آفتاب
ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا:

در حکومت‌های صالح، حاکمان به فکر خدمت به مردم هستند نه حاکمیت

در حکومت‌های صالح، حاکمان به فکر خدمت به مردم هستند نه حاکمیت

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: ویژگی‌ حکومت‌های صالح، اصلاح جامعه، خدمت به مردم، عمران و آبادانی و در نهایت اجرا و عمل به دستورات الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به ویژگی‌های یک حکومت‌ صالح اظهار کرد: از جمله مصادیق‌ حکومت‌های صالح صداقت، عدالت، مردم دوستی، خدمتگزاری و احساس مسئولیت نسبت به مردم است. در حکومت‌های صالح، حاکمان به فکر خدمت به مردم هستند نه به فکر حاکمیت بر مردم.

وی تصریح کرد: حکومت صالحان یعنی خدمت‌گزاری بر مردم و تمام امور رفاهی را برای مردم فراهم کردن. امیرالمومنین علی (ع) در نامه‌ای که به مالک اشتر دادند، فرمودند: از جمله ویژگی‌ حکومت‌ صالحان این است که از حریم مردم دفاع کنند و به فکر اصلاح امور کشور و خدمت به مردم باشند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز افزود:‌ پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) نیز هر کدام به مصداق‌های جامعه صالح پرداخته‌اند و فرموده‌اند اولین ویژگی حکومت صالحان هدایت درست و راهنمایی مردم جامعه است. دومین وظیفه حکومت صالحان اصلاح جامعه و سومین وظیفه اجرای دستورات اسلام و در نهایت عمل به سنت و قرآن کریم است. این سخنان را در فرازهایی از بیانات امیرالمؤمنین (ع) و امام حسین (ع) در لحظه عزیمت به سمت عراق می‌بینیم.

ابراهیمی تصریح کرد: بنابراین حکومت‌های صالح باید دقیقا آن چیزی را که خدای تبارک و تعالی دستور داده و در قرآن و سیره اهل بیت (ع) می‌بینیم، پیاده کنند و این ویژگی‌ها شامل اصلاح جامعه، خدمت به مردم، عمران و آبادانی و در نهایت اجرا و عمل به دستورات الهی است. در حکومت غیر صالحان مقابله با دین، فساد و تباهی در جامعه و انحراف و اختلاف را در بین مردم می‌بینیم.

وی گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند: اولین چیزی که آفت حکومت صالحان است این نکته است که انسان‌های نالایق را بر سر کار بیاوریم و انسان‌های لایق را کنار بگذاریم و سومین آفت این است که فروع و حواشی بر اصول مقدم شود. اگر در جامعه‌ای اینگونه شد آن جامعه دیگر یک جامعه صالح نیست.

این عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: در حکومت‌های صالحان افراد همواره به دنبال بر سر کار آوردن انسان‌های شایسته، خردمند، اندیشمند، مؤمن و متدین هستند و این نکته عملا در حکومت‌های فاسد وجود ندارد. حکومت‌های فاسد همواره به سمت فساد و تباهی پیش می‌روند.

ابراهیمی افزود: حکومت‌هایی که در گذشته شکل گرفته‌اند می‌توانند نمونه‌های خوبی از حکومت‌های اسلامی باشند. حکومتی همچون حکومت نبی مکرم اسلام و حکومت‌های هرچند کوتاه ائمه اطهار (ع). این حکومت‌ها کاملا بر مبنای عقلانیت استوار بوده‌اند و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هفت شاخص داشتند که از جمله آن شاخص‌ها این بود که جامعه نبوی مبتنی بر علم و معرفت، ایمان و معنویت، تلاش و کوشش، اخوت و برادری، صلح و صفا استوار بود.

وی افزود: در تمدن نبوی همواره به دنبال انتخاب شایسته‌ترین فرد بودند و نقطه مقابل این حکومت صالح، حکومت فاسد امویان و عباسیان بود. در آن حکومت‌ها افراد به دنبال حزب‌گرایی، گروه‌گرایی، ثروت‌اندوزی و معامله با افراد بودند. ظلم و ستم در آن جوامع بیداد می‌کرد و اینها از نشانه‌های حکومت‌های فاسد است.

این نماینده سابق مجلس گفت: ما برای تبیین و تعریف حکومت‌های صالح و فاسد می‌توانیم این دو الگو را ارائه دهیم. یعنی حکومت نبوی می‌شود مصداق‌های یک حکومت صالح و حکومت اموی و عباسی که مبتنی بر ظلم، ستم، استبداد و فساد بود می‌شود مصداق‌های حکومت‌های فاسد.

انتهای پیام

کد N413564

وبگردی