آفتاب

ایران و ترکیه همکاریهای گمرکی را توسعه می دهند

ایران و ترکیه همکاریهای گمرکی را توسعه می دهند

آنکارا – ایرنا – ایران و ترکیه با امضای دو سند همکاری در زمینه گمرکی، در صدد توسعه همکاری های گمرکی و گذار به نظام پنجره مشترک در مبادی مرزی هستند تا از ایستایی و اتلاف وقت وسائط نقلیه در مرزها جلوگیری شده و راه تجارت و ترانزیت کالا بین دو کشور هموار شود.

به گزارش ایرنا، این سندها در آنکارا بین دکتر ˈمسعود کرباسیانˈ رئیس کل گمرک ایران و ˈضیا آلتون یالدیزˈ مستشار گمرکات ترکیه امضا شد.

کرباسیان روز گذشته (پنجشنبه) در راس هیاتی برای مذاکره با مسوولین گمرک ترکیه به آنکارا سفر کرده است.

یکی از این سندها مربوط به فعال سازی کمیته مشترک گمرکی بین ایران و ترکیه و افزایش کارایی و ظرفیت گمرکات مبادی مرزی مشترک می باشد.

آلتون یلدیز طی سخنانی در مراسم امضای این سندها، فرایند همکاری های گمرکی میان ایران و ترکیه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: امضای دو سند در مذاکرات یک روزه بین دو طرف، خود موید اراده و نیت هر دوطرف برای تعمیق و گسترش مناسبات گمرکی می باشد.

وی تصمیمات اتخاذ شده برای افزایش ظرفیت کار مرز گوربولاغ – بازرگان را که اصلی ترین مرز بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه می باشد، بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات بین دوطرف در این زمینه ها بسیار مثبت و سازنده بود.

یالدیز تصریح کرد: بعداز ماه مبارک رمضان، با انجام اصلاحاتی در مرز گوربولاغ ظرفیت کاری این گمرک به دو برابر افزایش داده خواهد شد.

وی اضافه کرد که نیروی انسانی این مرز نیز دو برابر می شود تا کارها به ویژه عبور وسائط نقلیه باربری با سرعت بیشتری انجام شود.

مستشار گمرکات ترکیه در مورد مرز اسن دره – سرو بعنوان مرز دوم بین ترکیه و ایران نیز گفت: این گمرک به روش ˈساخت، راه اندازی، انتقالˈ توسط یک شرکت زیر مجموعه اتحادیه اتاقها و بورس های ترکیه در حال ساخت است و با راه اندازی آن، بطور 24 ساعته فعالیت خواهد کرد.

وی گفت: دوطرف تصمیم گرفته اند برای نهادینه کردن همکاریهای گمرکی بین دو کشور، کمیته مشترک گمرکی را فعال سازند.

این مقام گمرک ترکیه همچنین با اشاره به مشکلات امنیتی که اخیرا در عراق ایجاد شده، گفت: در دوره اخیر وسائط نقلیه ترکیه در انتقال کالا از طریق مرز هابور با عراق با دیرکردها و مشکلاتی روبرو شده اند که در مذاکره با آقای کرباسیان مقرر شد که وسائط نقلیه ترکیه بتوانند از قلمرو ایران برای انتقال کالاهای ترکیه به جنوب عراق و دیگر کشورهای خاورمیانه استفاده کنند. بدین ترتیب وسائط نقلیه ترکیه که از مرز اسن دره – سرو و یا گوربولاغ – بازرگان وارد ایران خواهند شد، بطور مستقیم و بدون لزوم به تخلیه بار در این مرزها، کالاهای ترکیه را به عراق منتقل خواهند کرد. وی گفت: کامیون های ترکیه از مبادی مرزی مهران و خرمشهر وارد عراق خواهند شد.

کرباسیان نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: جزئیات همکاریهای ایران و ترکیه را در عبور ترانزیت کامیونها و تریلرهای ترکیه از قلمرو ایران برای ورود به عراق را با مقام ترکیه ای مورد بررسی و گفت وگو قرار داده است.

وی با اشاره به تصمیم دو طرف برای تشکیل کمیته مشترک گمرکی گفت: راههای گذار به پنجره مشترک مرزی در امور گمرکی بین ایران و ترکیه نیز به تفصیل در مذاکرات بحث و بررسی شد و همچنین تسهیل امور گمرکی برای آندسته از شخصیت های حقیقی و حقوقی که در امر مبادلات تجاری دو کشور استمرار دارند و به اعتباری رسیده اند، نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کرباسیان با تاکید بر اینکه مرکز بازرگان – گوربولاغ اصلی ترین مرز بین دوکشور است، گفت: اصلاح و بهینه سازی فعالیت این مرز از مهمترین دغدغه های مشترک بود و تصمیمات مهمی برای افزایش ظرفیت کاری این مرز اتخاذ شد.

خاورم/2011**1275
کد N411110

وبگردی