آفتاب

نماینده مجلس: تلاش کشورهای همسایه برای نجات دریاچه ارومیه ضروری است

نماینده مجلس: تلاش کشورهای همسایه برای نجات دریاچه ارومیه ضروری است

ارومیه - ایرنا - نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاب می کند که تمامی کشورهای همسایه برای نجات دریاچه ارومیه تلاش کرده و در این زمینه همکاری موثری داشته باشند.

ˈ نادر قاضی پور ˈ روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت خشک شدن کامل دریاچه ارومیه و وقوع سونامی نمک، مردم روستاهای اطراف دریاچه مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ می شوند که این وضعیت تبعات ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه، کشورهای همسایه را نیز فرا می گیرد و برای جلوگیری از خسارات ناشی از مرگ آن، ضرورت همکاری همه برای نجات دریاچه ارومیه بیش از گذشته احساس می شود.

وی اظهار کرد: احداث سدهای متعدد در استانهای همجوار سبب کاهش شدید آب دریاچه شده و می توان گفت یکی از عواملی است که مرگ دریاچه را نزدیکتر می کند.

این نماینده مجلس با انتقاد از حرکت کند احیای دریاچه ارومیه افزود: برغم مطرح ساختن برنامه های مختلف برای نجات دریاچه ارومیه، تاکنون گام اساسی برای نجات دریاچه برداشته نشده است.

قاضی پور ادامه داد: در طرحی که تدوین شده 600 میلیارد ریال برای نجات دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده که این اعتبار باید هرچه سریعتر آماده شود تا احیای دریاچه به تعویق نیفتد.

نایب رئیس فراکسیون نجات دریاچه ارومیه اضافه کرد: برگزاری سمینارها و جلسات بی نتیجه تنها به پایمال کردن پول بیت المال منجر می شود و تا کنون هیچ خروجی مثبتی برای نجات این سرمایه ملی نداشته است.

وی یادآور شد: تا شرابط حاضر راهکارهای ارائه شده برای نجات دریاچه ارومیه یا به نتیجه نرسیده و یا عملی نشده است.

بنا به اظهار مسئولان، دریاچه ارومیه از17 سال قبل شروع به خشک شدن کرده و این وضعیت تا کنون ادامه یافته و در حال حاضر به مراحل تاسف بار رسیده است.

بر اثر خشکی، دریاچه ارومیه بیش از 90 درصد وسعت آبی خود را از دست داده و به نمکزار تبدیل شده است.

طرح احیای نجات دریاچه ارومیه با ابلاغ رییس جمهوری در اوایل تیرماه امسال وارد فاز اجرایی شده است.

8135/581/ 1495
کد N413518

وبگردی