آفتاب
دبیر کل موسسه جوانان تالاسمی کشور:

همکاری بانک های خون در تزریق به موقع خون به تالاسمی ها مهم است

همکاری بانک های خون در تزریق به موقع خون به تالاسمی ها مهم است

ساری-ایرنا-دبیر کل موسسه جوانان تالاسمی کشور با بیان اینکه تالاسمی ها سلامت و طول عمر ،ازدواج و تولد فرزند سالم را مدیون شهروندان اهدا کننده و سازمان انتقال خون هستند، گفت: همکاری بانک های خون مراکز درمانی درانتقال و تزریق به موقع خون به تالاسمی ها بسیار مهم و ضروری است.

ˈمیثم رمضانی ˈ روز پنجشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود: انتقال خون ،خون اهدا شده را در اسرع وقت با انجام فرایند مربوطه به مراکز درمانی تحویل می دهد و برای کمک بیشتر به سلامت تالاسمی ،همکاری مراکز درمانی در انتقال اصولی و تزریق به موقع آن ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تالاسمی ها باید خون کمتر از 10 روز را در اختیار بگیرند،بیان داشت: در چند سال اخیر سازمان انتقال خون مجهز به تجهیزات و امکانات نوین شده است و خون های اهدایی به بهترین صورت با هزینه هنگفت دولت تحویل بانک های خون مراکز درمانی می شود.

رمضانی از همکاری مردم در اهدا، سازمان انتقال خون در آماده سازی ، دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستانها و مراکز درمانی در تزریق اصولی قدردانی کرد و بیان داشت: با همکاری این مجموعه امروز طول عمر تالاسمی از دو دهه تا بیش از پنج دهه افزایش یافته است.

دبیر کل موسسه جوانان تالاسمی تاکید کرد: نقش رانندگان حامل خون از انتقال خون تا بانک خون مراکز درمانی و پرستاران در تزریق خون زیر 10 روز به تالاسمی ها همواره مورد تاکید و حیاتی است.

وی تاکید کرد: ادامه اهدا خون ،انجام درست ماموریت سازمان انتقال خون و حمایت دولت عامل طول عمر ،ازدواج و فرزند سالم تالاسمی ها است.

به گفته رمضانی امروز مشارکت مردم در اهدا خون مستمر سبب شد تا مقوله جایگزینی خون برای تالاسمی ها و مردم عادی در سازمان انتقال خون مطرح نباشد ، پس نباید سهل انگاری در جان مایه اهدایی شهروندان که موجب حیات و سلامت همنوعان می شود ،صورت بگیرد.

دبیر کل موسسه جوانان تالاسمی به وجود 18هزارو 350 بیمار تالاسمی در کشور اشاره کرد و گفت: حمایت و مشارکت مردم و ماموریت صحیح انتقال خون سبب شده است تا سلامت و طول عمر تالاسمی ها تضمین شود.

رمضانی که مسوول انجمن تالاسمی مازندران نیز هست تعداد بیماران تالاسمی استان را دو هزارو 600 نفراعلام کرد و گفت: در پنج سال اخیر هفت کودک تالاسمی در مازندران متولد شدند.

وی ادامه داد: بی توجهی به مقولات علمی قبل از تولد عامل بدنیا آمدن فرزند تالاسمی است.

وی به وجود 16بانک خون در بیمارستان ها و مراکز درمانی مازندران اشاره کرد و گفت: با توجه به تعداد زیاد بیماران تالاسمی در استان ،اداره کل انتقال خون مازندران در زمینه تحویل به موقع خون به مراکز درمانی به درستی عمل می کند.

وی گفت: بیماران تالاسمی نیز با مراجعه به موقع و بر اساس نوبت بندی می توانند همواره از خون تازه زیر 10 روز استفاده کنند.

وی به برخی مشکلات تالاسمی ها به ویژه کمبود دارو اشاره کرد و گفت: تالاسمی ها در گرفتن خون تازه زیر 10 روز مشکلی ندارند و تاکنون گزارشی از کمبود خون و یا خون مانده گزارش نشده است.

رمضانی گفت:دلیل اصلی بالا رفتن بار آهن در خون تالاسمی ها ،کمبود دارو و یا کیفیت پایین دارو ها است.ک/3

2585/608/506
کد N409292

وبگردی