آفتاب

ورود خبرنگار راشاتودی به اوکراین ممنوع شد

ورود خبرنگار راشاتودی به اوکراین ممنوع شد

یک خبرنگار انگلیسی شبکه تلویزیونی راشا تودی که از طرف این شبکه به مناطق جنگ زده شرق اوکراین فرستاده شده بود، اعلام کرد که مقامات اوکراین او را دیپورت کرده و ورود وی به این کشور را به مدت سه سال ممنوع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گراهام فیلیپس، خبرنگار انگلیسی که برای شبکه خبری راشا تودی روسیه فعالیت می‌کند، در صفحه خود در توئیتر اعلام کرد در حال حاضر در لهستان به سر می‌برد و چند روز پیش پس از آنکه نیروهای اوکراینی در شهر دونتسک او را دستگیر کردند از این کشور دیپورت شده است.

او در این پیام نوشت: من اکنون حالم خوب است، از اوکراین دیپورت شدم، آن‌ها سه سال ورود مرا ممنوع کردند زیرا برای راشا تودی کار می‌کنم. من اکنون در لهستان هستم.

.بررسی صحت این ادعای فیلیپس به طور مستقل امکان‌پذیر نبود و مقامات امنیتی اوکراین چند روز پیش گفته بودند که اطلاعی از مکان وی ندارند.

بازداشت فیلیپس همراه با ربوده شدن مناقشه برانگیز یک خبرنگار اوکراینی دیگر از سوی شورشیان حامی روسیه طی چند روز پیش، باعث واکنش سازمان خبرنگاران بدون مرز شد.

این سازمان گفت: بازداشت خودسرانه و ناپدید شدن خبرنگاران بار دیگر در شرق اوکراین رو به افزایش است.

شبکه خبری سی.ان.ان آمریکا اعلام کرد: آنتون اسکیبا، خبرنگار اوکراینی این شبکه در شهر دونتسک توسط شورشیان جدایی‌طلب که او را یک مامور اوکراینی خوانده‌اند ربوده شده است.

فیلیپس گزارش‌های اولیه در خصوص اینکه در اوکراین بازداشت شده را تایید کرد.

براساس این گزارش‌ها وی در حالی دستگیر شد که همراه با یک خبرنگار شبکه آنانیوز، مشغول پوشش درگیری‌ها در نزدیکی فرودگاه دونتسک بود.

او به شبکه راشاتودی گفت که یک سرباز به هنگام دستگیری اسلحه‌ای را روی سر وی قرار داده و به او گفته است اگر اطلاعات من بررسی نشده بود تضمینی وجود نداشت که من زنده بمانم.

وی تاکید کرد: هنگام کار در این منطقه یک جلیقه ضدگلوله مخصوص خبرنگاران به تن کرده بودم.

به گفته فیلیپس نیروهای اوکراینی آسیبی به او نزده بودند اما وادیم آکسیونوف، خبرنگار آنا نیوز را به شدت ضرب و شتم کرده بودند.

وی تاکید کرد، من ضرب و شتم نشدم اما وادیم شدیدا کتک خورد.

فیلیپس گفت که نیروهای اوکراینی از او در خصوص فعالیت‌های شورشیان بازجویی کرده و او را در یک اتاق در مجاورت یک توپخانه که مشغول شلیک بود بازداشت کردند.

انتهای پیام

کد N413266

وبگردی