آفتاب
دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان:

تحرب ضرورتی برای دموکراسی و مردمسالاری دینی است

تحرب ضرورتی برای دموکراسی و مردمسالاری دینی است

تهران - ایرنا - دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان گفت: تحزب ضرورتی برای دموکراسی و مردمسالاری دینی محسوب می شود و قانون که جامعیت داشته باشد می تواند بر ایجاد احزاب قوی کمک کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سیدکمال سجادی در نشست مشترک وزیر کشور با استانداران و دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی کشور در رابطه با تصویب قانون احزاب افزود: این وقفه سه ماهه که مجلس برای قانون احزاب در نظر گرفته هر چند که پیش از این درباره آن اطلاع رسانی شده است اما کافی نبود بنابراین در این وقفه احزاب و گروهها باید نظرات خود را درباره آن بدهند.

وی ادامه داد: هر چند که قانون جدید نقطه نظرات خوبی دارد و کامل تر از قانون قبلی است.

سجادی به نهادینه شدن فرهنگ تحزب اشاره کرد و گفت: نهادینه شدن فرهنگ تحزب مورد توجه دولت قرار گرفته بنابراین شکل گیری خانه احزاب با عنوان باشگاه احزاب چیز خوبی است اما خانه احزاب پیش از این نقشی که ایفا می کرد کارکرد خطی و حزبی داشت در حالیکه که باشگاه احزاب باید کار صنفی را دنبال کند و نیاز سیاسی احزاب را مد نظر قرار دهد.

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان گفت: ما اکنون تعداد زیادی نهادهای مردمی داریم که بعضا کارکرد حزبی به خود می گیرند در حالیکه احزاب کارکرد خود را دارند و نهادها نیز می توانند در جایگاه خود مفید باشند.

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان نیز در این نشست گفت: وزارت کشور در عین نظارت بر احزاب باید مدافع آنها باشد.

داود محمدی افزود: حزب از واجبات حاکمیت ها و رابط میان دولت و مردم است.

وی با اشاره به اینکه احزاب جایگاه خود را در کشور پیدا نکرده اند افزود: ما هنوز تعریف مشخصی از حزب و همچنین جرم سیاسی نداریم.

محمدی گفت: اگر چه خانه احزاب اشکالاتی داشت اما تعطیلی آن کار درستی نبود و به احزاب لطمه وارد کرد.

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان افزود: قانون احزاب باید به گونه ای نوشته شود که موجب تقویت حزب شود.

در ادامه این نشست، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین اخلاق و معنویت را سرلوحه فعالیت احزاب خواند و گفت: غیر از این اگر عمل کنیم نشاط سیاسی در جامعه تحقق نمی یابد و هر حزبی محکوم به شکست خواهد بود.

سیدابوالقاسم رئوفیان بر تعامل هر چه بیشتر احزاب و وزارت کشور تاکید کرد: احزاب باید بر مدار قانون حرکت کنند و وزارت کشور هم باید احزاب را باور کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از برخی فرمانداران به سبب تعلل در تایید تقاضای ایجاد و راه اندازی شعب احزاب در برخی شهرستان ها انتقاد کرد.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین پیشنهاد داد استانداران و احزاب سیاسی حاضر در این نشست با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، در بیانیه ای حمایت خود را از انتفاضه سوم غزه اعلام کنند.

همچنین دبیرکل کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب نیز در این نشست اظهار داشت: ضروری است که وزارت کشور کارگروهی را با حضور نمایندگان دولت، مجلس و احزاب برای قانون احزاب تشکیل دهد.

علیرضا صفاریان گفت: در حاشیه نشست احزاب و استانداران با وزیر کشور با بیان اینکه قانون احزاب جدید باید نشاط سیاسی در پی داشته باشد افزود: هم حکومت (قوه قضائیه و مقننه) و هم احزاب وظیفه دارند در این خصوص فعالیت کنند و اگر اینها به اجماع برسند مسلما نشاط آور خواهد بود.

وی ادامه داد: اکنون هزینه سیاسی در ایران بالاست و این هزینه باید به حداقل برسد و نباید در چارچوب قانون این همه هزینه داد.

صفاریان گفت: فعالیت 230 حزب نه فقط افتخار نظام نیست بلکه مشکل جامعه شناسی ما را نشان می دهد و ما که معتقدیم دولت باید نقد شود ابتدا باید خودمان را سامان دهی کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین باید قانون احزابی را تصویب کنیم که هم نشاط آور باشد و هم قابل اجرا.

صفاریان افزود: وزارت کشور نیز ضروری است کارگروهی با حضور نمایندگان دولت، مجلس و احزاب تشکیل دهد چرا که با حضور این جمعیت زیاد توافق درباره قانون احزاب مشکل و ضروری است با حضور کارگروه کار کارشناسی انجام شود و بنا را باید بر کار کارشناسی بگذاریم.

سیام**1058**7261**9136** 3404
کد N413369

وبگردی