آفتاب
بروکینگز اعلام کرد

تمدید مذاکرات، بهترین راه برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران

تمدید مذاکرات، بهترین راه برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران

به دنبال اعلام تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اندیشکده بروکینگز در گزارشی تحلیلی به بررسی تاثیرات این تصمیم پرداخت و یادآور شد: با توجه به شرایط کنونی جهان و اینکه گزینه جایگزین برای مذاکرات جنگ است، تمدید مذاکرات بهترین راه حل برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناتان ساش، یک کارشناس اندیشکده بروکینگز در این‌باره نوشت: تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران دقیقا همان چیزی است که اسرائیلی‌ها در مورد آن هشدار داده بودند: اینکه ماهیت موقت برنامه اقدام مشترک دائمی خواهد شد و در این میان ایران علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی‌اش در واقع بیش از زمان قبل از تمدید از تحریم‌ها رهایی می‌یابد،‌ اگرچه فشار گزنده تحریم‌ها هنوز به قوت خود باقی است.

یک سوال اساسی در اینجا این است که در طول چهارماه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا گروه 1+5 یک دیدگاه هماهنگ‌شده خواهد داشت؟ آیا دولت آمریکا با تلاش‌های کنگره برای افزایش موافقت می‌کند، یا شاید حتی با قانونگذاران برای آماده کردن اقدامات جدید در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات در نوامبر 2014 همکاری می‌کند؟ من فکر می‌کنم طرح پیشنهادی کنگره ناپخته بود اما می‌تواند برای ایرانی‌ها حامل این پیام باشد که هزینه عدم دستیابی به توافق نهایی برای یک دفعه دیگر چه خواهد بود.

این کارشناس ادامه داد: من معتقد بودم که توافق اولیه به طور متوازن به نفع همگان حتی اسرائیل بود. یکی از دستاوردهای محسوس توافق اولیه، حتی اگر مذاکرات به نتیجه نرسد اثبات سختگیری ایرانی‌ها به دیگر اعضای 1+5 است. از نظر من اکنون کار با دیگر اعضای 1+5 به اندازه کار با ایران مهم است.

تاماراویتز،‌ دیگر کارشناس بروکینگز در این‌باره گفت: در تمام گفت‌وگوهایم با اسرائیلی‌ها درباره این مذاکرات آن‌ها در مورد اینکه آمریکا نشان دهد در صورت به نتیجه مطلوب نرسیدن تا 20 ژوئیه مایل به ترک میز مذاکره نیست نگران بودند. آن‌ها همچنین نگران‌اند که تمدید مذاکرات به ایران زمان بیشتری می‌دهد تا از اختلافات میان 1+5 استفاده کند و تحریم‌ها را کاهش دهد.

هنوز مهم است که این تمدید چهارماهه مذاکرات را با توجه به گزینه‌های جایگزین ارزیابی کنیم. شکست مذاکرات درنتیجه نارضایتی آمریکا احتمالا موجب شکاف در گروه 1+5 و همچنین کم‌تر شدن پایبندی کشورهای کلیدی به تحریم‌ها شود. در این میان پس از پایان توافق اولیه غنی‌سازی ایران و دیگر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور به حالت اول بازخواهد گشت و این امر در نهایت منجر به نابودی فوری استراتژی فشارهای بین‌المللی کنونی و درنتیجه استفاده از فشار نظامی می‌شود.

اگرچه در فضای بین‌المللی بحران زده و از هم گسیخته کنونی آمریکا و اسرائیل برای به دست آوردن ائتلاف قوی هم‌پیمانانشان برای استفاده از حمله نظامی کار بسیار بسیار سختی در پیش دارند. این بدین معنی است که آن‌ها برای پیش رفتن به سمت جنگ دست تنها هستند. رویارویی مستقیم با این گزینه جایگزین نشان می‌دهد که تمدید مذاکرات بهترین راه برای محدود کردن ذخیره اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی ایران است و اگر مذاکرات بعدتر شکست بخورد آمریکا را در موقعیتی بهتر قرار می‌دهد تا بتواند کاری که لازم است را انجام دهد.

انتهای پیام

کد N408548

وبگردی