشتی فتح و حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی یکباره مذاکرات را یکجانبه خاتمه داد.

رویترز افزود: با وجود فشارهای سازمان ملل متحد و رایزنی های دیپلماتیک، نتانیاهو همچنان با اصرار بر موضع خود روز گذشته در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان گفت:ˈ بدون خلع سلاح (حماس) ارسال کمک های انسان دوستانه اقتصادی و اجتماعی به نوار غزه ممکن نیست.ˈ

براساس این گزارش،وزیران امور خارجه آمریکا و انگلیس، آلمان، ایتالیا، قطر، ترکیه و نمایندگان اتحادیه اروپا روز شنبه (4 مرداد/ 16 ژوئیه) در نشست پاریس، خواستار تمدید زمان آتش بس موقت 12 ساعت میان رژیم صهیونیستی و حماس شدند.

گفتنی است در تهاجم سه هفته ای ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی نوار غزه تاکنون دستکم یکهزار و 100 فلسطینی شهید و ده ها هزار نفر دیگر زخمی و آواره شده اند که اغلب آنان افراد غیرنظامی فلسطینی هستند.

اروپام**9157 **1561**5981
کد N416124

وبگردی