آفتاب

کمالی: امیدواریم با برگزاری نشست‌های مشترک، مشکلات احزاب برطرف شود

کمالی: امیدواریم با برگزاری نشست‌های مشترک، مشکلات احزاب برطرف شود

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: امیدواریم با نشست‌های مشترک میان وزارت کشور، نمایندگان مجلس و سران احزاب، مشکلات بوجود آمده برای احزاب برطرف شود.

حسین کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به نشست اخیر وزیر کشور، استانداران و سران و نمایندگان احزاب، اظهار کرد: وزارت کشور به مناسبت ماه مبارک رمضان نشستی را با استانداران برگزار کرده بود و طی آن سعی کرد جلسه‌ای با دبیران کل احزاب نیز داشته باشد. در واقع این نشست نوعی آشنایی میان احزاب و استانداران بود.

وی ادامه داد: این کار وزارت کشور در راستای گفت‌وگوهای اخیر احزاب با وزیر کشور بوده است و دلیل آن ایجاد نوعی تعامل در مورد مسائلی بود که احزاب با آن روبرو هستند. یکی از مهم‌ترین این مسائل طرحی است که جمعی از نمایندگان مجلس در مورد احزاب در صحن علنی مطرح کرده‌اند.

کمالی با تاکید بر ضرورت بررسی مجدد طرح نحوه فعالیت احزاب در مجلس، گفت: خوشبختانه با مسکوت ماندن این طرح تا سه ماه موافقت شده است. نمایندگان باید بیشتر در مورد این مسأله بررسی کنند و نقطه نظرات احزاب را نیز در نظر بگیرند. مواردی در این طرح وجود دارد که نشان می‌دهد مطرح‌کنندگان آن با کار حزبی و رسالت احزاب ناآشنا هستند.

دبیرکل حزب اسلامی کار همچنین افزود: به طور مثال مطابق این طرح، تنها افرادی می‌توانند کار حزبی کنند و حزب داشته باشند که از لحاظ مالی تأمین باشند یا ارتباط خوبی با دولت برقرار کرده باشند. در اینجا به این نکته توجه نشده که ممکن است دولتی بر سر کار بیاید که به لحاظ فکری و سیاسی با یک یا چند حزب مشکل داشته باشد و کارشکنی کند.

وی با اشاره به ضرورت موجودیت احزاب در یک جامعه مدنی، گفت: من فکر می‌کنم جمعیت‌های موجود در یک جامعه هر چند هم که کم باشند باید بتوانند افکار خود را به جامعه ارائه دهند و حق انتخاب داشته باشند. این اتفاق تنها از طریق احزاب به انجام می‌رسد و نشانه توسعه انسانی در یک جامعه است.

کمالی با بیان اینکه "امیدواریم وزارت کشور بتواند نقطه نظرات بهتری را به طرح مجلس اضافه کند"، اظهار کرد: در مورد خانه احزاب که از موضوعات اصلی نشست دیروز بود، به نظر من احزابی که قرار است با هم کار کنند بهتر است که یک حوزه رقابتی را تجربه کنند تا از طریق آن هم حرف‌های بهتری بزنند و هم کارهای بیشتری برای مردم انجام دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین تصریح کرد: خانه احزاب باید به باشگاه یا سندیکای احزاب تبدیل شود تا وقتی حزب به مشکلی بر می‌خورد بتواند از طریق این سندیکا از حقوق خود دفاع کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: من معتقدم سیاست تا زمانی که به امنیت کشور و تمامیت ارضی لطمه وارد نکند جرم محسوب نمی‌شود. با این حال شما لایحه جرم سیاسی را در نظر بگیرید؛ خانه احزاب بصورت یک سندیکا یا باشگاه باید بتواند در مورد لایحه جرم سیاسی و امثال آن لایحه یا موضوعات اظهار نظر کند.

دبیرکل حزب اسلامی کار با تاکید بر ضرورت افزایش فرهنگ حزبی، افزود: از دیگر موارد مطرح شده، ناراحتی احزاب از وجود نداشتن فرهنگ حزبی در کشور است. اینکه همه رؤسای جمهور در اول کار می‌گویند ما حزبی نیستیم در حالیکه در تمام جوامع پیشرفته این احزاب هستند که دولت را شکل می‌دهند و خواست مردم را تعقیب و نمایندگی می‌کنند و این در عالم سیاست امری بدیهی است و در ایران مغفول مانده است.

انتهای پیام

کد N414537

وبگردی