آفتاب
با هدف صیانت از محیط زیست/

عملیات مالچ پاشی در کویر میقان اراک آغاز شد

عملیات مالچ پاشی در کویر میقان اراک آغاز شد

اراک-ایرنا-عملیات مالچ پاشی زمین های اطراف کویر میقان اراک روز جمعه با حضور استاندار و نماینده مردم اراک ،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایرنا این عملیات در راستای حفظ و صیانت از منابع خاکی و پوشش گیاهی منطقه و جلوگیری از فرسایش بی رویه خاک انجام می شودو

جلوگیری از پراکندگی ریز گردها به سمت شهر اراک و نیز توسعه پوشش گیاهی متناسب با اقلیم منطقه از اهداف این طرح عنوان شده است.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در این خصوص به ایرنا گفت: کویر میقان نخستین منطقه برخوردار از تالاب کشور است که با مالچ پاشی صیانت می شود.

ˈامیرانصاری ˈ افزود: برای تامین مالچ ، دو میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده که در گام نخست طرح، به صورت نمونه سطح 12 هکتار از زمین های اطراف تالاب میقان مالچ پاشی می شود.

وی ادامه داد: سازگاری با محیط زیست، جلوگیری از تخریب منابع آب های زیر زمینی، ماندگاری بالا و سرعت عمل در اجرا از جمله مزیت های مالچ پاشی سلولزی است.

او اضافه کرد: مالچ استفاده شده در کویر میقان درمقایسه با نمونه های بر پایه نفت، دارای صرفه اقتصادی مطلوبتر و مطابقت بیشتر با اقلیم منطقه میقان است.

انصاری گفت: در هر هکتار از زمین های این منطقه 10 تن مالچ استفاده می شود که در صورت توافق و جوابگویی نیاز منطقه، قرارداد 100 هکتار دیگر نیز با پیمانکار منعقد خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: زمین مالچ پاشی شده مستعد برای کاشت درخت،درختچه، نهال و بذر خواهد بود که کار مطالعه روی زمین های منطقه در برنامه های آتی این سازمان قرار دارد.

رییس کمیسیون آب ، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح،مالچ پاشی به صورت ویژه در کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری می شود.

ˈ عباس رجایی ˈ ادامه داد: یکی از فاکتورهای مهم مالچ پاشی مقاومت در برابر باد با سرعت بالاست که بررسی این طرح به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی اظهارکرد: کمیسیون آب کشاورزی و منابع طبیعی مجلس به دنبال توافق با وزرات نفت است تا از مزیت های مالچ بهره بیشتری ببرد و این درحالی است مالچ تولید شده بر پایه سلولز به طور قطع کاربردهای بیشتری خواهد داشت.

مقرر شد با تامین اعتبار از سوی استانداری مرکزی کار مالچ پاشی 100 هکتار از دیگر زمین های اطراف تالاب میقان در دستور کار قرار گیرد.

استاندار مرکزی و نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی از عملیات عمرانی مرکز پایش تالاب میقان واقع در شهر داوود آباد نیز دیدن کردند.

تالاب میقان (تالاب کویری میقان) یکی از تالاب های مهم ایران است که در استان مرکزی و در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوودآباد قرار گرفته است.

در سال های با بارندگی مناسب، تالاب دارای آب قابل توجه است اما در مواقع کم آبی سطح آن خشک شده و به حالت کویری و منبعی برای تولید ریز گرد در می آید.

ارتفاع تالاب از سطح دریاهای آزاد یکهزار و 700 متر است و منابع تامین آب تالاب را بارش های جوی، آب سه رودخانه قره کهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تشکیل می دهند.

وسعت تالاب حدود 25 هزار هکتار است که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف می شود.

مالچ ماده ای شبیه قیر رقیق شده است که با پاشیدن آن بر سطح

زمین های شنی، رملی، و کویری، مانع از بلند شدن گردوغبار هنگام وزش باد می شود. ک/2

7112/559/640
کد N411301

وبگردی