آفتاب
هاشمی رفسنجانی:

حضرت زینب(س) سرمایه و الگوی زنان مسلمان است

حضرت زینب(س) سرمایه و الگوی زنان مسلمان است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای شورای مرکزی جمعیت پیروان حضرت زینب(س) با تقدیر و تشکر از حضور مردم سراسر کشور ایران و مسلمانان جهان در روز قدس، گفت: این حضور نشانه وفاداری آنان به آرمان‌های امام راحل و حمایت از مردم مظلوم، به ویژه زنان و کودکان بی‌گناه غزه بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک پیشاپیش عید سعید فطر به مسلمانان جهان و مردم ایران، اسلام را دین رحمت خواند و با بیان آیاتی از قرآن کریم که بر تساوی زن و مرد تکیه دارند، گفت: تبعیض جنسیتی در اسلام معنا ندارد و ملاک تقوا و توانایی های علمی و جسمی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری ظلم تاریخی به زنان در موضوع ارث از زمین، به جلسه خویش با رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: بعد از گفت‌وگوی ما، موضوع در جلسه فقهی دفتر رهبری نیز مطرح و یک نفر مأمور به بررسی شد و نتیجه آن قانونی شد که مجلس شورای اسلامی برای ارث زنان تصویب کرد.

وی با تشریح نوع نگاهی که به زنان در ادوار مختلف تاریخ می‌شود، افراط و تفریط را مخلّ شخصیت زن در جامعه دانست و گفت: بعضی ها شاید با نیت خوب، افکار ناقص خود را به اسلام تعمیم می دهند و متحجرانه زن را محبوس در خانه می دانند، امّا حضور حضرت زینب(س) در همه مراحل و مقاطع حماسه عاشورا، نشان می‌دهد که زن مسلمان می‌تواند در جامعه با حفظ موازین، حضوری فعال و مسؤولانه داشته باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تجلیل از شخصیت حضرت زینب(س) و تأکید بر اهمیت آشنایی زنان با ابعاد مختلف زندگانی این بانوی بزرگوار اسلام، گفت: جمله معروف حضرت زینب(س) در عصر عاشورا و دلداری ایشان به امام عصر خویش، یعنی حضرت سجاد(ع) که اینجا بارگاه و زيارت گاه مردم در اعصار گوناگون خواهد شد، نشان از تدبّر و آینده‌نگری دختر امیرالمؤمنین(ع) دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در توصیف حضرت زینب(س) افزود: زنی بزرگوار که با صبر و خطبه‌اش قیام عاشورا را جاودان کرد و مضجعش بارانداز روحی مناسب برای دوستداران اهل بیت(ع) است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش، افزایش حضور زنان در مسایل اجتماعی را دستاورد انقلاب اسلامی خواند و با اشاره به شرایط قبل از انقلاب، گفت: شرایط به گونه­‌ای بود که خانواده‌های مذهبی کمتر به تحصیل دختران خود رغبت نشان می‌دادند و این نگاه، پس از پیروزی انقلاب کاملاً معکوس شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزایش آمار تحصیلات زنان در مقاطع مختلف را مصداق بارز «ابنای زمانه بودن» و برنامه‌ریزی براساس تطوّر زمان خواند و گفت: زن ایرانی امروز در آموزش و پژوهش و حتی در مدیریت‌ها، کارنامه‌ای سرافرازانه دارد و اگر بعضی از قوانین دست و پاگیر نباشد، شاهد رشد حضور زنان در عرصه‌های مختلف خواهیم بود.

وی با تأکید بر اهمیت فرهنگ برای جامعه اسلامی و گستردگی معنای آن، گفت: این مقوله مهم نباید به مسایل سطحی محدود شود، چون یک مجموعه اساسی است که انسان را در مسیر کمال راهنمایی می­کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که «خلقیات اسلام با تطوّر زمان سازگار است»، افزود: اجتهاد، مکمّل خاتمیت دین اسلام است تا مسلمانان همراه شرایط زمان زندگی کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تغییر وظایف زنان در مقاطع مختلف جامعه اسلامی و حتی انقلاب اسلامی را نمونه‌ای از حرکت براساس شرایط زمان خواند و گفت: در زمان جنگ زن ایرانی با حمایت­های روحی و معنوی و بعضاً حضور در قرارگاه­های پشتیبانی انجام وظیفه می­کرد و پس از جنگ وظیفه­اش کسب علم و دانش بود که به دستاوردهای خوبی نیز رسیدند و در صورت وجود خطر برای نظام آنان هم مشمول وجوب کفائی شرکت در جهاداند.

آیت­الله هاشمی رفسنجانی با تشریح وظایف زن، بر خانه­داری آنان تأکید کرد و گفت: مثل روز روشن است که مادر تحصیل کرده و دانشگاهی ، در تربیت فرزندان و وظایف خانه­داری نیز موفق تر است و خانه‌داری و تحصیل هیچ مغایرتی با هم ندارند.

در آغاز این دیدار دکتر فهیمه خان محمدزاده، دکتر اکرم مراد بیک و خانم زهره سلطانیان، مرضیه سالاری، دبیر کل، مسؤول کمیته سیاسی، مسؤول ارتباطات و قائم مقام جمعیت پیروان زینب(س) گزارشی از برنامه­ها و فعالیت‌های این جمعیت ارائه کردند و به بیان دیدگاه خویش نسبت به مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زنان در جامعه پرداختند.

کد N415181

وبگردی