آفتاب

اختصاص سالن‌های ورزشی به بانوان در ساعت‌های مرده

اختصاص سالن‌های ورزشی به بانوان در ساعت‌های مرده

‌بر اساس نظر بسیاری از بانوان فعال، نقطه‌ی مشترک ورزش بانوان، کمبود فضای ورزشی است و اگر هم ساعاتی از روز سالن‌های موجود در اختیار بانوان قرار گرفته است، ساعت‌هایی مرده به حساب می‌آیند که عملاٌ امکان ورزش وجود ندارد.

«شیرین آزادی» نایب رییس هیئت والیبال استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه ایلام با بیان اینکه آثار کمبود امکانات و عدم اعتبار کافی، والیبال بانوان را تحت تاثیر قرار داده اظهار کرد: شاید تعداد بانوان در این رشته ورزشی در مقایسه با آقایان کمتر باشد ولی آنچه برای ما حایز اهمیت است استقبال بانوان از این رشته ورزشی است که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار در هیئت، نمی‌توانیم آنگونه که شایسته است پذیرای بانوان ورزشکار باشیم.

آزادی با اشاره به اینکه در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان به علت تداخل ساعت تمرین ورزشکاران با ساعات کلاسی در مدرسه عملا تمرین بچه‌ها غیر ممکن می‌شود اضافه کرد: با وجود این مشکل، بانوان در اکثر رشته‌های ورزشی فقط می‌توانند در شیفت عصر از سالن‌های ورزشی استفاده کنند چرا که ورزشکاران این رده‌های سنی، دانش آموز یا دانشجو هستند.

نایب‌رییس هیئت والیبال استان تصریح کرد: متاسفانه والیبال در ایلام خانه‌ای ندارد و اگر والیبال دوستان هم همانند برخی از رشته‌های ورزشی صاحب خانه بودند، این استعدادها بهتر و بیشتر در مسیر شکوفایی قرار می‌گرفتند.

وی بیان کرد: در حال حاضر در ایلام فقط یک محل تمرین برای بانوان والیبالیست وجود دارد که آن هم به دلیل تداخل ساعات تمرین با کلاس درس ورزشکاران در شیفت صبح قابل استفاده نیست.

آزادی با بیان اینکه استفاده از سالن والیبال مجموعه قلاویزان با توجه به بعد مسافت آن، برای ورزشکاران به ویژه بانوان به سختی امکان‌پذیر است عنوان کرد: متاسفانه به دلیل بالا بودن هزینه‌های رفت و آمد به سالن قلاویزان برای ورزشکاران ما، می‌توان گفت که استفاده از این سالن مقدور نیست.

«زهره قیصرزاده» عضو سابق تیم کبدی استان نیز با بیان اینکه در همان سال اول آغاز فعالیتمان توانستیم در مسابقات لیگ دسته اول کشور در بین 14 استان شرکت کننده به مقام سوم کشوری دست پیدا کنیم افزود: با در نظر گرفتن همه مشکلات و حتی نبود سالن و مکان مناسبی برای تمرین و آموزش، ما از طریق دانلود فیلم‌های مرتبط در این رشته از اینترنت و استفاده از سی‌دی‌های آموزشی در خانه، توانستیم در سال دوم حضور و فعالیتمان در رشته کبدی مقام دوم قهرمانی کشور را کسب کنیم.

قیصرزاده اضافه کرد: به دنبال تلاش‌های مستمر ما با مسوولان ورزش و جوانان استان برای استفاده از سالن مناسبی برای انجام تمرینات بانوان کبدی کار متاسفانه همیشه با در بسته مسوولان مواجه می‌شدیم و حاضر به پاسخگویی نبودند .

این عضو سابق تیم کبدی بانوان استان تصریح کرد: به دلیل نداشتن جایی برای تمرین همیشه بدون تمرین به مسابقات می‌رفتیم. جمع شدن 7 نفر عضو تیم و تمرین کردن دور هم همیشه برایمان آرزویی بود که هیچ گاه برآورده نشد.

وی با بیان اینکه در ابتدا در ورزشگاه تختی در یکی از سالن‌ها آن هم به صورت مختصر تمرین می‌کردیم گفت: بنا به تشخیص مسوولان ورزش و جوانان استان آن سالن هم به یکی دیگر از هیئت‌های ورزشی اختصاص یافت و ما هم چاره‌ای جز برگشتن به خانه و تمرین مجدد در خانه نداشتیم.

«کبری غیاثی» رییس هیئت تیراندازی استان نیز به خبرنگار ورزشی ایسنا، گفت: استان ایلام جزء استان‌های مستعد تیراندازی در سطح کشور است ولی متاسفانه کمبود امکانات به صورت جدی تیراندازان ایلامی را رنج می‌دهد.

وی با بیان اینکه موفقیت‌های تیراندازان استان از سال 80 به بعد به گونه‌ای چشمگیر استارت خورد افزود: از آن سال به بعد به دنبال موفقیت تیراندازان استان در مسابقات مختلف 15 نفر از تیراندازان استان به اردوهای تیم ملی دعوت شدند.

رییس هیئت تیراندازی استان به فعالیت هیئت تیراندازی در شهرهای ایلام، ایوان، مهران، دهلران، آبدانان و دره‌شهر اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه رشته تیراندازی نیازمند امکانات خاصی برای فعالیت است و مسوولان ورزشی استان هم خیلی ما را یاری نمی‌کنند لذا در سایر شهرهای استان هیئت تیراندازی نداریم.

غیاثی همچنین با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مشکل ما نبود سالن تمرین مناسب است گفت: سالن تمرین ما در ایلام تنها از 5 خط تیرانداز برخوردار است که همین امر موجب کندی تمرین ورزشکاران ما شده است ولی علی‌رغم این مشکلات باز هم موفقیت تیراندازان ایلامی در کشور زبانزد است.

«پروین شاهمرادیان» نایب‌رییس هیئت همگانی استان در تشریح برخی از مشکلات این هیئت ورزشی در استان، اظهار کرد : متاسفانه در سطح استان پارک مناسبی برای انجام ورزش‌های صبحگاهی نداریم و برخلاف سایر استان‌ها حتی مسیر مناسب و مورد تاییدی به عنوان «جاده سلامت» نیز در سطح استان وجود ندارد.

وی همچنین به عدم وجود پارک اختصاصی بانوان اشاره و عنوان کرد: متاسفانه به دلیل عدم مکانی مناسب برای فعالیت بانوان، ورزش‌های صبحگاهی بانوان در حال حاضر در پیست استادیوم تختی انجام می‌شود چرا که فعالیت‌های صبحگاهی و دوچرخه سواری نیازمند فضای باز اختصاصی هستند.

شاهمرادیان با بیان اینکه همه افراد و دستگاه‌ها با هیئت همگانی همکاری دارند ابراز کرد: متاسفانه وجود مشکلات مالی و کمبود اعتبار لازم به سدی در مسیر راه ما برای رسیدن به هدف نهایی تبدیل شده است.

« زهره رئوفی» نایب‌رییس هیئت دوومیدانی استان نیز به خبرنگار ورزشی ایسنا، گفت: حضور بانوان در رشته دوو میدانی با وجود استعدادهای قابل قبول بدلیل مشکلاتی از جمله محرومیت از پیست برای تمرین کم‌رنگ است.

رئوفی تصریح کرد: در سطح شهرستان‌ها متاسفانه چون امکانات اولیه از جمله پیست دوومیدانی برای تمرین بانوان ورزشکار وجود ندارد موفقیت این افراد هم طبیعتآ میسر نمی شود.

این مدرس تربیت بدنی دانشگاه با اشاره به اینکه کمبود منابع اعتباری بزرگترین مشکل هیئت دوومیدانی استان است که بیشتر مشکلاتش برای فعالیت بانوان نمود پیدا کرده است خاطر نشان کرد: حضور بانوان دونده برای فعالیت در این رشته فقط معطوف به فصل تابستان است که اکثریت ورزشکاران ما دانش‌آموزان و دانشجویانی هستند که سلیقه‌ای در این رشته فعالیت می کنند .

یکی از ظرفیت‌های موجود برای برخی از رشته های ورزشی بانوان در شهر ایلام، پارک بانوان در محله چالیمار است که متاسفانه در این چند سال مورد استفاده قرار نگرفته است که در این باره به سراغ رییس کمیسیون ورزش و بانوان شورای اسلامی شهر ایلام رفتیم.

«فاطمه میرزابیگی» ، عضو شورای شهر ایلام نیز گفت: یکی از برنامه‌های کمیسیون ورزش شورای اسلامی شهر ایلام دفاع از ورزش و پیگیری امور مربوطه است در صورتی که سایر ارگان‌ها و نهادها به این دیدگاه برسند که ورزش بحثی همگانی است و مختص شورای شهر و یا تربیت‌بدنی نیست.

عضو شورای اسلامی شهر ایلام با بیان اینکه راه‌اندازی اماکن ورزشی نیازمند یک سرمایه‌ مشترک از سوی ارگان‌هاست و یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند امور مربوط به ورزش را به دوش بکشد، خاطر نشان کرد: در استان ایلام هیچگونه پارک یا سالن مسقف همراه با فضای سبز که به المان‌های زیبا متناسب با روحیات بانوان مزین باشد وجود ندارد. یکی از مشکلاتی که در این باره وجود دارد عدم وجود این فضا در ایلام، نبود منبع پایدار و بودجه کافی در شهرداری است چرا که طرحی هزینه‌بر است و با توجه به سرفصل‌ها و ردیف‌های برنامه‌ای خاص تربیت بدنی ، می‌توان مدیریت این ساخت و سازهای ورزشی را نیز به شورای شهر داد .

رییس کمیسیون ورزش و بانوان شورای اسلامی شهر ایلام تصریح کرد: رویکرد کمیسیون ورزش شورای شهر، همگانی کردن بحث ورزش است که برنامه‌های مربوط به آن تدوین شده و از اوایل سال جاری با تامین اعتبارات مورد نیاز در قدم اول ورزش محلات راه‌اندازی می‌شود تا یک حس رقابتی سالم بین محلات به وجود آید.

این عضو شورای اسلامی شهر ایلام گفت: در ورزش بانوان با کمی امکانات و عدم فضای مسقف روبرو هستیم هر چند مسوولان در حال انجام فعالیت برای فراهم کردن شرایط ورزش کردن در قالب شیفت‌بندی اماکن ورزشی برای آقایان و خانم‌ها هستند اما نیاز بانوان ما بیش از پیش نیازمند تامین اعتبار است.

«یاسان مهدوی» معاون سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ایلام در این رابطه به ایسنا، اظهار کرد: پارک بانوان شهر ایلام صرفا به جهت احترام بانوان این اسم روی آن گذاشته شده و عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط و اشرافیت آپارتمان‌های اطراف به این پارک، عملا برای تبدیل شدن به پارک بانوان امکان پذیر نیست.

معاون سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری استان ادامه داد: شهرداری برنامه‌ای برای ایجاد فضایی با کاربری بانوان در دست اقدام دارد که در اولین موقعیت این مهم ساخته خواهد شد.

«شهناز قبادی» مسئول توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده در سال جاری امیدواریم که در بحث سرانه ورزشی بانوان به 1.2 درصد یا به عبارتی 1.20 سانتی متر برای هر ورزشکار برسیم.

وی در تشریح وضعیت مجتمع اختصاصی ورزش بانوان در ایلام اضافه کرد: جریان ساخت مجتمع اختصاصی ورزش بانوان استارت خورده و حتی زمین این مجتمع نیز خریداری شده و نقشه ساخت آن طراحی و در حال پیگیری است و در حال رایزنی برای جذب اعتبار ساخت آن از سوی معاون رییس جمهور در امور بانوان هستیم.

قبادی با بیان اینکه با شهرداری و شورای اسلامی شهر ایلام در خصوص اختصاص یکی از پارک‌های شهر برای ورزش بانوان هماهنگی لازم صورت گرفته و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد تصریح کرد: در حال حاضر فضای اختصاصی مختص بانوان وجود ندارد اما بانوان از کلیه اماکن ورزشی در سطح شهر ایلام و همچنین در شهرستان‌ها از 7 صبح تا 6 عصر از سالن های ورزشی استفاده می‌کنند.

مسئول توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان خاطر نشان کرد: در سال گذشته ورزش بانوان در سطح استان در رشته‌های مختلف موفقیت‌های چشمگیری داشته که کسب 156 مدال کشوری در رشته‌های ورزشی انفرادی دلیل این مدعاست.

انتهای پیام

کد N416105

وبگردی