آفتاب

گزارشی از روز قدس در بغداد – عراقی ها با لباس رزم آمدند

گزارشی از روز قدس در بغداد – عراقی ها با لباس رزم آمدند

بغداد-ایرنا- دختر کوزه به دست وسط میدان کهرمانه بغداد که طی سالهای اخیر بارها شاهد عملیات تروریستی و انفجار و کشتار غیر نظامیان بوده، امروز جمعه، به نظاره صدها هزار تن از همشهری هایش نشست که همزمان فریاد مرگ بر اسراییل و مرگ بر تروریسم سر دادند.

روز قدس امسال در بغداد، از صدها متر دورتر از جایی که تندیس دختر کوزه بدست سالها در آن مکان جا خوش کرده، پرچم های زرد رنگی که متلعق به گروهی سیاسی به نام کتائب حزب الله است، دیده می شد. این پرچم ها در دستان مردان جوانی بود که لباس رزم پوشیده و با فتوای اخیر آیت الله سیستانی به مراکز آموزشی رفتند و آماده جنگ با تروریست ها و تکفیری ها شده اند.

بر لبهای همه آنها لبخندی آمیخته به خشم دیده می شد؛ احساسی بود که هر چند دقیقه یکبار، در قالب شعارهای دسته جمعی به شیوه عربی، بروز داده می شد؛ با مرگ بر اسراییل و ابراز تنفر از صهیونیست ها شروع می شد و به داعش می رسید.

یکی از مسوولان این نیروها می گفت، بیشتر آنها دوره های آموزشی را تمام کرده اند و برخی ها تا دو روز پیش در میدان های نبرد، از جمله در سامرا حضور داشته اند.

عراقی ها ، عملیات صهیونیست ها علیه مردم غزه را مشکوک می دانند، چرا که معتقدند این عملیات بطور کلی بحران عراق را درسطح بین المللی ، بویژه رسانه ای به محاق برد و از حساسیت انداخت.

شیخ احمد بلداوی، یک روحانی عراقی، پیش از مراسم قدس ، در گفت وگو با ایرنا، تاکید کرده بود که صهیونیست ها و داعش در شرایط حاضر فصل مشترک یک توطئه بین المللی در منطقه هستند و اتاق عملیات مشترک دارند.

لیث حیدری یک شخصیت عراقی در حوزه های آموزشی، نیز گفت که او اعتقاد دارد در تهاجم اخیر اسراییل به غزه باید توجه کرد که این رژیم زمانی را برای عملیات اخیر انتخاب کرد که یک حساسیت بین المللی علیه تروریسم تکفیری ها در خاورمیانه ایجاد شده بود.

دکتر سید لیث که رییس مجموعه آموزشی تکامل در عراق است، به خبرنگار ایرنا گفت: یک هدف عمده از این عملیات، انحراف افکار از جنگ در سوریه و عراق علیه تروریسم است.

وی افزود: به انتخاب زمان شروع عملیات نظامی اسراییل دقت کنید؛ عملیات زمانی شروع شد که عراق وارد مرحله خطرناکی در مبارزه با تروریسم شده و سوریه همچنان در حال تعقیب گروه های تروریستی و پاکسازی مناطق بیشتری از خاک این کشور است و جامعه جهانی تازه نسبت به مساله تروریسم در خاورمیانه حساس شده بود.

درهمین حال، یکی از نیروهای داوطلب مردمی جنگ با تکفیری ها که به تازگی از منطقه بازگشته ، در میدان فردوس به خبرنگار ما گفت: ما نمی توانیم مساله تروریسم را از مساله صهیونیست ها و اهداف منطقه ای آنان جدا ببینیم. آنها در حقیقت دو روی یک سکه در منطقه هستند که هدف نهایی اش نابودی عراق به عنوان یکی از نقاط مهم محور مقاومت است.

یکی از همراهان این داوطلب جنگ با تروریسم نیز گفت: داعش عامل صهیونیست هاست، اگر نیست چرا حتی حاضر به محکوم کردن حملات ددمنشانه صهیونیست ها به غیر نظامیان غزه نشد؟

وی ، در اشاره به علت حضور در مراسم با لباس نظامی، گفت این پیامی برای صهیونیست هاست که بدانند ، نگاه مسلمانان به مساله فلسطین ، برای همیشه سیاسی نمی ماند.

صف راهپیمایان حوالی ساعت 11 به وقت بغداد ، در حالی که مراسم در جایگاه اصلی آن پایان یافته بود، هنوز در حال رسیدن به میدان فردوس بود، هوا به شدت گرم شده و فضا را گرد و غبار فراگرفته بود.

گزارش های رسیده حاکی است در چند شهر دیگر عراق نیز روز قدس با حضور گسترده مردم از جمله در کربلا و نجف و بصره و ذیقار برگزار شده است.

در مراسم امسال روز قدس در بغداد علاوه بر کتائب حزب الله که حضور پر رنگ داشت، از جریان دیگر از جمله الاحرار و حتی یک گروه از نیروهای وزارت کشور عراق نیز حضور داشتند.

خاورم**1770 ** 1917
کد N411151

وبگردی