آفتاب

سقوط هواپیمای مالزی یادآور حمله به پرواز شماره 655 ایران ایر

سقوط هواپیمای مالزی یادآور حمله به پرواز شماره 655 ایران ایر

روزنامه نشنال پست در گزارشی با پرداختن به ویژگی‌های مشابه دو حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی و حمله به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367، نوشت: سقوط هواپیمای مالزی یادآور یک حادثه مشابه در آب‌های ایران است که در آن تعداد زیادی غیرنظامی قربانی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نشنال پست در این باره نوشت: پیش از آنکه بخواهیم روسیه و یا هر کس دیگری را برای سقوط هواپیمای مالزی مقصر بدانیم باید به گذشته برگردیم و پرواز مسافربری شماره 655 خطوط هوایی ایران را مرور کنیم که در سوم ژوئیه 1988، نه از سوی شورشیان در خاک این کشور بلکه به دست کاپیتان نیروی دریایی آمریکا در ناو یو‌اس‌اس وینسنس هدف حمله قرار گرفت و در خلیج فارس سرنگون شد.

اکنون ربع قرن از آن زمان می‌گذرد و ناو وینسنس کاملا فراموش شده است. اما این حادثه هنوز از لحاظ میزان تلفات هفتمین جنایت مرگبار هوایی جهان و از نابخشودنی‌ترین رسوایی‌های پنتاگون است.

این دو حادثه از بسیاری جهات شبیه هم هستند. پرواز بوئینگ 777 مالزی در منطقه‌ای جنگی در اوکراین سقوط کرد و هواپیمای ایران نیز در یک کشمکش دریایی در تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفت.

نشنال پست در ادامه یادآور شد: در حادثه سال 1988 ایران (1367 شمسی) همه 290 مسافر این پرواز شامل 66 کودک کشته شدند اما آمریکا هیچ گاه برای این حادثه عذرخواهی نکرد و مسئولیت آن را نپذیرفت.

مقامات آمریکایی پس از وقوع این حمله با گفتن دروغ‌های فراوان تلاش کردند خلبان ایرانی را مقصر جلوه دهند و آنها تنها هشت سال پس از این مبالغی را به‌عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان پرداخت کردند.

اما حقیقت ماجرا این است که پنتاگون در 19 اوت 1988 تقریبا هفت هفته پس از حمله به این هواپیما گزارشی 53 صفحه‌ای در این زمینه منتشر و در آن اعلام کرد، تمام جزئیات شلیک به سمت این هواپیما، حقایقی که مقامات تلاش می‌کردند خلبان ایرانی را برای آنها مقصر جلوه دهند غلط بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد که کاپیتان ناو وینسنس و دیگر فرماندهان آن به درستی عمل کرده بودند.

به عنوان مثال در اولین کنفرانس خبری پنتاگون در خصوص این حادثه ژنرال ویلیام کراو، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که هواپیمای ایرانی در ارتفاع 4هزار پایی پرواز می‌کرده و با سرعت 450 گره دریایی به سمت ناو وینسنس در حرکت بوده است. اما گزارش نوزدهم اوت که پس از بررسی اسناد کامپیوترهای مرکز اطلاعات ناو به دست آمده بود نشان می‌داد که ارتفاع این هواپیما 12 هزار پایی بوده است و سرعتی کمتر یعنی 380 گره دریایی داشته است.

اظهارات ژنرال کراو و گزارش نوزدهم اوت یک تفاوت دیگر داشت. این مقام ارتش آمریکا گفته بود که هواپیمای ایرانی خارج از مسیر اعلام شده هوایی در پرواز بوده اما در گزارش مذکور اعلام شده که این هواپیما در مسیر هوایی مربوط پرواز می‌کرده است.

به نوشته نشنال پست، حقیقت دیگری که چهار سال بعد از حادثه توسط ژنرال کراو در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی‌ نیوز فاش شد این بود که ناو وینسنس در آن زمان و هنگام شلیک به هواپیمای ایران در آب‌های ایران بوده است. این در حالی است که وی و دیگران در سال 1988 گفته بودند که ناو آمریکایی در آب‌های بین‌المللی بوده است.

ایران کمی بعد از این حادثه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا آمریکا را به دلیل اقدام غیرقانونی و مجرمانه‌اش علیه پرواز 655 ایران ایر محکوم کند. بوش پدر که در آن زمان‌ها معاون رئیس جمهور آمریکا بود در این باره گفت: من هیچگاه به این خاطر عذرخواهی نمی‌کنم، من اهمیت نمی‌دهم که حقایق چه بوده است.

در نهایت بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 1996 از این حادثه ابراز تأسف کرد و 131.8 میلیارد دلار به عنوان غرامت به دولت ایران پرداخت شد که 61.8 میلیارد آن متعلق به خانواده‌های قربانیان بود که به دستشان رسید. در ازاء ایران شکایت خود از آمریکا را پس گرفت.

اما ایرانی‌ها به ندرت باور کردند که آمریکا بتواند به اشتباه چنین حمله‌ای انجام دهد و معتقد بودند که این شلیک به عمد انجام شده است و آمریکا به ‌عنوان شیطان بزرگ قابلیت دست زدن به چنین جنایتی را دارد.

اکنون در مورد حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین، پوتین رئیس جمهور روسیه مقصر باشد یا هرکس دیگری باید مسئول دانسته شود. همان‌گونه که درخصوص ریگان و کارکنان این ناو دریایی انجام شد.

انتهای پیام

کد N411064

وبگردی