آفتاب

پاکسازی‌های نظامی، دینی و جنسیتی داعش در عراق

پاکسازی‌های نظامی، دینی و جنسیتی داعش در عراق

گروه تروریستی "دولت اسلامی داعش"، در مناطق تحت حکومت خود در عراق دست به "پاکسازی نظامی" زده است و از پنج گروه‌ سنی هم‌رزم خود خواسته است ظرف ۲۴ ساعت، یا به واحدهای ابوبکر بغدادی بپیوندند یا منطقه را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خبرگزاری "سومریه نیوز" گزارش داد که "دولت اسلامی" (داعش) درصدد تحکیم پایه‌های حکومتی خود به سرکردگی ابوبکر بغدادی است. این گروه تروریستی به پنج گروه سنی دیگری که در کنار نیروهای این "خلیفه" با دولت عراق مبارزه کرده‌اند، ۲۴ ساعت فرصت داده است یا فرماندهی بلامنازع بغدادی را به رسمیت بشناسند، یا مناطق شمالی و غربی این کشور را که تحت تسلط "دولت اسلامی" است، ترک کنند.

به گزارش دویچه وله یکی از گروه‌های شبه‌نظامی سنی در عراق "ارتش مردان طریقت نقشبندیه" است که از بازماندگان حزب بعث صدام تشکیل می‌شود. در بیانیه‌ تروریست‌های داعش تصریح شده است: «افراد خاطی پس از اتمام فرصت ۲۴ ساعته به شدت مجازات خواهند شد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، تروریست‌های داعش هم‌چنین در موصل با صدور بیانیه‌ای از زنان خواسته‌اند، با بُرقع در خیابان‌ها ظاهر شوند. در بخشنامه‌ این گروه آمده است: «زنان خاطی با مجازات‌های شدید روبرو خواهند شد.»

ویترز به نقل از یک واعظ در موصل گزارش کرده است، مردان مسلح با تهدید و ارعاب وارد مسجد شده و از او خواسته‌اند مقررات مربوطه را از طریق بلندگو به اطلاع حاضران در مسجد برساند. بر اساس مفاد این بخشنامه، زنان موظفند از پوشیدن لباس‌های تنگ و استفاده از عطر خودداری کنند. استفاده از پوششی که کف دست و بخشی از پاهای زنان را به نمایش بگذارد، نیز مجاز نیست.

تکفیری‌های داعش هم‌چنین در مناطق حکومتی خود هم‌چنین، پیروان ادیان دیگر را تحت فشار قرار داده‌اند. این گروه، از جمله اعلام کرده است که شهروندان مسیحی منطقه، تنها با گرویدن به اسلام و پرداخت مالیات‌های مقرر (جزیه) امکان سکونت در زادگاه خود را دارند. تا پیش از حضور داعش در موصل، بیش از 5000 مسیحی در این شهر زندگی می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها افراط‌گرایان در مناطق تحت فرماندهی خود، هم‌چنین به تخریب "اماکن مقدس" شیعیان و سنی‌ها دست زده‌اند. چندین مسجد و بنای مذهبی در شمال شهر نینوا، از جمله‌ی این مکان‌ها است.

انتهای پیام

کد N412021

وبگردی