آفتاب
میرمحمد صادقی تاکید کرد

جنایات غزه باعث فراموشی اقدامات داعش نشود

جنایات غزه باعث فراموشی اقدامات داعش نشود

یک حقوقدان گفت: جنایات اسرائیل در غزه، آنقدر سنگین است که باعث شده هیچ سخنی از جنایات داعش نباشد؛ در حالی که جنایاتی که داعش انجام می‌دهد چندین برابر این جنایات است، زیرا اقدامات این گروه با هموطنان و هم‌کیشان خودشان است.

یک حقوقدان گفت: جنایات اسرائیل در غزه، آنقدر سنگین است که باعث شده هیچ سخنی از جنایات داعش نباشد؛ در حالی که جنایاتی که داعش انجام می‌دهد چندین برابر این جنایات است، زیرا اقدامات این گروه با هموطنان و هم‌کیشان خودشان است.

حسین میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: امروز جنایاتی که گروه صهیونیستی داعش در عراق و سوریه انجام می‌دهد با جنایاتی که صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهند، ارتباط دارد و این ارتباط به روشنی قابل مشاهده است.

وی با اشاره به این که "یکی از دلایل همزمانی اقدامات این دو گروه، پنهان کردن جنایاتی است که داعش در عراق انجام می‌دهد "، افزود: به نظرم رسانه ملی ما نیز در این مورد تا حدودی فریب خورده و عملا طی این روزها ما می‌بینیم که حجم جنایاتی که داعش در عراق انجام می‌دهد پوشانده شده و هیچ سخنی از آن نیست و بحث در مورد جنایاتی است که صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ملی باید هوشیار باشد و بداند که پرداختن به جنایات صهیونیست‌ها در غزه نباید باعث شود تا جنایات داعش در عراق به فراموشی سپرده شود و باید بخشی از برنامه‌های صداوسیما و دیگر رسانه‌ها به این موضوع اختصاص یابد.

این حقوقدان ادامه داد: سیاست‌بازان بین‌المللی گاهی از چنین گروه‌هایی حمایت می کنند و به دامن زدن این جنایات کمک کرده و آنها را در راه رسیدن به جنایاتشان همراهی می کنند.

میرمحمد صادقی با اشاره به ایجاد دادگاه کیفری بین المللی در لاهه اظهار کرد: یکی از دلایل ایجاد دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه مقابله با اینگونه جنایات بوده است، ولی متاسفانه با وجود تشکیل این دادگاه همچنان ما شاهد اینگونه جنایات در منطقه هستیم، در حالی که تصور این بود که این دادگاه به عنوان عامل بازدارنده عمل کند و افراد جرأت نکنند که دست به جنایات بین‌المللی بزنند.

وی یادآور شد: در وقایع قبلی غزه که باز جنایات مشابهی از سوی اسرائیل اتفاق افتاد، دولت خودگردان فلسطین از دادگاه کیفری بین‌المللی درخواست کرد که به این جنایات رسیدگی کند؛ زیرا یکی از پیش‌شرط‌های رسیدگی دادگاه کیفری در لاهه این است که یا دولت محل ارتکاب جرم اساسنامه این دادگاه را پذیرفته باشد و یا دولت متبوع مجرم؛ در حالی که در آن دو مورد هیچ کدام از این دو شرط وجود نداشت و اسرائیل طبعا به این دادگاه و اساسنامه آن نپیوسته بود.

میرمحمد صادقی با اشاره به ماده 13 اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی، ادامه داد: در این ماده آمده که اگر دولتی به صورت موردی درخواست رسیدگی کند دادگاه می‌تواند به آن رسیدگی کند، ولی چون در اینجا واژه دولت به کار رفته تردیدی وجود داشت که آیا تشکیلات خودگردان فلسطین دولت محسوب می‌شود یا خیر؟ در نتیجه امکان رسیدگی به این جنایات در آن زمان وجود نداشت.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: به نظرم یکی از ادله افزایش این جنایات، پشتیبانی دولت‌های مختلف اعم از دولت‌های استکباری و منطقه از کسانی است که صحنه‌گردان این جنایات هستند و نیز عدم برخورد متناسب باعث جری شدن مرتکبینی می‌شود تا جنایات خود را در کشورهایی همچون فلسطین تکرار کنند.

انتهای پیام

کد N413546

وبگردی