آفتاب
با اشاره به بیمار بودن توسعه کشور

لاریجانی: تکامل صنعتی بدون رقابت در کشور رخ نمی دهد

لاریجانی: تکامل صنعتی بدون رقابت در کشور رخ نمی دهد

تهران - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که توسعه نیافتگی کشور در نبود رقابت ریشه دارد، گفت: تا زمانی که رقابت نباشد، رونق هم وجود ندارد و تکامل صنعتی نیز رخ نمی دهد.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، علی لاریجانی روز پنجشنبه در دیدار اعضای شورای برنامه ریزی دانش پژوهان و نخبگان شاهد و ایثارگر به وجود انحصار در خودروسازی کشور اشاره کرد و گفت: این انحصار سبب شده تا انگیزه ای برای بهینه کردن تولیدات وجود نداشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که بنگاه های اقتصادی با یکدیگر رقابت داشته باشند، مجبورند برای رضایت مشتریان خود و افزایش فروش محصولات خود را بهینه کنند.

لاریجانی با یادآوری مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: این که گفته می شود توسعه کشور بیمار است، حرف صحیحی است و گروه ها و جریان های مختلفی که تاکنون روی کار آمده اند در این بخش فراز و فرودهایی داشته اند اما بیماری این بخش هیچگاه درمان نشده است.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: اگر بیماری های اقتصادی درمان نشود، گروه های مختلف که وارد قدرت می شوند تاثیر کمی بر اقتصاد خواهند داشت.

وی افزود: اگر عملکرد و برنامه ها برای اقتصاد از روی فکر نباشد، اوضاع را خراب تر می کند که نتیجه این بیماری ها بروز پدیده هایی مانند فساد اداری و رشوه است که هیچ ارتباطی با حکومت اسلامی ندارد.

لاریجانی وجود مقررات حجیم و نبود نظارت را از عوامل بروز مشکلات و فسادها در بخش اقتصادی عنوان کرد و گفت: این که ظرفیت تولید کشور همراه با رونق نیست یک بیماری محسوب می شود و یا این که وضعیت اقتصادی کشور دولتی است، خود مشکل بزرگی است.

وی افزود: با وجود آنکه سال ها از ابلاغ سیاست های کلی نظام در زمینه اصل 44 قانون اساسی می گذرد اما هنوز نبض صنعت کشور در دست دولت است و هنوز بسیاری از واحدهای تولیدی خصوصی نشده اند و تنها نام آنها از دولتی به شبه دولتی تغییر کرده است که این امر نشان دهنده درست اجرا نشدن خصوصی سازی است.

رییس مجلس با بیان این که زنده بودن جامعه در تولید فکر است، گفت: کشور در چندین بخش با چالش های متفاوتی روبرو است که برای حل آنها به تفکر و ارایه راهکار نیاز است و نخبگان و مراکز تولید فکر باید برای حل مشکلات راهکارهای عملی و علمی ارایه دهند.

لاریجانی با یادآوری این که حوزه بین المللی یکی از چالش های ایران است، اظهار داشت: این چالش ها از ابتدای انقلاب وجود داشته و اکنون نیز مساله هسته ای از سایر مباحث در این حوزه پررنگ تر شده است و نیاز به نقطه نظر و راهکار دارد.

رییس مجلس ادامه داد: داشتن روحیه احساسی خوب است اما باید در برخورد با مسایل و مشکلات از راهکارهای فکر شده و طراحی شده و ابزارهای متفاوت دیگر استفاده کرد .

لاریجانی افزود: شوراهایی همچون شورای دانش پژوهان و نخبگان شاهد و ایثارگر باید برای مشکلات راهکارهای نظری و علمی پیشنهاد دهند.

وی با بیان این که دفاع از انقلاب نباید دولتی باشد، تاکید کرد: باید مردم با حضور در صحنه های مختلف طرح ها و اندیشه های خود را ارایه و نقش آفرینی کنند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری این که جمهوری اسلامی ایران به دلیل ویژگی الهام بخشی انقلاب اسلامی نقش پررنگی در مسایل منطقه ای دارد، گفت: با وجود چالش ها در عرصه داخلی همچنان در مسایل منطقه ای بسیار اثر گذار و نقش آفرین هستیم.

رییس مجلس با بیان این که ایران تنها کشوری است که در مساله فلسطین سینه سپر کرده است، اظهار داشت: اگر مردم فلسطین توانسته اند قدری خود را نشان بدهند، به دلیل قدرت نظامی آنان بوده است و اگر کشورهای اسلامی کمک های نظامی و مالی به فلسطینیان داشتند، وضع فلسطین اینچنین نبود.

لاریجانی تاکید کرد: با توجه به وظیفه مسلمانی، ایران باید نقش خود را در منطقه ایفا کند و این نخبگان و ایثارگران هستند که باید در این باره فعال شوند و در این زمینه ایده های خود را مطرح کنند.

در ابتدای این نشست برخی از اعضای شورای مرکزی نخبگان و دانش پژوهان شاهد و ایثارگر با محکوم کردن کشتار مردم مظلوم غزه و سکوت مجامع بین المللی گزارشی از عملکرد این شورا، مشکلات پیش رو به رییس مجلس ارایه کردند.

سیام**2025**1436
کد N409601

وبگردی