آفتاب

استان مرکزی رتبه دوم تولید لوبیای کشور را به خود اختصاص داده است

استان مرکزی رتبه دوم تولید لوبیای کشور را به خود اختصاص داده است

اراک-ایرنا- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی به لحاظ برخورداری از اقلیم آب و هوایی خاص رتبه دوم تولید لوبیای کشور را دارد .

ˈ غلامحسین خدراییˈ روز پنج شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سالانه به طور میانگین 34 هزار تن انواع لوبیا در این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

وی ادامه داد: شهرستان خمین قطب تولید لوبیای استان محسوب می شود و شهرستانهای شازند، اراک و خنداب نیز به ترتیب به لحاظ میزان تولید در جایگاههای بعدی قرار می گیرند.

او اظهار کرد: متوسط تولید لوبیای استان در هر هکتار دو هزار و 200 کیلوگرم است که رکورد برداشت شش هزار و 400 کیلوگرمی نیز ثبت شده است.

وی اضافه کرد: لوبیای چیتی ، سفید و قرمز از جمله انواع گونه های لوبیاست که در این استان کشت می شود.

خدرایی افزود: بر اساس پژوهشهای ایستگاه تحقیقات لوبیای خمین ، گونه های جدیدی برای کشت این محصول به کشاورزان معرفی شده که این گونه ها سازگاری قابل ملاحظه ای با کم آبی و مناطق خشک دارند.

او گفت: هم اینک حدود 15 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی استان مرکزی به کشت محصول لوبیا اختصاص دارد که در صورت ورود گونه های جدید ، افزایش قابل ملاحظه ای در روند تولید خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: سهم کشاورزان استان مرکزی در صادرات محصول لوبیا در کشور ناچیز است و نبود صنایع تبدیلی و عدم شناسایی بازارهای هدف از جمله دلایل افت صادرات لوبیای استان محسوب می شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: استفاده از روشهای نوین آبیاری به ویژه آبیاری های قطره ای و تحت فشار و بهر ه گیری از گونه های تحقیقاتی قابل کشت در مناطق کم آب ، از جمله راهکارهایی است که به کاهش میزان مصرف آب در تولیدات کشاورزی می انجامد.

سالانه حدود 850 تن لوبیا در کشور تولید می شود و قطب این محصول شهرستان ازنا در استان لرستان است.ک/3

559/7112 / 1539
کد N409628

وبگردی