آفتاب
علت منتشرنشدن کتابی با موضوع شعار سال؛

مولف: ناشر کتاب خُلف وعده کرد/ ناشر: کتاب، رد و اثر دیگری جایگزین آن شد

مولف: ناشر کتاب خُلف وعده کرد/ ناشر: کتاب، رد و اثر دیگری جایگزین آن شد

در حالی که مولف کتابی با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از خُلف وعده موسسه «نشر شهر» در چاپ این اثر در سالی که به همین عنوان نامگذاری شده، سخن می‌گوید، ناشر کتاب، از رد شدن این اثر در شورای عالی «نشر شهر» و جایگزین شدن آن با اثری دیگر با همین مضمون و انتشار کتاب جدید تا اوایل شهریور خبر می‌دهد.

علیرضا مفتخری مظاهری مولف و پژوهشگر، در تماسی با خبرنگار مهر گفت: در پی نامگذاری سال 1393 به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، ما صحبت‌های مقدماتی را با موسسه «نشر شهر» (وابسته به ساازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) در خصوص تولید کتابی در همین رابطه انجام دادیم و در واقع سفارش کار را از شهرداری گرفتیم و در همان روزهای اول نوروز امسال به کمک تیمی متشکل از 7 نفر متشکل از جمله 5 کارشناس اقتصادی و فرهنگی، شروع به گردآوری مطالب این کتاب کردیم و این اثر برای روز پانزدهم فروردین آماده چاپ شد.

وی افزود: بعد از آن هم تمامی مراحل آماده‌سازی کتاب از جمله اخذ فیپا از کتابخانه ملی و اخذ مجوز نشر از وزارت ارشاد انجام و قرار شد موسسه نشر شهر، کتاب را برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران آماده کند. اما در آستانه نمایشگاه گفتند که باید یکسری موارد حقوقی و قانونی مربوط به این کتاب انجام شود و ما هم با اعتمادی که به دوستان داشتیم، پذیرفتیم که کتاب بعد از نمایشگاه منتشر شود.

مفتخری مظاهری اضافه کرد: اما اردیبهشت سپهری شد، خرداد سپری شد تا اینکه در تیرماه ما گفتیم که چه مشکلی پیش آمده که این کتاب منتشر نمی‌شود چون برنامه‌ریزی ما برای انتشار آن در اردیبهشت ماه بود؟ ضمن اینکه محوریت موضوعی کتاب، شعار سال و دو مقوله اصلی آن یعنی اقتصاد و فرهنگ است و شایسته نیست همینطور زمان بگذرد و کتاب منتشر نشود. اما باز هم اعلام کردند که این کتاب را باید فلانی و بهمانی بخوانند و نظر بدهند. این در حالی بود که همانطور که گفتم همه مجوزهای لازم برای انتشار این کتاب گرفته شده بود.

این مولف گفت: اما دو روز پیش از طریق مدیر روابط عمومی این موسسه انتشاراتی به ما اعلام شد که «نشر شهر» فقط می‌تواند در زمینه مسائل شهری و جوانان، کتاب منتشر کند. من واقعاً از این توضیح، شوکّه شدم؛ مگر شهردار تهران خود مدعی مدیریت جهادی نیست؟ مگر آقای قالیباف اولین کسی بود که حتی قبل از مقام معظم رهبری و در ایام انتخابات، شعار خودش را «مدیریت جهادی» قرار داد؟

وی ادامه داد: قرار بود این کتاب که با مضمون شعار سال تولید شده، در ابتدای سال منتشر شود اما الان که 4 ماه از سال گذشته است، دوستان چنین پاسخی به ما می‌دهند ولی آنها باید اعلام کنند که منظورشان از این رفتار چه بوده است؟ اگر قرار بود کتاب را چاپ نکنند، می‌بایست این را به ما اعلام می‌کردند چون همان زمان بنیاد مستضعفان و جانبازان و وزارت علوم قصد انتشار آن را داشتند و در مورد وزارت علوم، ما حتی تا پای امضای قرارداد هم پیش رفتیم.

به گفته علیرضا مفتخری مظاهری، کتاب پژوهشی «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در 240 صفحه از اواخر فروردین امسال آماده انتشار است اما موسسه «نشر شهر» نسبت به چاپ آن اقدام نکرده است.

در همین حال مسعود سریع‌القلم معاون فرهنگی موسسه «نشر شهر» در واکنش به اظهارات مفتخری مظاهری، به خبرنگار مهر گفت: این کتاب مثل هر کتاب دیگری می‌بایست در شورای عالی نشر شهر به تصویب برسد و چنانچه با ساختارهای مورد نظر شورا منطبق باشد و کتابِ اثرگذاری تشخیص داده شود، چاپ می‌شود و در غیر این صورت، خیر. قرار نیست هر اثری را که ارائه می‌شود، به صرف عنوان آن چاپ کنیم. کتاب مورد اشاره هم به تصویب شورای عالی موسسه نرسیده است.

وی افزود: این کتاب البته نه به دلیل عنوانی که داشته بلکه اتفاقاً به دلیل محتوایش مورد تائید شورا قرار نگرفته است و دوستان در شورا معتقد بودند که محتوای کتاب، محتوای فاخر و اثرگذاری نیست. همانطور هم که گفتم تصمیم‌گیرنده در خصوص انتشار آثار در موسسه نشر شهر، شورای عالی موسسه است، به هر حال اثری با این مضمون باید کتابی فاخر، اثرگذار و کتابی باید که دیگران از آن استفاده کنند و برای عموم مردم جذاب باشد.

مدیر موسسه نشر شهر همچنین ادعای مفتخری مظاهری، مولف کتاب «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» را در مورد انجام تمامی مراحل پیش از چاپ این اثر را رد کرد و گفت: این کتاب در دو مرحله مورد کارشناسی و بررسی قرار گرفته است اما مورد تائید شورا قرار نگرفته است. ضمن اینکه ما به عنوان موسسه «نشر شهر» این کتاب را در وزارت ارشا ثبت نکرده‌ایم و خود مولف این کار را کرده است.

سریع‌القلم در ادامه از آماده‌سازی کتابی دیگر با همین مضمون در موسسه انتشاراتی متبوعش خبر داد و گفت: ما همین پروژه را در دستور کار داریم و در حال حاضر اثری جامع با مضمون شعار سال، «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» توسط یک گروه تدوین در حوزه‌های مختلف هنر، فرهنگ، اقتصاد، اقتصاد ملی در موسسه «نشر شهر» در حال آماده‌سازی است و در واقع مانیفستی مربوط به سبک زندگی است.

وی به این سوال خبرنگار مهر که «آیا نباید کتابی که موضوع اصلی آن، شعار سال است، در روزها و ماه‌های ابتدایی سال منتشر شود؟» اینگونه پاسخ داد: چرا، باید همینطور باشد و علی ای حال ما تا اوایل شهریور، کتابی را با همین مضمون و همین عنوان و البته با زیرتیترهای متفاوت‌تری منتشر و روانه بازار خواهیم کرد.

کد N410307

وبگردی