آفتاب

تخریب عبادتگاهها و مراقد پیامبران هم جامعه جهانی را تکان نداد

تخریب عبادتگاهها و مراقد پیامبران هم جامعه جهانی را تکان نداد

بغداد-ایرنا-انتشار چند تصویر از انفجار مرقد نبی یونس (ع) در موصل، در این روزها عراقی ها را شوکه کرده، اما این واقعه هم نتوانست نهادهای بین المللی مانند شورای امنیت را به حرکت وادارد.

گروه تروریستی داعش از حدود دو ماه پیش ، پس از اشغال استان نینوا ، در شمال عراق، ضمن کشتار غیرنظامیان و نظامیان، دست به تخریب آثار تاریخی و حتی اماکن مقدس و عبادتگاهها زده است.

داعش ، پیش از این مراقد ˈشیت نبیˈ، ˈجرجیس نبیˈ و ˈعلی اصغر ابن امام حسن مجتبیˈ، مساجد قدیمی و کلیساهای تاریخی موصل را تخریب و ویران کرده بود.

به آتش کشیدن یک کلیسای بسیار ارزشمند و تاریخی، در هفته گذشته، بعد از آن صورت گرفت که داعش کار اخراج مسیحیان از موصل را شروع کرد.

تروریست ها به مسیحیان تنها 48 ساعت در هفته گذشته فرصت دادند تا یا اسلام بیاورند، یا جزیه بپردازند و یا از منطقه خارج شوند که در این صورت مرگ در انتظارشان خواهد بود.

کارشناسان امور سیاسی در عراق اعتقاد دارند که داعش سرگرم نابودی تمدن قدیمی در میان رودان است. آنطور که گقته می شود، موصل دارای یک تمدن قدیمی بنام ˈحضرˈ می باشد که از قدیمی ترین تمدن های بشری است و از همین رو آثار تاریخی بسیاری در این منطقه وجود دارد. نینوا سرزمینی است که نمرود در آن حاکمیت داشته و حضرت ابراهیم نیز درهمین منطقه بر علیه نمرود می شورد.

نیکلای ملادینوف فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به عراق که هفته هاست شورای امنیت و مجامع جهانی را به مقابله جدی با داعش فرا می خواند، در خصوص خبر مربوط به تخریب مرقد یونس نبی(ع) ، باردیگر به جامعه جهانی نسبت به تخریب آثار تمدن بشری، در عراق هشدار داد.

وی روز شنبه در واکنش به خبر تخریب مراقد پیامبران الهی، گفت که داعش اقدام به تخریب ضریح و مسجد نبی یونس در موصل و تخریب تعداد زیادی آثار و ابنیه تاریخی در این شهر کرده که جزیی از تاریخ تمدن مشترک جهانی است.

وی از جامعه جهانی بویژه شورای امنیت باردیگر خواست تا ضمن محکوم کردن این حوادث، نسبت به توقف اقدامات داعش وارد عمل شوند.

اقدام اخیر داعش، حتی جامعه سلفی مصر را نیز شگفت زده کرد. بطوری که یک شخصیت سلفی در این کشور ، در واکنش به تخریب ضریح و مرقد بونس نبی ، داعش را به ˈنوتاتارهاییˈ تشبیه کرد که در ویرانگری از ارواح مغولان الهام می گیرند و اینان در پی تخریب بلاد اسلامی و نابودی مسلمانان هستند.

محمد الاباصیری، گفته که اکنون اطمینان یافته ایم که اینان خائنانی هستند که دست در دست دشمنان اسلام ، برای از بین بردن تمدن اسلامی حرکت می کنند.

در همین حال دیروز جمعه و امروز شنبه ، در عراق واکنش های زیادی به تخریب مرقد یونس نبی (ع) صورت گرفت و در این خصوص تحلیل هایی هم وجود دارد.

برخی ها صریحا این اقدامات داعش را به سیاست های صهیونیست ها در منطقه نسبت می دهند، از جمله ˈشیخ جلال الدین صغیرˈ امام جمعه مسجد براثا در بغداد ضمن محکوم کردن این اقدام داعش ، گفته که تخریب مقبره یونس نبی در موصل خدمتی است به اسراییلی ها که راه را جهت انجام تحقیقات در زیر مقبره برای آنان فراهم می کند . پیش از این سالها قبل گزارش هایی مبنی بر قصد صهیونیست ها برای انجام تحقیقات ژنیتیکی در زیر مراقد انبیا در خاورمیانه وجود داشت.

صالح الحیدری رییس دیوان وقف شیعه عراق هم تخریب مراقد انبیا و عبادتگاههای مسلمانان و مسیحیان را محکوم کرد و از نیروهای ملی عراق خواست تا به مسوولیت خود در قبال مقابله با تروریست های تکفیری عمل کنند.

در همین حال، تحلیل سید حسن نصرالله در سخنرانی دیروزش در بیروت، بازتاب گسترده ای در محافل عمومی در عراق داشت. عراقی ها هم می گویند، این توطئه صهیونیستی است.

روز شنبه خبرگزاری مستقل خبر عراق، دو تصویر از مرقد نبی یونس در موصل منتشر کرد؛ یکی مربوط به دهه 70 میلادی و دیگری تصویری بعد از انهدام و تخریب این زیارتگاه است که از سراسر جهان از این مکان مقدس دیدن می کردند.

با همه اینها، شورای امنیت هنوز در قبال جنایات داعش که برخی دیپلمات های بین المللی از آن به عنوان جنایات جنگی یاد می کنند، واکنش درخوری نشان نداده است.

در مواردی حتی نسبت به گزارش های رسیده از منطقه تشکیک می کنند و یا سعی دارند آن را کم رنگ جلوه دهند.

خاورم**1770**1586
کد N412534

وبگردی