آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد:

جزئیات برنامه 4 مرحله‌ای نعمت‌زاده برای خروج صنایع از رکود

جزئیات برنامه 4 مرحله‌ای نعمت‌زاده برای خروج صنایع از رکود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نعمت زاده در جلسه با برخی اعضای کمیسیون از برنامه 4 مرحله ای وزارت صنعت برای خروج صنایع از رکود خبر داده و گفته است دو مرحله از این برنامه در سال 93 و دو مرحله در سال 94 اجرایی خواهد شد.

مجید منصوری در گفتگو یا خبرنگار پارلمانی مهر در مورد وضعیت صنایع کشور و اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهبود وضعیت گفت: تصمیماتی که وزارت صنایع و دولت  برای حل مشکلات صنعت و اقتصاد کشور اتخاذ کرده اند عمدتا برای کاهش و یا کنترل تورم بوده است ، این تصمیمات نتوانسته صنایع را از رکود خارج کند و همچنان بسیاری از صنایع ما پایینتر از ظرفیت کار می کنند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از صنایع ما در حال حاضر تولید دارند اما خریداری برای این تولیدات وجود ندارد، به عنوان مثال  کارخانجات ذوب آهن تولید انبوهی دارند اما کسی از آن ها خرید نمی کند زیرا اجرای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز در کشور تقریبا متوقف شده است.

مشاور سابق مدیر عامل شرکت ذوب آهن اظهار داشت: زمانی که بودجه مناسبی به طرح های عمرانی تزریق نشود صنعت ذوب آهن و صنایع وابسته دچار مشکل می شوند.

وی ادامه داد: مشکل تنها از وزارت صنعت نیست و به وزارتخانه های مختلف برمی گردد زمانی که وزارت راه و شهرسازی هیچ یک از پروژه های عمرانی را به اجرا در نمی آورد، در وزارت بهداشت نتوانیم بیمارستان ساخته و یا گسترش دهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت اخیرا کارهایی را برای خروج صنایع از رکود آغاز کرده است گفت: در جلسه ای که با  آقای نعمت زاده وزیر صنعت داشتیم ایشان اعلام کردند که این وزارتخانه تلاش دارد در 4 مرحله صنعت کشور را از رکود خارج کند که دو مرحله اش تا پایان سال 93 اجرایی می شود و دو مرحله تا پایان سال 94 اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: این سیاست ها تازه در حال تدوین است و هنوز ابلاغ نشده است اما به نظر می رسد دو مرحله ای که در سال 93 اجرا خواهد شد حل مشکل سرمایه در گردش صنعتگران با حل مشکل بانک ها، مرحله دوم هم رفع مشکلات قانونی و آیین نامه ای و حذف قوانین مزاحم و ابلاغ دستور العمل های جدید باشد، این دو مرحله در کوتاه مدت اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: توجه به صادرات به دلیل ارز آوری از برنامه های وزارت صنعت معدن و تجارت است که اجرای آن به وضعیت تحریم ها بستگی دارد زیرا در صورت ادامه تحریم ها حتی اگر کالایی از کشور صادر شود نمی تواند ارزآوری داشته باشد چون اجازه انتقال ارز به کشور را نمی دهند.

منصوری یاد آور شد: دو مرحله بعدی برنامه وزارت صنعت برای خارج کردن صنایع از رکود بلند مدت است که شامل از بین بردن اثرات تحریم ها و تلاش برای جذب سرمایه گذاری های خارجی است ، بنابر این در سال 93 مشکلات مدیریتی و درون سازمانی صنایع حل خواهد شد و مشکلات برون سازمانی و سرمایه گذاری خارجی صنعت در سال 94 حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: صنعت دچار مشکلات اساسی است و اگر برای آن ساز و کاری اندیشیده نشود بحران بزرگی در کشور در زمینه اشتغال ایجاد خواهد شد.

 

 

 

کد N412163

وبگردی