آفتاب

چالش های یک پیروزی/ پارلمان مقابل رییس جمهور منتخب اندونزی

چالش های یک پیروزی/ پارلمان مقابل رییس جمهور منتخب اندونزی

کوالالامپور – ایرنا – ˈجوکو ویدودوˈ که در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری اندونزی توانست مدیریت یک دوره پنج ساله پرجمعیت ترین کشور اسلامی را در اختیار گیرد با چالش های عمده ای در دوران مدیریت خود مواجه است.

به گزارش ایرنا، ˈجوکو ویدودوˈ که در اندونزی با نام جوکووی شناخته می شود 53 سال دارد و دوران کودکی خود را در خانه ای در اطراف رودخانه ای در سولو گذرانده است.

وی در سال 1985 با لیسانس مهندسی از دانشکده کشاورزی دانشگاه ˈگاجا ماداˈ شهر ˈیوگاکارتاˈ فارغ التحصیل شد.

جوکوی از سال 2005 با عنوان شهردار ˈسولوˈ در مرکز جاوا شغل سیاسی خود را با حزب تلاش دموکراتیک اندونزی آغاز کرد و در دومین دوره با کسب 90 درصد آرا توانست برای یک دوره پنج ساله دیگر شهردار سولو شود.

وی در دورانی که شهرداری سولو را در اختیار داشت به بازسازی بازارهای سنتی پرداخت و مردم فقیری را که در اطراف رودخانه ها زندگی می کردند در خانه های مناسب اسکان داد.

جوکوی سپس به دلیل معامله خودرو معمولی خود با یک وسیله نقلیه که توسط تیم دانش آموزی یکی از دبیرستان های سولو ساخته شده بود مورد توجه رسانه های اندونزی قرار گرفت.

وی سپس در سال 2012 توانست فرمانداری جاکارتا را در اختیار گیرد و نام خود را به عنوان پانزدهمین فرماندار جاکارتا ثبت و پایه های حضور خود در عرصه سیاسی اندونزی را تقویت کند.

جوکوی اکنون با یک سابقه اجرایی در یکی از شهرهای کوچک اندونزی و دو سال سابقه فرمانداری جاکارتا پایتخت اندونزی با کسب 53.15 درصد آراء انتخابات ریاست جمهوری اندونزی سکان هدایت این کشور را در اختیار گرفته است که در این مسیر با چالش های عمده ای روبرو است.

منتخب اندونزی 28 مهر ماه فعالیت خود را آغاز می کند و پس از 14 روز کابینه تشکیل می دهد.

تشکیل کابینه از نخستین مشکلاتی است که می تواند توان مدیریتی جوکووی را در ابتدای کار نشان دهد. وی پیش از این عنوان کرده بود بکارگیری مقامات ارشد کابینه وی فقط بر اساس توان مدیریتی و صلاحیت ها است.

وزارتخانه های اقتصاد، امور خارجه، کشاورزی و تجارت از جمله نقاط کلیدی هستند که تعیین یک فرد موثر می تواند در پیشبرد اهداف دولت جوکووی نقش موثری داشته باشد.

چهار حزب هوشیاری مردم، حزب دموکراتیک ملی، حزب بیداری ملی و حزب اتحاد و عدالت اندونزی که در اتئلاف جوکووی حضور داشتند و مسیر دستیابی به کرسی ریاست جمهوری را برای وی هموار کردند اکنون به ازای حمایت های انجام شده خواستار مناصبی هستند که می تواند در ترکیب کابینه دولت جدید اندونزی نتایج ناخواسته ای برای رییس جمهوری جدید در پی داشته باشد.

دومین چالش جوکوی قطع یارانه سوخت است که از هم اکنون برخی از مشاوران اقتصادی دولت پیشین اندونزی هشدار داده اند که جوکووی نسبت به قطع یارانه سوخت اقدام می کند.

دولت جوکووی ممکن است برای کاهش بیش از 21 میلیارد دلار یارانه سوخت که سهم 13 درصدی در بودجه این کشور دارد در100 روز اول کاری خود تحت فشار قرار گیرد.

بانک جهانی پیش از نیز خواستار کاهش یارانه سوخت در اندونزی شده بود که سیاستمداران از ترس رانندگان طبقه متوسط این کشور و مافیای نفت که کنترل صادرات و واردات سوخت را در اختیار دارند از این کار سرباز زده بود.

جوکو ویدودو تاکنون در مورد این که با چه روشی درصدد حل این مشکل است اظهارنظر نکرده است.

قطع یارانه سوخت در اندونزی می تواند بسیاری از منابع مالی را برای سرمایه گذاری در بخش های مهمی از قبیل آموزش، بهداشت و سایر بخش های حساس آزاد کند.

جذب سرمایه گذاری از دیگر مسائلی است که توان مدیریتی جوکووی را به بوته آزمایش خواهد گذاشت. سیستم قضایی فاسد و افزایش تمایل برای ملی گرایی اقتصادی دست در دست هم فرصت های سرمایه گذاری خارجی در اندونزی که یکی از با ظرفیت ترین اقتصادهای آسیا است را با چالش های عمده روبرو کرده است.

جوکووی که همواره حمایت از سرمایه گذاری را در برنامه خود اعلام کرده است، اکنون این فرصت را به دست آورده تا شرایط سرمایه گذاری در این کشور را سروسامان دهد.

جذب سرمایه های خارجی می تواند در جبران کسری بودجه اندونزی که در پنج سال گذشته به صورت مداوم وجود داشته نقش اساسی ایفا کند. امری که تحقق آن چندان آسان به نظر نمی رسد.

بسیاری از سرمایه داران و سیاستمداران اندونزیایی خواستار ملی گرایی در سرمایه گذاری هستند و برخی دیگر نیز از جذب سرمایه گذاران خارجی پول های کلانی به جیب زده اند و اکنون متعادل سازی این دو گروه با هدف ترمیم فرصت های سرمایه گذاری مناسب ذهن جوکوی را به خود مشغول کرده است.

مشکل دیگر رییس جمهوری جدید اندونزی به نوع تعامل با حزب خود و همچنین مجلس نمایندگان مربوط می شود.

پراباوو سوبیانتو رقیب جوکووی در انتخابات ریاست جمهوری اندونزی پیش از این اعلام کرده بود که جوکووی دست پرورده ˈمگاواتی سوکارنوپوتریˈ رییس جمهور اسبق این کشور در فاصله سال های 2001 تا 2004 و رییس فعلی حزب تلاش دموکراتیک اندونزی است.

مگاواتی سوکارنوپوتری در بیرون از حزب خود از محبوبیت چندانی برخوردار نیست و نسبت دادن جوکووی به وی، اکنون باعث شده است که رییس جمهوری جدید اندونزی در اثبات استقلال خود به گونه ای عمل کند که حامیان خود را نیز از دست ندهد و در عین حال مستقل بودن خود را نیز به اثبات برساند.

ائتلاف حامی جوکووی در انتخابات این کشور و همچنین حزب تلاش دموکراتیک که جوکووی به نمایندگی از آن پیروز انتخابات شده است 233 کرسی از مجموع 560 کرسی مجلس نمایندگان اندونزی که 41 درصد از کل مجلس است را در اختیار دارند و بقیه نمایندگان از مخالفان جوکووی هستند.

مشکل جوکووی در پارلمان این است که وی باید در تعامل با 59 درصد از کسانی که پیش از این در جبهه مخالفش حضور داشتند برنامه های آتی خود را مورد تایید قرار دهد.

آساق**د.م**1611
کد N411599

وبگردی