آفتاب

هند و چین همکاری های نظامی را گسترش می دهند

هند و چین همکاری های نظامی را گسترش می دهند

دهلی نو - ایرنا - هند در راستای گسترش همکاری های نظامی خود با چین اولین وابستگان نظامی هوایی و دریایی را به پکن اعزام کرد.

به گزارش ایرنا، مطبوعات دهلی روز شنبه نوشتند اولین وابستگان نیروی هوایی و نیروی دریایی هندوستان در پکن مستقر شدند.

وابستگان نیروی هوایی و نیروی دریایی هند دیروز (جمعه) به پایتخت چین رسیدند.

روزنامه هندو استقرار این دو مقام را به عنوان نشانه ای از گسترش همکاری نظامی بین هند و چین دانسته است .هند تاکنون دارای یک وابسته نظامی و یک دستیارش در پکن بود.

این رویداد در حالیست که ˈنارندرا مودیˈ نخست وزیر هند در حاشیه اجلاس هفته گذشته بریکس در برزیل ضمن دیدار با ˈشی جین پینگ ˈ رییس جمهوری چین از وی برای سفر به دهلی نو دعوت رسمی کرد. قرار است این دیدار در ماه جاری انجام شود.

هند و چین هرچند دارای اختلافات مرزی دیرینه هستند اما طی یک سال اخیر دولت های دو کشور تلاش هایی را برای گسترش همکاری ها از جمله در عرصه اقتصادی شروع کرده اند.

با این حال دو کشور همسایه در عرصه نظامی به عنوان رقیب یکدیگر محسوب می شوند و در حدود چهارهزار کیلومتر مرز مشترک یکدیگر را همواره زیر نظر دارند.

روزنامه هندوستان تایمز روز جمعه نوشت چین بزودی احداث یک خط راه آهن جدید را در تبت در نزدیکی ایالت آروناچال پرادش آغاز می کند.

این در حالیست که یک خط راه آهن دیگری در نزدیکی مرز با آسام در شمال شرق هند قرار است که ماه آینده عملیاتی شود. احداث این خطوط راه آهن در افزایش توان جابجایی نیروهای نظامی چین در مناطق دوردست و راهبردی رشته کوه های هیمالیا مفید واقع خواهد بود.

دولت جدید هند ماه گذشته تصمیم گرفت نیروهای نظامی خود را در مرز با چین دوبرابر کند. گفته می شود ارتش هند در حال حاضر 70 هزار نیرو در مرز با چین دارد.

با این حال طی دو ماه گذشته یعنی از زمان به قدرت رسیدن حزب راستگرای ˈبهارتیاجاناتاˈ (بی جی پی ) به رهبری مودی در هند مقام های ارشد دو کشور سه ملاقات دو جانبه مهم انجام داده اند.

دیدار ˈوانگ اییˈ فرستاده رییس جمهور چین و وزیر امور خارجه این کشور از دهلی نو و در پی آن سفر ˈحامد انصاریˈ معاون رییس جمهور و ژنرال ˈبیکرام سینگ ˈ فرمانده ارتش هند از پکن ملاقات های عالی رتبه بین دو کشور بوده است.

آساق ** 275 **
کد N413078

وبگردی