آفتاب

نقش گمرکات در توسعه تجارت ایران و ترکیه ارتقا می یابد

نقش گمرکات در توسعه تجارت ایران و ترکیه ارتقا می یابد

آنکارا – ایرنا – ˈمسعود کرباسیانˈ رئیس کل گمرک ایران از تصمیم گمرکات ایران و ترکیه برای برای ایفای نقش سازنده تر و موثر در به تحقق رساندن هدف 30 میلیارد دلاری تجارت بین دوکشور خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، کرباسیان که روز پنجشنبه گذشته در راس هیاتی برای مذاکره با مسوولین وزارت گمرک و تجارت ترکیه به آنکارا سفر کرده است، امروز این مطلب را در خاتمه مذاکرات هیات ایرانی در آنکارا در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا بیان کرد.

وی با اشاره به سفر موفقیت آمیز ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه در خرداد ماه گذشته و برگزاری اولین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی بین دوکشور و همچنین امضای 10 سند همکاری گفت: در این سفر مقرر شده است دو طرف به طور جدی پیگیر اجرایی کردن توافقات انجام شده باشند.

وی تصریح کرد یکی از مهمترین این موضوعات پیگیری چگونگی تحقق هدف 30 میلیارد دلاری در حجم بازرگانی ایران و ترکیه است که بالطبع یکی از دستگاههای دولتی هر دوکشور که در امر تحقق این هدف دخیل هستند، گمرکات است. تسهیل در امور گمرکی و همکاریهای گمرکی دوکشور در راه تحقق هدف تعیین شده توسط روسای جمهوری دوکشور حایز اهمیت است.

کرباسیان گفت: البته از آن تاریخ به بعد اتفاقاتی هم در منطقه رخ داده که ترکیه در شرایط فعلی نمی تواند حداقل بخشی از کالاهای خود را به عراق به طور مستقیم ارسال کند. در این فرایند موضوع استفاده ترکیه از قلمروی جمهوری اسلامی ایران برای صدور کالای خود به عراق هم مطرح شده است.

موضوع مهم دیگر فرایند اجرایی کردن موافقتنامه ترجیحات تجاری بین ایران و ترکیه است که بخشی از مسوولیت اجرایی آن به گمرک مربوط می شود. همچنین موافقتنامه ای که در سفر رییس جمهوری امضا و برای تصویب به مجلس فرستاده شد که بیشتر در زمینه ایجاد پنجره مشترک مرزی بین ایران و ترکیه است.

کرباسیان گفت: همه این تحولات دستورکاری ایجاد کرد که هیاتی از گمرک ایران به ترکیه سفر و فرایند همکاریها را بررسی کند.

رییس گمرک ایران گفت: در خاتمه این مذاکرات دو توافق نامه بین دوطرف امضا شد که محورهای اساسی آن یکی در زمینه فعال سازی مرز کاپی کوی – رازی با احداث جاده ای در بخش خاک ایران می باشد. دیگری بحث افزایش توان کاری گمرک بازرگان – گوربولاغ است. این مرز اصلی ترین مرز بین دوکشور است. به لحاظ مسیر محدودی که دارد منجر می شود که صفهای طولانی از دوکشور پشت مرزها ایجاد شود. خوشبختانه ایران در حال تعریض مرز است و طرف ترکیه ای نیز قرار شده است که مرز را تعریض کند. عملیات ایران حدود دو هفته دیگر به پایان می رسد. یعنی سه مسیر دیگر برای تردد ایجاد می شود که به این ترتیب عبور تریلرها به طور همزمان از هفت ردیف ممکن خواهد شد که حجم عملیات را افزایش می دهد.

او اضافه کرد: تصمیمات دیگری هم در مورد مرز بازرگان گرفته شد که بتوانیم یک سری تبادل الکترونیکی داشته باشیم و وظایف مشترکی انجام دهیم. ایکس ری که بررسی می کند دیگر طرف مقابل دوباره کاری نکند و با مبادله اطلاعات دیجیتالی بین دو سوی مرز در امور گمرکی تسریع شود.این در واقع گذار به سیستم پنجره واحد و یا پنجره مشترک در مرز خواهد بود.

رییس گمرک ایران در خصوص مرز سرو – اسن دره که مرز سوم بین ایران و ترکیه است، گفت: در این خصوص نیز توافق شد که طرف ترکیه به کار ساخت و ساز اسن دره سرعت بخشد تا از سال جدید میلادی کارایی مرز بالا رود. موضوع 24 ساعته کردن فعالیت مرز برای تردد وسائط نقلیه نیز مطرح شد. البته از نظر ایران این کار عملی است و طرف ترک هم قرار شد دائمی کردن فعالیت این مرز را بررسی کند تا مرز سرو – اسن دره برای تردد وسائط نقلیه 24 ساعته شود.

کرباسیان در ادامه افزود:ضمنا عبور ترانزیتی کامیونهای ترکیه به مرزهای مشترک ایران با عراق مطرح است. طرف ترک قرار شد رویه های ترانزیت موجود کار را دنبال کند. ایران مشکلی در این زمینه ندارد و وسایل نقلیه ترکیه که تاکنون با استفاده از مسیر بسیار امن قلمروی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان سفر می کردند، می توانند به عراق هم رفت و امد کنند. ایران زیرساخت حقوقی و اداری مرزهای خودرا برای اینگونه فعالیتهای تجاری با عراق، آماده کرده است.

کرباسیان هم چنین گفت: پیشتر کامیونها و تریلرهای ترکیه ای کالاهای خودرا سر مرز تخلیه می کردند و کالاهای ترک از این مرحله به بعد با کامیونها و تریلرهای ایرانی حمل می شد که این انباشتگی در مرز بازرگان را در پی داشت؛ قرار شد از این پس، وسایل نقلیه ترکیه خود کالاهایشان را از طریق ایران به عراق منتقل کنند.

رئیس کل گمرک ایران گفت: در زمینه پنجره مشترک و یا پنجره واحد مرزی به توافقاتی رسیدیم که جنبه اجرایی آن دنبال خواهد شد. مقرر شد که دوطرف جلسات مشترک مرزی و کشوری مستمر داشته باشند تا مسائل پیگیری شود.

کرباسیان در ادامه خاطر نشان کرد که ترم جدیدی در دنیا مطرح شده که فعالانی که مورد قبول هر کشور هستند و از اعتباری خاصی برخوردارند که تخلفی ندارند و ریسک پائینی هم دارند، فهرست نام این افراد و شرکتها بین کشورهای مورد نظر مبادله شود تا با این اعتماد، در امور گمرکی بین آن دوکشور سرعت عمل بیشتری حاصل شود.

وی تاکید کرد که در دنیای کنونی عنصر زمان در تجارت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و معطلی، هزینه بر است.

کرباسیان در ادامه گفت: اگر بتوانیم فهرستی از اسامی کسانی که در تجارت دوکشور دارای اعتبار لازم هستند تهیه و این اطلاعات بین دوطرف مبادله شود، در ترخیص کالاها صرفه جویی زیادی در زمان خواهد شد و کنترلی که در یک مرز در مورد این افراد و شرکتها صورت می گیرد، در طرف دیگر معتبر باشد.

رییس گمرک اضافه کرد: در زمینه موافقتنامه تجارت ترجیحی که در مجلس ایران به تصویب رسیده، طرف ترک نیز اعلام کرده که موضوع در دستور کار جلسه مجلس ملی ترکیه قرار گرفته و به زودی مراحل قانونی آن برای اجرایی شدن طی خواهد شد.

کرباسیان در پاسخ به سووالی در خصوص مشکلات مرز کاپی کوی – رازی و محدود بودن زمان کاری آن که با شکایتهایی همراه بود،گفت: دوطرف موضوع را به طور جدی دنبال خواهند کرد و به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی آن و اینکه عبور و مرور کامیون از این مرز صورت نمی گیرد، می تواند برای عبور مسافران به طور فشرده استفاده شود. لذا برای کارایی بیشتر و فعالیت مستمر این مرز دقت عمل بیشتری به خرج داده خواهد شد.

وی درپاسخ به سووال دیگری در خصوص اینکه با تعریض مرز بازرگان و امکان سازی برای عبور همزمان کامیونها و تریلرها تا چه میزان از بار سنگین این مرز خواهد کاست و موجب از بین رفتن صفهای چند کیلومتری در دو سوی مرز بازرگان – گوربولاغ خواهد شد، گفت: به طور متوسط روزانه 900 دستگاه بین دو طرف مبادله می شود و با تعریض مرز، حجم تبادل تریلرها افزایش خواهد یافت. اگر بحث نرم افزاری هم به طور جدی دنبال شود و بتوانیم ایستایی سر مرز را کاهش دهیم، حتما صفهای طولانی دوسوی مرز کاهش خواهد یافت.

وی با تصریح اینکه با توان فعلی، این مرزها نمی توانند پاسخگوی مبادلات تجاری 30 میلیارد دلاری بین دوکشور شوند، گفت: باید ظرفیت انجام امور کار افزایش یابد و یکی از اهداف این سفر موضوع 24 ساعته کردن مرز سرو، حل مساله کاپی کوی رازی و تعریض مرز بازرگان بود .

خاورم/2011**1446
کد N412450

وبگردی